Selve dugnaden på Bergtatt er nå over – med en helt utrolig innsats av samtlige som har vært med. Men selve arbeidet med båten er ikke helt ferdig ennå. Selv har jeg litt småarbeid hjemme som jeg har tatt med meg fra båten for å gjøre ferdig.
Det som står igjen av større ting i båten nå er å få forkabinen ferdig. Der er alt av skrogtrekk fjernet og det skal legges på både isolasjon og nytt skrogtrekk enten nå i løpet av høsten eller til våren. Helst det første, selvsagt!
Men før det kan skje må vi være 100 prosent sikker på at kabinen er 100 prosent tett – og det er den ennå ikke. Det har regnet en god del den siste uka, og etter å ha sjekket grundig kan det se ut som om alle sidevinduene er tette. Ikke overraskende kommer det dog inn litt vann fra frontluka, og årsaken til det er at det mangler en støp på venstre side, som må gjøres for at luka skal bli lukket ordentlig på den siden.
Der er det nemlig noen skader som gjør at den må repareres og støpes på nytt, og dette er altså ikke blitt gjort ennå. Håpet mitt er at dette kan la seg gjøre før kuldegradene og det skikkelige høstregnet kommer. Det er ingen vits å begynne å sette på plass isolasjon, skrogtrekk og nye madrasser og puter før kabinen er tett. Men den er i det minste MYE tettere enn før, og siden alt er revet ut fra kabinen er det heller ikke noe skade som gjøres selv om det lekker inn litt vann akkurat nå.
Når alt er 100 prosent tett skal skrogsidene vaskes, og både garderobeskapet på babord side og toalettveggen på styrbord side skal demonteres slik at isolasjon og skrogtrekk kan legges også på veggene der.
Støpingen skal etter planen gjøres av båtkollega og venn Erik, som også har sagt han vil ta «kommandoen» når isolasjon og skrogtrekk skal på, men jeg er ikke lenger fremmed for tanken å prøve meg på det selv, kanskje med hjelp av en datter eller to? Han må jo få lov til å ta en pause fra Bergtatt nå og slappe litt av samt ta vare på sin egen båt!
Jeg har også fått om bord ryggene til sofaene i forkabinen. De skal pusses ned forsiktig, oljes og lakkes slik at de er pene og fjonge til det skal legges trekk på dem. Og ja, jeg skal faktisk prøve på dette selv! Så får vi se. Tenker jeg begynner på den siden som man ikke ser først!
Hjemme har jeg også dørene inn til forkabinen samt bordet som skal være der. På disse skal jeg gjøre en litt enklere oppgradering. Dørene skal få samme behandling som dørene til akterkabinen fikk i mai i år, altså en relativt enkel oppgradering med såkalt kontaktplast. Det har fungert bra på dørene til akterkabinen. Jeg vil se an en stund hvordan sjøluften, fuktighet, sol og vær og vind virker på denne plasten, så om to-tre år kan jeg vurdere om jeg skal la det bli slik, eller ta den vanlige måten med å slipe ned, olje og lakke.
Det skal innrømmes at det er adskillig lettere å legge på litt plast, noe som passer en skipper med tretten tommeltotter bra, enn å begynne med å slipe og behandle treverk, som omtrent alle andre kan bedre enn meg. Men jeg ser fremdeles på dette som på forsøksstadiet, jeg vil se om det går og om det er holdbart en viss stund. I så fall ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det på den måten. Kontaktplasten skal tåle fuktighet, så vi får se.
Jeg har sett bilder av en båt der eieren oppgraderte alt treverket i cockpiten med slik plast, også fronten på skuffer og dører, og jeg vurderer å gjøre det også. Resultatet blir nemlig veldig pent, selv om det ikke er «ekte». Og det er veldig fristende å prøve, ikke minst med noe som det ser ut til at jeg faktisk får til! Jeg har jo som sagt prøvd det litt her og der, og foreløpig ser det veldig lovende ut!
Fordelen er at det kan gjøres når som helst, uten mye verktøy og uten å være spesielt avhengig av temperaturforhold.
Men noe treverk MÅ pusses, og det er også noen lister på sidene samt litt større treverk i cockpiten der kontaktplast ikke duger (vil jeg tro) og der skal jeg prøve meg på litt pussing og se om jeg får det til. Særlig gjelder dette på siden av båten, der man går om bord.
Der er det to svære «planker» som virkelig trenger litt oppgradering. Jeg har lyst til å få dem til å se like fine ut som tresidene som Nils fra båtforumet har ordnet for meg. Og de er for store og dominerende til at jeg tror det vil se særlig pent ut med kontaktplast. De er også mer utsatt for vær og vind og fuktighet enn de øvrige flatene jeg har tenkt å bruke plasten på.
Så det klør i meg med tanke på å prøve meg på disse. Så vidt jeg kan forstå har ikke disse det sedvanlige tynne laget med teakfinér som ligger på mye av innredningen og dørene om bord, men kan mer sammenlignes med treverket på sidepanelene på utsiden
Salongbordet i forkabinen blir en liten kombinasjon av begge deler. Selve bordplaten skal kles med kontaktplast – av samme fargen som jeg har brukt på de små bordplatene i pentryet, altså mørk rød, mens treverket på siden skal pusses, oljes og lakkes på «gamlemåten».
Jeg tror vel kanskje at kontaktplasten egner seg best til akkurat denne bruken, ettersom bordplaten inne i en kabin som blir tett og lun når oppussingen er ferdig, kommer til å ha litt enklere og mindre utsatt «livsløp» – for å bruke det ordet.
Jeg skal vokte meg litt for å bruke denne plasten for mye om bord, jeg skal jo beholde mye som ekte vare også, men det frister jo siden det i utgangspunktet ser bra ut og det er en del mindre arbeidskrevende enn når man må ta fram slipemaskin, sandpapir, olje og flere lag med lakk!
En annen ting jeg skal prøve å få til i løpet av våren er å få sydd nye gardiner til forkabinen. De gamle måtte kastes på grunn av råte og mugg, noe som ikke gjør noe ettersom jeg egentlig har hatt lyst til å bytte dem ut med nye gardiner ganske lenge. De bør være lystette og tåle sollys uten å blekes etter en sesong…
Som vanlig er jeg ikke overbegeistret for at alt om bord på død og liv skal ha maritimt motiv, så jeg tror nok noen ensfargede gardiner er det som gjelder. Eldstedattera fikk symaskin i julegave forrige jul, så kanskje jeg kan få litt hjelp av henne? Må bare finne riktig farge og stoff først!
Til slutt skal Engelsviken Slipp bytte mellomaksling og impellerpumpe og sjekke simringene på akslingen i løpet av høsten. Til neste vår tenker jeg at de skal få ta en skikkelig service på motoren også.
I tillegg til dette er det en rekke småting som skal gjøres som ikke er veldig viktige, men greit å ha fått unnagjort når man først er i oppussingsmodus!