Fargeprøver til besvær

Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg fikk fargeprøvene til gardinstoffet i forrige uke. Den fargen som jeg på forhånd trodde ville være den beste, viste seg å absolutt ikke passe! Dermed fikk jeg bevist nok en gang hvor viktig det er å få tak i prøver og ta dem ned i båten for å sammenligne.

Det slår rett og slett aldri feil… Man tror at fargene man ser på dataskjermen, eller i butikken er den som passer best, men når man tar dem med ned i båten så viser det seg å ikke stemme i det hele tatt!

Og i det nyeste tilfellet viser det seg at den fargen jeg på forhånd nesten hadde bestemt meg for, viste seg å være mye lysere og rødere enn det jeg hadde sett for meg. Og den andre fargeprøven, som jeg trodde var for mørk, viste seg å passe mye bedre da jeg sammenlignet dem med fargen på de ferdige madrassene i akterkabinen.

For madrassene i forkabinen har jo samme farge som de nye akter, og jeg er glad for å si at jeg har kommet et skritt lenger nå. Å få absolutt 100 prosent fargematch tror jeg blir vanskelig, og det er jeg heller ikke ute etter, men jeg er fornøyd med hvordan det så ut nå.

På bildet til venstre ser du det ganske tydelig.

Her er det tre fargeprøver som er lagt på hverandre. Det knallrøde under kan jeg heller klippe til som et par juleduker til båten, mens den røde fargeprøven til venstre var den jeg trodde ville passe best til madrassene. Fargeprøven til høyre hadde jeg avskrevet, synes den var for mørk.

Men som dere ser på neste bilde til høyre, så var ikke det tilfelle!

Selv om vi tar med i beregningen at det er litt annerledes lysforhold på de to bildene, så er det ikke tvil om at det er den med burgunderrøde stoffprøven til høyre (samme som ovenfor) som vil passe best til madrassfargen under. Den til venstre blir rett og slett for rød.

Det passer også bedre til den kontaktplasten jeg skal legge på bordet i forkabinen, som dog er mer kirsebærrød enn burgunder, men som likevel vil passe godt til både gardinfargen og madrassfargen. Og absolutt vil være bedre enn den olivengrønne fargen som er der nå.

Jeg har jo nevnt dette tidligere, men det skader ikke å ta det en gang til, og jeg kommer vel ikke til å skriver mer om disse interiørdetaljene før kabinen forut er ferdig trukket og bordplata på plass i ny farge.

Dere ser jo hva jeg mener med bildet under til venstre, som viser en bordplate i pantriet cockpiten som jeg allerede har brukt denne plastfolien på. Dette gjorde jeg tidligere i år, før jeg satte av gårde på båtferien til Sverige, og jeg er fornøyd med resultatet.

Holdbarheten har også vært god, så foreløpig går dette veldig bra!

Jeg har også bestemt meg for å gjøre det samme med fronten på kjøleskapet. Jeg har lurt litt på det, men jeg tror det kommer til å passe bra med resten, og dekslet på døra er ganske slitt og gulnet allerede, så det kommer til å bli en forbedring uansett.

Et før og etterbilde av bordplaten i cockpiten.

Når dere leser dette ligger jeg og sover etter fire nattvakter og har fri noen dager framover. Da er planen å starte og bli ferdig med pussingen av treverket på hyllene i forkabinen. Når de er ferdig pusset og har fått noen lag med olje og lakk skal de tilbake til RS Andersen i Fredrikstad, som skal legge på det nye trekket.

Selve madrassene til forkabinen er også ferdige nå, og når disse hyllene er ferdige – sidene på dem fungerer som ryggstøer til sofaen i forkabinen – og har blitt trukket om, så er egentlig alt klart til å settes på plass i forkabinen… bare den blir ferdiggjort!

Nå skal jeg først tilbake i normal døgnrytme igjen, og prøve å ringe Engelsviken Slipp på fredag for å høre hvordan det går med delebestillingen – skrev jo om dette i tirsdagens innlegg – så får jeg legge en plan for når jeg kan komme meg dit. 

Jeg har jo fri nå til og med tirsdag, men det er usikkert ennå om jeg kommer meg dit denne helgen. Samtidig begynner det å bli sent på året, så om jeg skulle få gjort det bør det nesten gjøres når jeg har noen fridager… Ikke minst med tanke på å få tettet vindusluka i forkabinen.

I tillegg er det jo meldt mildvær noen dager framover, så det ville jo vært ideelt å få støpt vinduet da! Jeg skal høre med båtkollega og venn Erik, som skal ta seg av støpingen, om det passer for ham.

Så avhenger jo mye av Engelsviken – om de kunne tatt båten på mandag for eksempel, så kunne jeg enten lagt den der og hentet den igjen senere, eller, hvis det ikke tar for lang tid, latt dem ta reparasjonen da og deretter fortsette hjemover med båten dagen etter. Men akkurat det er nok ønsketenkning fra min side, det er nok for kort tid til å få tatt det allerede neste uke.

Jeg får ringe dem tidlig i morgen, så får jeg det avklart! Og kan kanskje få en dato når jeg kan komme? Det bør uansett skje før det kommer is. I verste fall etter at isen er borte… Det er jo fortsatt fullt mulig å bruke båten, og den brukes uansett mindre og til stort sett kortere turer på denne tiden av året. Så om jeg ikke får byttet impellerpumpe og mellomaksel denne høsten, så er det ingen katastrofe.

Men samtidig er det erfaringsmessig mye mer å gjøre for Engelsviken når det nærmer seg vår og sjøsetting…

Om det blir slik at det ikke blir noen tur sørover til Engelsviken og/eller Fredrikstad til helgen, så er det alltids mulighet for å tøffe litt rundt i fjorden. Særlig lørdag er det meldt fint vær i nærområdet, i skrivende stund helt opp til 16 grader på lørdag!

Så kanskje dukker det opp en liten turrapport over helga en gang?