I stua mi ligger det en rull. En svart rull jeg hentet på posten (rettere sagt på Extra) i forrige uke. Den inneholder skrogtrekket som skal på i forkabinen. Når det begynner å bli litt varmere temperatur skal forkabinen renoveres ferdig.
Det ble gjort mye med båten i fjor sommer og høst, men den mest omfattende jobben kom vi ikke i havn med, for å holde oss til maritime uttrykksmåter.
Forkabinen er nemlig ikke ferdig.
Grovarbeidet er gjort og alle vinduene er tatt ut og satt tilbake med ny tetting. Gammel og fuktig skrogtrekk er fjernet og skutesidene skrapet. Det er fortsatt litt lekkasje på toalettet, som antakelig kommer inn via en ventil når det regner kraftig, men ellers er forkabinen tett.
Når det begynner å bli litt mildere skal del to av oppussingen gjennomføres. Det innebærer å legge på isolasjonen og deretter skrogtrekket. Så skal jeg legge på litt EVA teak på dørken ved sitteplassen (under der bordet skal monteres) og på dørken foran toalettet.
Selv om det ennå er et par måneder til dette arbeidet kan begynne, så føler jeg at jeg nå er enda et skritt nærmere nå som skrogtrekket er i hus! Det er bare grunning og lim som skal kjøpes inn, og temperaturene som må bli litt varmere, så er det bare å sette i gang!
Det vanskeligste her var egentlig å beregne hvor mye skrogtrekk jeg skulle kjøpe, så jeg fant ut at jeg skulle bestille litt mer enn nødvendig, så har jeg litt ekstra i tilfelle det ikke skulle gå helt som planlagt, og til og med kanskje nok til å bruke i akterkabinen når den skal trekkes om en gang i framtiden.
Jeg var innom butikken i Oslo i fjor høst og kikket på det de hadde av farger og typer, og bestilte det i januar. Har også sjekket at jeg har fått det riktige og tatt en litt større prøve for å sammenligne – og har blitt veldig fornøyd. Både skrogtrekk og madrass er dog noe mørkere enn på bildet til venstre.
Jeg har så vidt begynt litt på egenhånd og er i gang med å demontere skapet på babord side og veggen inn til toalettet på styrbord side. Det vil si, hvor langt jeg egentlig har kommet er et definisjonsspørsmål… Jeg har i alle fall begynt å skru ut noen skruer, men det er nok noen som er litt godt gjemt, for skapet har ikke vist noen tegn til å gi etter ennå…
Årsaken til at jeg skal demontere skap og vegger er for å få limt på isolasjon og skrogtrekk sammenhengende. Etter at isolasjonen og nytt skrogtrekk er satt på plass skal vegger og skap skrus på igjen.
Isolasjonen befinner seg hos en båtkollega og er en del av dugnaden og spleisen fra i fjor, mens skrogtrekket har jeg kjøpt inn selv forrige måned. Det er en annen type enn det som er vanlig – og da tenker jeg ikke bare på fargen – men på baksiden.
Trekket er tynnere enn vanlig skrogtrekk og har en tynn stoffbakside i motsetning til skumgummibelegget som er mest vanlig. Årsaken til det er at det jo først skal legges på isolasjon som skrogtrekket deretter skal limes på. Så det er ikke behov for et ordinært og tykkere skrogtrekk.
Før noe av dette kan limes på må det imidlertid bli litt varmere også på utsiden først. Og jeg skal også avfette skutesiden og antakelig legge et lag med grunning på skutesiden for at limet og isolasjonen skal få skikkelig heft.
Håpet er at jeg kan starte årets hovedsesong med helt ferdig og splitter ny forkabin. Tett, varm og lun. Vi får krysse fingrene for at det går som planlagt. Hvis planene/ønskene mine om et langt hovedtokt i sommer blir noe av så vil jeg at forkabinen skal være ferdig og klar til å benyttes før avgang!