Båtferieplanene er i boks

Jeg fikk en hyggelig beskjed rett før helgen: Alle mine ønsker for ferie i sommer er godkjent! Dermed kan jeg se fram til over 100 dager i båten i perioden 17. april til 24. september.

I alle fall i utgangspunktet. Det skjer jo alltid noe uforutsett. I de 100 dagene er for øvrig ikke småturer utpå før eller etter jobb, dagsturer eller helgeturer tatt med, kun turer som varer minst en uke.

Jeg har jo tidligere skrevet et innlegg om planene mine for disse feriedagene, men det eneste som vel står hugget i stein er det første toktet i april/mai, der jeg skal til Skottevik for å feire brutterns sølvbryllup. De øvrige feriedagene har jeg tenkt høyt om, men reisemålene og rutene kan forandres helt opp til avgang og ikke minst underveis også.

Det er det som er helt unikt med båtlivet – friheten det gir til å ombestemme seg. Hver eneste dag på tur!

En båttur er alltid avslappende…og om sommeren må man være godt forberedt!

Årets ferieplaner har blitt godkjent i forskjellige etapper. De ferieønskene jeg hadde utenom skoleferien ble godkjent først. Det gjaldt den allerede omtalte Skottevik-turen samt turen jeg skal ta i mai/juni og ferien i september. De ble godkjent kort tid etter at jeg hadde sendt inn ønskelisten.

Å få kabalen til å gå opp i skoleferien tok litt lenger tid, men nå er altså alt i orden.

I begynnelsen av forrige ble feriedagene midt i juni (tett opptil skoleferien) godkjent, og på fredag fikk alle ferieønskene i juli og august tommelen opp. Så nå kan skuldrene senke seg og jeg kan se fram til fine turopplevelser i vår, sommer og høst.

Jeg er litt spent med de nesten tre ukene jeg skal ha fra midten av april. Det er jo første gang jeg drar av gårde på et lengre tokt så tidlig, så det blir jo en ny opplevelse. Men det er fortsatt et par skjær i sjøen, for å si det på den måten.

Ny tur til Skottevik allerede neste måned

Jeg skal til Engelsviken Slipp etter påske for at de skal ta en titt på motoren. Det som skal gjøres er å sette inn manglende bolter i motorfestet og bytte impellerpumpe, belg og mellomaksel. Jeg var innom dem etter dugnaden i fjor, på vei hjem, og fikk sjekket et par ting, og i forrige uke ringte jeg dem opp for å få avtalt en tid så fort som mulig for når jeg kunne komme innom.

Siden jeg begynner på nattvaktuka rett etter påske får jeg antakelig ikke dratt ditt før jeg skal begynne toktet til Sørlandet 17. april. Heldigvis har jeg ti dager på å komme meg til Skottevik, så jeg tåler fint å dra innom Engelsviken.

Men så var det dette med skjær i sjøen da.

Dessverre har det vært en alvorlig arbeidsulykke hos dem i februar (omtalt i flere lokalaviser), og han som kikket på motoren i september i fjor ligger fortsatt på sykehus. I tillegg har det vært en misforståelse der jeg i fjor oppfattet at de skulle bestille ny pumpe, mellomaksel og belg og si ifra når disse var ankommet. Men de har ikke bestilt noe.

Så når jeg drar dit med båten etter påske, så må en ny fyr ned i motorrommet for å se hva som skal gjøres og hva som skal bestilles. Jeg vil vel regne med at de har bolter liggende, men at det kan ta noen dager å bestille ny pumpe og mellomaksel.

Det lekker litt vann fra pumpa etter hver tur, men ikke voldsomt mye, og mellomakselen ble anbefalt byttet siden det er en slitedel, ikke fordi den er ødelagt. Siden jeg bruker båten så mye som jeg gjør, så er det like greit å få tatt dette nå.

På plass i Engelsviken for sjekk av motor og aksling i september. Ny tur neste måned.

Så jeg tenker, uten at jeg har drøftet det med Engelsviken, at boltejobben kanskje kan gjøres der og da, slik at jeg kan ta den turen til Sørlandet som planlagt, og stikke innom dem på returen for å bytte pumpe og aksel som det sikkert er noe leveringstid på.

Men spørsmålet er om det arbeidet som skal gjøres kan utføres når båten ligger på sjøen eller om båten må opp på slippen? Det har ikke jeg forutsetninger for å mene noe om, så jeg får spørre noen som er mer motorkyndige enn meg. Jeg skulle vel tro at det skal gå an, men jeg vet ikke. Det ville jo gjort det hele noe enklere.

Jeg fikk jo beskjed i fjor at jeg fint kunne bruke båten slik den er nå, men siden det mangler flere bolter/er flere knekte bolter i motorfestet fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle dra den opp i høye hastigheter. Så jeg har derfor stort sett tøffet rundt i mellom 7 og 8 knop når jeg har vært utpå, og sjekker boltene før og etter hver tur. De som er igjen er tette og solid festet.

Men jeg ville føle meg mye tryggere når alle er på plass, slik at jeg har muligheten til å dra opp båten i mer fart når jeg har behov for det. Med de dieselprisene som er nå er det heller ikke særlig økonomisk å kjøre i 12-13 knop uansett, men jeg bruker gjerne å gasse på litt når jeg for eksempel skal over Langesundbukta til og fra Stavern, for det er ikke akkurat det mest spennende å gjøre, men ellers er det greit å ha den muligheten hvis jeg vil i havn litt raskere enn egentlig planlagt. Kan være alt fra dårlig form til dårlig vær.

Uansett MÅ alt være på stell til hovedbåtferien som starter i august! Det er da det blir årets langtur på cirka 47 dager.

Nytt besøk i Flekkefjord står på ønskelista senere i sommer.

 

Related Images: