Dårlig start på båtsesongen for flere

Påsken er gjerne et slags startskudd for båtsesongen for mange av de som ikke har båten ute hele året. I år har været ført til at færre har fått tatt ut båtene, spesielt her på Østlandet, men likevel har det vært flere stygge ulykker.

Denne påsken har jeg hittil notert to båtbranner, tre ulykker og en tragedie, for å si det slik.

Båtbrannene skjedde i Rosendal i Vestland og på Hvaler. Begge endte heldigvis uten tap av menneskeliv, men spesielt båtbrannen i båthavna i Rosendal kunne fort ha blitt en større ulykke hvis ikke båtfolket hadde reagert raskt. Brannen fant nemlig sted i en stappfull båthavn.

Alle om bord i båten kom seg ut og folk i nabobåtene sørget for å få kuttet fortøyningene og slept båten ut av havna, slik at ikke de andre båtene fikk skader og brannen utvidet seg ytterligere. Da kunne det fort ha gått med menneskeliv også.

De tre ulykkene skjedde i Trondheimsfjorden, utenfor Måløy og i Askøy. I et av tilfellene er det mistanke om promille, og i et annet tilfelle omkom en person. I den tredje ulykken ved Frøya ble en person alvorlig skadd. Samtlige ulykker skjedde under nattseilas, hvis jeg har forstått det korrekt. Ved Frøya skal båten ha kjørt på en redningsbøye (!), i Måløy på land og ved Askøy på en holme/større skjær (ut i fra bildene).

I elva Tista i Halden, like ved Tista-senteret, omkom en kvinne og en mann. Uten at det er fastslått kan det virke som gass- eller kullosforgiftning om bord i båten. Politiet har i alle fall mistanker i den retning. Tragisk!

Så denne påsken har det skjedd flere alvorlige ulykker til sjøs enn på fjellet!

Aerosolslukker

Selv tror jeg at jeg skal være godt sikret om bord for det meste som kan skje. Jeg har to pulverapparater (en i cockpit og en i akterkabin), to aerosolslukkere (en i forkabin og en i cockpit), to røykvarslere (en i forkabin og en i akterkabin), gassalarm (forkabin) og brannteppe (cockpit). Man kan liksom ikke få gjort så mye mer enn det om bord i en 29 fots båt.

Jeg har også vurdert en montere en automatisk slukker i motorrommet, men det har foreløpig blitt med tanken. Hver gang jeg leser om en båtbrann tenker jeg at jeg burde få gjort det. 

Jeg føler meg også utrygg på bruken av gass om bord, og ønsker å bytte ut gassapparatet med en Wallas Safeflame, som går på diesel. Alle gass-slanger ble byttet rett etter at jeg kjøpte båten, men de skulle egentlig vært skiftet ut i fjor. Tror uansett at jeg bare brukte kokeplata en eller to ganger i fjor. Har lekkasjetester på gassanlegget.

Wallas Safeflame

Så det er mulig at jeg bruker noen av feriepengene på en Safeflame, som bruker diesel til oppvarming. Dermed er det ingen åpne flammer, noe som også fjerner kondensen som fort kommer når gassblussene brukes under kalesjen.

Selve gassbeholderen er jo plassert under passasjersetet, noe som var vanlig før. Nå er det vel mer vanlig å ha den på utsiden av båten, for eksempel i et rom/boks på badeplattformen. Så jeg er ikke helt komfortabel med plasseringen. 

I tillegg bruker jeg ikke dieselvarmeren om natta, da kler jeg heller på meg litt ekstra! Men stort sett ligger jeg på steder med strøm og bruker derfor vifteovn til oppvarming i de tilfellene der er aktuelt, så oppvarming om nettene er ikke aktuelt så veldig ofte. Om sommeren, da båten uansett blir mest brukt, så er oppvarming stort sett ikke nødvendig!

Nattkjøring har jeg jo dårlig erfaring med, så jeg kjører alltid i sakte fart i mørket, for å holde oversikten og orientere meg ordentlig. Og prøver å unngå det hvis mulig.

Vi får uansett håpe at det blir færre ulykker blant båtfolket resten av hovedsesongen!

OBS: Flere av linkene kan være under betalingsmur. Bildet brukt i illustrasjonsøyemed og stammer fra en ulykke for noen år siden i Oslofjorden.

Related Images: