Farvel til Sørlandet

Jeg ble liggende i Risør i fire døgn på grunn av været. Det var ett døgn mer enn det jeg hadde regnet med da jeg ankom, men samtidig to-tre døgn færre enn det så ut som ut ifra værmeldingene mens jeg lå der!

Hovedårsaken til at jeg valgte å ta en såpass lang etappe på åtte timer fra Skottevik til Risør var jo at værmeldingene meldte at det skulle blåse kraftig opp et par dager, slik at jeg ønsket å komme meg så langt som mulig mens det var vær for det.

Jeg stresset ikke, men tenkte det kunne være lurt. Da jeg ankom Risør lørdag kveld hadde jeg uansett åtte dager før jeg skulle på jobb igjen, så jeg hadde det egentlig ikke så travelt. Værmeldingene tydet på at uværet skulle vare fra søndag til tirsdag, så jeg regnet med å kunne dra da, hvis at klaffet.

Det gjorde det selvsagt ikke, for mandag endret værmeldingene sine seg, og det ble meldt om veldig kraftig vind i flere dager, og at jeg tidligst kunne komme av gårde fredag eller lørdag! Da ville jeg i alle fall ikke ha mulighet til å rekke første nattvakt natt til mandag.

Av den grunn varslet jeg for sikkerhets skyld jobben og så ifra om at jeg i verste fall måtte ta de første nattvaktene fra båten. Men samtidig vet jeg jo at værmeldingene kan endre seg raskt, og jeg fant da til slutt et værvindu i noen timer onsdag morgen, slik at jeg kom meg videre da.

Samtidig er Risør absolutt ikke det verste stedet å ligge noen dager ekstra. Selv om det var klart utenom sesongen, så var serviceanlegget – i alle fall deler av det – fremdeles åpent på dagtid.

Jeg lå i tillegg godt i ly for vinden der jeg lå på innsiden av steinbrygga, men første natt ble noe urolig på grunn av kraftig svell som kom fra noen åpninger under bryggekanten. Det viste seg at jeg hadde lagt meg såpass langt fram at baugen lå rett foran det største “hullet”/kanalen/åpningen i brygga, så når vinden sto rett mot brygga var svellet fra sjøen som presset seg gjennom åpningen veldig kraftig.

Jeg valgte derfor å forhale båten lenger inn på brygga etter at en seilbåt som lå der dro av gårde. Lenger inn var nemlig disse åpningene mindre og det kom ikke så kraftig svell fra dem enn ved den ytterste. Og jeg la merke til forskjellen umiddelbart!

Det lå mange seilbåter ved de ytterste flytebryggene da jeg ankom, men samtlige forsvant allerede søndag formiddag, da det fortsatt var akseptabelt seilvær uttaskjærs, men ikke vær for mindre motorbåter. Så jeg lå stort sett alene der, bortsett fra at det kom en seilbåt på mandagen og la seg ved flytebryggene etter hvert. De fant imidlertid ut at det var såpass urolig der at de valgte å gjøre som meg og flyttet til samme side av steinbrygga som jeg lå på.

Da viste det seg at de hadde ligget på samme brygge som meg da jeg lå den ene natta i Mandal uken før, før jeg dro videre til broren min. De kunne fortelel at det blåste kraftig på utsiden, såpass at de ikke orket å dra videre som planlagt, og kom seg inn til Risør istedenfor. Når en seilbåt (og den var ganske stor) valgte å komme seg inn til land, så er det ingen tvil om at det blåste kraftig!

Mandag og tirsdag blåste det opp til nærmere 22-23 m/s på utsiden, og man merket jo det selv om jeg lå i godt ly for det verste. Innimellom var det også kraftig regnvær, men også sola glimtet til innimellom. Jeg har jo totalt sett vært veldig heldig med været også på denne turen, så noen regnbyger og litt blåst får jeg vel tåle!

Som jeg skrev i begynnelsen fant jeg et værvindu på noen timer onsdag morgen og valgte å dra da. De i seilbåten dro 15 minutter før meg tidlig på morgenen etetr at dagslyset så vidt hadde begynt å komme, og jeg tok dem igjen etter en halvtime, akkurat da vi kom på utsiden. Det var en del bølger og dønninger etter uværet, men ikke nok til at det ble ubehagelig.

Dro som vanlig inn ved Portør og deretter inn Kragerøfjorden og gjennom Kreppa. Jeg vurderte å droppe å dra inn ved Portør og heller gå litt lenger og krysse inn Kragerøfjorden litt lenger nord siden sjøen var så urolig, men ombestemte meg og dro inn den vanlige ruta inn til Portør. Selv om det er mange små skvalpeskjær der så har jeg tatt den veien så ofte at jeg føler meg trygg. Syd-Koster er verre! Og det gikk jo helt greit!

Rolig på innsiden i Portør, mer rotete på utsiden…

På vei inn Kragerøfjorden ble jeg også møtt av morgentåke, men hadde nok sikt til at det gikk greit. Dro som vanlig forbi Kragerø ettersom jeg hadde siktet meg inn på å legge med på Valle. Både fordi det er rimeligere der og fordi det er kortere vei over den smått beryktede Langesundsbukta, som kan være ganske lunefull, spesielt over Rakkebåene rett utenfor Stavern. Den bukta er den siste bøygen for å komme seg hjem! Jeg har stort sett vært heldig når jeg har krysset den, men har også valgt å snu en gang og dra tilbake til Valle fordi jeg ikke følte meg trygg.

Tåkete i Kragerøfjorden

Turen gikk dermed forbi Kragerø og nærmest selvsagt gjennom Kreppa. Var også fristet da jeg kom ut av Kreppa til å fortsette rett fram og prøve meg på Langesundsfjorden, men ombestemte meg og dro inn til Valle. Det var nok like greit, for ikke lenge etter at jeg la til begynte det å blåse opp, og deretter blåste det såpass at jeg ble liggende der i to døgn.

Kreppa er idyllisk i duskregn og tåke også!

Men jeg fikk meg en liten negativ overraskelse mens jeg lå på Valle. Jeg har jo ikke vært der på to år, men prisnivået der har tatt seg opp. Vanligvis har de kjørt halv pris etter 1. september, og de har ikke vært spesielt dyre heller. De er for så vidt ikke spesielt dyre nå heller, fra 250 kroner til 280 kroner siden sist jeg lå der, men de har gått over til å ha den prisen HELE året! Altså full pris hele året! Ingen rabatt i lavsesongen i det hele tatt. 

De er dermed verre enn utsugerne i Kragerø kommune, som kjører hovedsesong fra 15. mars til 1. november. Trodde faktisk ikke det var mulig å utnytte båtfolket mer enn Kragerø gjør, men det er det altså! Når man i tillegg da opererer med hele 75 kroner per vask og tørk – som også er høyere enn det som er vanlig – ligger flere kroner over literprisen på diesel enn de nærmeste konkurrentene, og ikke har noe mer å by på enn en restaurant, en iskiosk, en klesbutikk og en Spar-butikk, så er det ingen grunn til å stoppe her lenger. Så nå er også denne havna langt ned på listen for meg. 

Så vidt meg bekjent er Kragerø (inkludert Jomfruland) og Valle de eneste gjestehavnene som opererer med full pris hele året (eller har en MEGET utvidet hovedsesong). Det synes jeg er usmakelig og bærer preg av å skulle utnytte båtgjester for enhver pris. Av prinsipp velger jeg derfor å dra forbi slike steder.

Jeg ligger heller i Risør – billigere og mer koselig – enn å legge meg i Kragerø eller på Valle. Da står jeg heller opp et par timer tidligere om morgenen hvis målet er å komme seg over Langesundsbukta!

Det får være nok for denne gangen. Etter at ha forlatt Risør og kommet meg til Valle befant jeg meg ikke lenger på Sørlandet, og i neste innlegg skal det handle om turen hjemover, med en overnatting i Moss.

 

Related Images: