Var nede i båten for noen dager siden for å tømme avfukter og sjekke ståa. Da oppdaget jeg at båtforeningen nå har slått av vannet. Om ikke det er et sikkert høst/vinter-tegn, så vet ikke jeg!
Akkurat der og da var det litt irriterende fordi jeg kunne trengt litt vann for å få vekk litt måkedritt på kalesjen, men jeg må jo innse at det nå går mot en kjøligere årstid.
Det er Yr enig i også, ettersom det ut måneden kun er meldt om ensifrede varmegrader – nå er det tydeligvis slutt på de tosifrede!
Måkedritten tenker jeg å få fjernet før helga, da kan jeg benytte anledningen til å få tømt vanntanken også, for når kuldegradene til slutt kommer, så er det ingen god idé å ha masse vann i vanntanken. Så det hører mer til forberedelsene å la kraner stå åpne og tømme ut alt flytende – bortsett fra dieselen da!
Så jeg tenker å bruke vannet om bord til å få skylt litt dritt vekk fra kalesjen før jeg fester en presenning over mesteparten. I båthavna hvor jeg ligger er nemlig måker et ganske stort problem. I fjor glemte jeg helt å få på presenningen og ga opp da jeg så hvor mye dritt som allerede var kommet, men foreløpig er det overkommelig. Kalesjen synger vel snart på siste verset, så jeg regner med å bestille en ny om et år eller to, og da kan jeg bruke den jeg har nå som ren vinterkalesje.
Etter hvert må jeg også ta fram frostvaktene som er stuet vekk om bord. Siden jeg ikke vinterkonserverer båten siden jeg liker å bruke den om vinteren også, så er det varme som er tingen i de månedene vi har foran oss. Når det begynner å komme minusgrader over en lengre periode puttes derfor frostvakter i maskinrommet, i forkabinen og i akterkabinen.
Blir det skikkelig kaldt setter jeg også på en termostatstyrt ovn i cockpiten. Men det gjøres bare innimellom, den står ikke på hele tiden.
At det går mot en litt stillere årstid ser jeg også i båthavna, der mange båter nå er tatt opp og det blir stadig mer glissent i båsene.
Jeg er jo ikke ferdig med båtsesongen ennå. Jeg har snart en friuke å benytte, men det blir nok ikke noen langtur med mange overnattinger, tror jeg. Vi får se på vær og temperaturer. Det blir jo kaldere også å sove om bord nattetid, noe som gjør at overnattinger må tas i gjestehavner med strøm. Og det er flere havner som slår av også strøm om vinteren, så aktuelle steder å legge seg på blir også mindre.
Etter hvert kommer det kanskje også noe is på fjorden, som vil begrense aksjonsradiusen ytterligere.
Den mest konkrete planen jeg har, er imidlertid å gjennomføre en ny førjulstur til Strömstad i begynnelsen av desember. Det gjorde jeg jo i fjor, og det ga absolutt mersmak, så jeg håper å kunne gjennomføre en slik tur også i år.
Jeg setter min lit til en artikkel jeg leste i VG for noen uker siden, der en meteorolog mente å kunne spå at det ble en mild høst og vinter! Men samtidig meldes det jo også om snø flere steder litt opp i høyden allerede, så gudene vet!
Siden det nå går mot litt stillere båttider, så blir det også litt stillere her i båtbloggen. Jeg skal fortsatt skrive, men reduserer aktiviteten noe. Jeg har jo hatt som mål om å skrive minst tre innlegg i uka, men nå senhøstes og under vinteren reduserer jeg målet til mellom ett og to innlegg i uka. Hvilket ikke betyr at jeg ikke kan skrive mer hvis det skulle passe seg slik!