Værfast – men like blid!

Man må ha en ganske så stor båt for å kunne nyte båtlivet uten å tenke særlig på om det er dårlig vær eller ikke. Har man en mindre båt, som jeg har, er været det som avgjør hvordan båtturen og båtferien kommer til å bli, og hvor du havner.

Med det mener jeg ikke at en båttur eller en båtferie blir direkte mislykket hvis man får dårlig vær, men været kan endre hvordan opplevelsen blir.

Når du leser dette har jeg ligget værfast i over en uke på omtrent samme sted. men er jeg sur, skuffet eller oppgitt? Nei, absolutt ikke! Jeg koser meg og er like blid! Det er jo nettopp dette som er noe av sjarmen med båtlivet – du aner aldri hvordan det kommer til å bli, og derfor er du jo – i alle fall jeg – innstilt på å takle det meste med et smil. Ut på tur, aldri sur, som det heter!

Dog ville det nok blitt slitsomt hvis jeg hadde vært ute på båtferie en hel måned og det kun hadde høljet ned ustoppelig og blåst stiv kuling eller liten storm slik at jeg ikke kom meg lenger enn en halvtime fra hjemmehavna …

På turen jeg er ute på nå, som jo egentlig ikke er en ren ferie, men mer et slags rehabiliteringsopphold til sjøs mens jeg sakte blir klar til å gå tilbake til jobb når jeg er hjemme igjen, har jeg opplevd både nydelig vær og drittvær.

Kungshamn sett fra Hasselösund. Nydelig vær, bortsett fra vinden … selv om det ikke ser ut slik på bildet. På utsiden derimot …

Forrige søndag – altså ikke i går – ankom jeg Hasselösund ved Smögen i Sverige. Det var mitt tredje stopp på turen. Første etappe fra Nesodden endte på Larkollen, og andre etappe i Strömstad (begge etapper i nydelig sommervær), før jeg på dag tre la til i Hasselösund. Der har jeg ikke ligget før, så det var jo en ny opplevelse. Der ble jeg liggende fra søndag ettermiddag til torsdag formiddag.

Da dro jeg noen få meter, det vil si 2,5 nautiske mil (en knapp halvtime i kosefart), til Fisketången i Kungshamn. Kungshamn ligger rett over fjorden for Hasselösund, men jeg ligger nå på «baksiden» av Kungshamn, så jeg dro rundt en odde og inn til der jeg ligger nå. Så jeg lå fire dager i Hasselösund (som på en måte er «baksiden» av Smögen), og har ligget fire dager her hos Springet båtforening på Fisketången.

Spasertur i oppholdsvær i Hasselösund.

Hadde jeg vært heldig med været kunne jeg glatt ligget i Göteborg nå (eller egentlig på en av øyene i skjærgården utenfor – som jeg foretrekker), så at jeg har blitt hindret av været er det ingen overdrivelse å konstatere! At det har regnet ganske kraftig innimellom de siste dagene er en grei sak, jeg sitter under en tett kalesje og har varme om bord, det er vinden og vindstyrken som er hovedgrunnen til at jeg ikke har kommet meg videre.

Det er nettopp været som er en av hovedårsakene til at jeg aldri planlegger i detalj hvor jeg skal dra med båten. Jeg bestemmer meg egentlig kun for én av to ting, og det er om jeg skal dra sørover langs østsiden av Oslofjorden (Østfold/Sverige) eller langs vestsiden (Vestfold/Telemark/Sørlandet). Så får været, tiden og lysten/dagsformen avgjøre resten.

Stille før stormen (og regnet) på Fisketången i Kungshamn.

Så derfor sitter jeg ikke her i båten og skriver mens jeg er frustrert og skuffet og irritert, jeg sitter her og er egentlig ganske så fornøyd med tilværelsen! Og siden jeg uansett skal samme veien i begynnelsen av august, så har jeg det å se fram til! Og jeg kjeder meg ikke hele tiden heller. Ser filmer og noen humorprogrammer og litt sport på PC-en, gjør noen småting og småfiks om bord, samt går på land for å handle og for å se meg litt rundt, så jeg får tiden til å gå.

Jeg har også begynt å lese litt i skipsbiblioteket om bord, og har begynt på en bok jeg kjøpte på en av bokantikvariatene i Tvedestrand da jeg var innom der i fjor sommer. Den handler om sjuårskrigen i 1807 – 1814, da Norge/Danmark sto på Frankrikes side i krigen mot England. Måtte jo være noe sjøhistorisk!

Jeg måtte dog google litt for å finne ut hva enheten “kommerselester” betød. Det viste seg at det var et mål på hvor mye last et skip kunne ta med.  Da fant jeg ut at en kommerslest tilsvarte 80 norske kubikkfot (2,47 kubikkmeter) eller en lasteevne på cirka 2600 kilo! 

Har flere andre uleste og et par påbegynte bøker liggende om bord, pluss de vanlige trykte havneguidene, en bok om manøvrering og sjømannskap og diverse! Så ikke noe problem å få tiden til å gå mens det blåser og høljer ned utenfor!

Det er det som er noe av det mest sjarmerende med båtlivet, man slapper av, man kommer dit man kommer, ingen vits å irritere seg over vær og vind, man opplever fortsatt nye ting og stresser ned. Bare lykke!

Regnskyer i sikte …

Jeg skal samtidig innrømme at jeg helst skulle hatt sommervær, blå himmel og sol hele tiden, men båtferien blir ikke ødelagt av at det blåser og regner litt. Men jeg måtte ta på langbukse på onsdag, etter å ha klart meg i shorts og t-skjorte fram til da, så jeg håper på litt fint sensommervær når jeg skal ut på den lange båtferien!

I dag hadde jeg tenkt at jeg og båten skulle røre på oss litt, og ta en ny kort etappe litt lenger sørover, til Bohus-Malmön, der jeg skulle hilse på en båtkollega og ta en overnatting, for deretter snu baugen hjemover i morgen.

Akkurat nå ser det ut til at jeg drar om ikke så altfor lenge, vindkastene er fortsatt oppe i tosifret etter en ganske heftig natt, men det er ikke lange strekket jeg skal forbi, og middelvinden er helt OK, så i skrivende stund ser det ut til at jeg kommer til å kaste loss snart. Været er fremdeles noe uberegnelig, men det ville være godt å komme meg til et annet sted, selv om det bare er for en natt. Og langt er det heller ikke! 

Og i dag tror jeg faktisk at jeg tar på meg en shorts igjen, for det skal bli 16-17 grader og litt sol og ingen regnbyger!

Hvor jeg havner i morgen har jeg ikke bestemt meg for, men avgang for returen blir det uansett.  Hvor jeg legger til bestemmer jeg underveis, som vanlig. Men jeg tenker at det kanskje ikke blir en veldig lang etappe.

Været resten av uka ser greit ut, så jeg er nok hjemme som planlagt!

Ut den veien skal jeg litt senere i dag. Bildet er tatt på lørdag.

 

Related Images:

Kommentarer

Legg gjerne inn en kommentar!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.