Jeg har i flere innlegg i denne bloggen skrevet om et av de lasteskipene jeg ofte treffer på når jeg er ut på tur med båten. Det skipet jeg oftest traff på, var bulkskipet Zuzanna. Men nå er det slutt.
Jeg har ikke helt oversikten over hvor ofte jeg traff på dette skipet, som jeg etter hvert kunne kjenne igjen på avstand siden det var lett gjenkjennelig med en hvit stripe malt både i baugen og akter på sidene.
Da jeg var på vei hjem fra nattvakt på jobben for en liten stund siden, så passerte et litt mindre frakteskip Nesoddferga, og jeg begynte å tenke på at det var en god stund siden jeg hadde sett det. Jeg tok fram Marine Traffic-appen på mobilen og søkte opp skipet.
Til min store overraskelse så jeg at det lå i en havn i Libya!
Dermed måtte jeg jo sjekke dette nærmere. Litt vanskelig å få tak i nøyaktige opplysninger, men jeg oppdaget i alle fall en nettside hos et svensk skipsmeklerfirma der det lå til salgs. Dessverre var annonsen ikke datert, så når akkurat dette skjedde vet jeg ikke. Det har i alle fall sluttet å trafikkere Oslofjorden, og har byttet farvann til Middelhavet.
Siste bilde jeg kan se at jeg har av skipet, er tatt høsten 2020. Og jeg mener selv at jeg har sett det etter dette også, men jeg kan ikke helt huske når, og jeg tar jo ikke bilder av det hver gang heller! På Marine Traffic er imidlertid nyeste bilde tatt av skipet i norsk farvann tatt utenfor Svelvik i Drammensfjorden i mai 2022.
Jeg har støtt på dette skipet de fleste steder i mitt «nedslagsfelt»: Inne ved Sjursøya og i Bunnefjorden på vei inn eller ut, midt utpå Oslofjorden, ved Filtvet, ved Håøya, ved Fyrsteilene, i Drøbakssundet, ved Tofte, i Drammensfjorden, utenfor Strømtangen og jaggu meg også nesten innerst i Iddefjorden!
Det siste skjedde mens jeg var til rehabilitering på Bakke utenfor Halden etter at jeg ble amputert i 2015. De hadde et par slike handicapscootere som man kunne låne (en slik jeg har selv nå), og på en av turene jeg tok i nærområdet så jeg en kjent profil på vei inn i fjorden.
Ikke så langt fra Bakke ligger nemlig et sandtak, og da jeg kjente igjen skipet kjørte jeg så nært jeg kunne og tok både bilder og video av ankomsten!
Men nå er det nok slutt for denne gang. Jeg har ingen umiddelbare planer om å tøffe rundt i Middelhavet med Tresfjorden, så det skal nok mye til før vi treffer hverandre igjen på sjøen…
Skipet ble bygget i Tyskland i 1982, og var eid av et Greåker-firma før det ble solgt, så det har nok noen år til på seg! Her er et lite innlegg jeg skrev i 2018 om våre hyppige møter. Må jo innrømme at dette nesten er litt vemodig. Bortsett fra Kielferga og danskebåtene, Oslofergene og Nesoddenferga, så er vel Zuzanna det skipet jeg har sett oftest i Oslofjorden.
Et annet skip som jeg også så ganske ofte de første årene, var lasteskipet Gullha. Et raskt søk viser at også det har flyttet på seg og er registrert i Tanzania. Siste oppdatering på dette skipet på Marine Traffic er også i Libya, men for over et år siden, så om det i det hele tatt eksisterer ennå er jeg usikker på. Siste bilde tatt av skipet på Marine Traffic i Oslofjorden er i 2022.
Så vidt jeg vet var ikke det eid av samme rederi som Zuzanna, men begge skipene har altså blitt solgt til Middelhavet omtrent samtidig!
At jeg er så interessert i disse skipenes gjøren og laden er kanskje noe sært, men jeg er vel arvelig belastet med en far som var sjømann. Jeg har skrevet et blogginnlegg om mine opplevelser som guttunge tidligere.
Bon voyage, Zuzanna og Gullha!