Jeg har så vidt kommet litt i gang med å jobbe med forkabinen i båten, Den er nå ryddet, støvsuget og vasket i det minste. Så neste runde er å begynne med liming av isolasjon og skrogtrekk. Samtidig er det klart at jeg også må endre litt i selve ferieplanene.
Jeg har litt mer ferie enn det som er normen, jeg har kompensasjon for å jobbe i turnus, jeg har noen ekstra dager ferie på grunn av ansiennitet, og etter at jeg fylte et rundt antall år har jeg også fått en «seniluke» ekstra å ta ferie på … Alle monner drar!
I år har jeg derfor hovedsakelig samlet opp de fleste feriedagene mine til hovedbåtferien – som etter planen da skulle startet 5. august og hvor jeg ikke skulle være tilbake på jobb før i slutten av september/begynnelsen av oktober.
Men arbeidsgiver har måttet gi opp å skaffe vikar til meg de sju nettene jeg egentlig skal jobbe den siste uka i september, og kan ikke gi meg fri de nettene. Istedenfor å da avkutte båtferien min, så har jeg bestemt meg for å forlenge den!
Det skjer i praksis ved at jeg nå planlegger å legge igjen båten et sted på Sørlandet (regner jeg med) den uka jeg skal jobbe natt, og ta buss/tog hjemover for å jobbe. For deretter å returnere til båten og fortsette i to uker til med å få båten tilbake til hjemmehavna. Da har jeg nemlig åtte dager med fri/avspaserings- og kompensasjonsdager å ta av, og har i tillegg tatt ut ferie de fire dagvaktene jeg deretter skulle ha jobbet. Det betyr at jeg da ikke skal på jobb igjen før 17. oktober – etter at nattuka er gjennomført!
Vi får satse på at det blir pent høstvær!
Om avgangen blir mandag 5. august tviler jeg imidlertid sterkt på. Jeg er så vidt i gang med å jobbe i forkabinen. Jeg har ryddet vekk alt løsøre der, og kjøpt inn det jeg trenger til liming av isolasjon og skrogtrekk. Kabinen er også vasket ordentlig, slik at det nå i skrivende stund kun gjenstår å sette i gang med limingen.
Jeg har tenkt å ta meg god tid for å få resultatet så godt som mulig, og har derfor ikke satt 5. august som spikret avreisedato. Jeg drar når jeg er klar. Enkelt og greit! Mesteparten av dagene denne uka går jo bort til å sove etter nattvakta, og når jeg står opp sent på ettermiddagen er ikke alltid arbeidslysten på topp. Derfor har jeg gjort litt og litt, uten å stresse med å gjøre mest mulig så fort som mulig. Jeg tar det i mitt eget tempo, rett og slett.
Jeg har også bestemt meg for at jeg ikke nødvendigvis kommer til å gjøre meg 100 prosent ferdig med kabinen. Jeg har bestemt meg for å ta det som jeg ser på som det enkleste først, og det er å lime på isolasjon og skrogtrekk på selve skutesidene. Jeg har målt grundig, og funnet ut at jeg faktisk kan lime på begge deler i et enkelt stykke fra under dollbordet og ned til sofaen og fram til baugen. Mulig jeg må skjøte litt på isolasjonen i høyderetningen nær baugen, men dette vil uansett dekkes av skrogtrekket etterpå.
Bredden på isolasjonen er nemlig 1,20, mens på skrogtrekket er den 1,40. Jeg har mer enn nok skrogtrekk ettersom jeg kjøpte inn både med tanke på at jeg nok gjør noen feil, men også fordi planen jo er å gjøre det samme etter hvert i akterkabinen og kanskje i cockpiten. Jeg utelukker ikke at jeg må kjøpe inn mer isolasjon også, men det ser vi jo etter hvert. Jeg har i alle fall mer enn nok til å dekke skrogsidene i denne omgangen.
Det vanskeligste blir den øverste delen, og det er omtrent umulig å unngå skjøting når isolasjon og skrogtrekk skal limes fra toppen, rundt vinduene og deretter rundes under dollbordet/fordekket der det vil treffe isolasjonen/skrogtrekket på skroget. Den skjøten vil det i så fall nesten bli umulig å se med det blotte øye, siden den vil ligge under dollbordet på innsiden.
Det naturlige ville vel kanskje være å gjøre det motsatt, å begynne fra toppen og jobbe seg nedover, men jeg tenker som så at jeg ønsker å begynne med det enkleste, som jeg håper jeg får pent til, og hvis det går som planlagt, så kan jeg utsette den vanskeligste og øverste delen til jeg kan få hjelp av noen. For slik som det ser ut akkurat nå, så må jeg gjøre denne jobben alene hvis jeg skal få dratt ut på hovedbåtferien.
Hvis det går greit på den måten, og jeg ser at dette klarte jeg faktisk å få til, så vil jeg også få opparbeidet meg litt mer selvtillit når det gjelder å utføre praktiske ting – noe jeg ikke akkurat har i overflod – og kanskje til og med få guts nok til å kanskje prøve meg på den vanskeligste delen likevel!
Den delen innebærer jo også at vindusrammene på innsiden, på begge sider og i baugen, må skrus av slik at isolasjon og skrogtrekk blir festet ordentlig. Jeg ser for meg at det kan bli litt vanskelig å utføre alene.
Hovedpoenget for meg er uansett å få forkabinen såpass ferdig at jeg kan sette på plass sofarygger og madrasser og bord, og bruke den slik den er ment å brukes! At isolasjon og skrogtrekk ikke er på plass rundt vinduene er derfor ikke noe stort poeng for meg akkurat nå, hvis resten ser bra ut når jeg drar og jeg faktisk kan bruke kabinen til noe annet enn et rent lagerrom …
Jeg gleder meg så absolutt til å kunne sitte i forkabinen igjen med de nye sofaryggene og sofaputene på plass, og det oppussede bordet på plass slik at jeg kan sette meg ned der om kvelden for å blogge og se på TV/film, istedenfor å sitte under kalesjen i cockpiten. Det har sin sjarm det siste også, men det blir litt koseligere å kunne trekke seg tilbake under dekk i en tett, lun og varm forruff!
Jeg er veldig spent på om fargekombinasjonen jeg har valgt ut blir like bra som jeg har sett for meg. Jeg har faktisk vurdert å kanskje først bare sette opp skogtrekket med litt tape, for å kunne sitte der og få et visst inntrykk av hvordan det kommer til å bli. Av og til har jeg lurt litt på om jeg kanskje har valgt en litt for mørk farge – for det vanlige er jo å ha ganske lyst skrogtrekk, men jeg kommer nok til å stå fast på valget. Men greit å få et lite førsteinntrykk før jeg trekker fram limrulla!
På bildet til venstre ser du hva jeg mener – den lille lappen med skrogtrekket ligger på den madrass/pute-fargen jeg har valgt, og meningen er jo at denne fargekombinasjonen skal være framtredende gjennom hele båten.
Hovedfargen på et rom har stor jo betydning for hvordan man opplever det. Mørke farger og mønstre gjør at det føles mindre. Lyse farger derimot gir en mer luftig atmosfære og følelsen av et større rom, og i båt er det jo uansett lite og trangt. Så jeg går altså den motsatte veien, men det er det jeg har mest lyst til uansett!
Tar gjerne imot tips og innspill fra båtfolk som har gjort dette selv. Da tenker jeg på liming av isolasjon og skrogtrekk, ikke fargevalget! 😀