Rust og sprukne reimer

Det burde vel ikke overraske meg at en 40 år gammel båt med en 30 år gammel motor har noen skavanker her og der. Etter min veldige hyppige bruk av båten har de dukket fram sånn etterhvert. Og jeg er ikke overrasket heller. Det er som forventet. Veldig store overraskelser er det heller ikke snakk om.

Jeg har nå foretatt min første reparasjon på Bergtatt. Den var ikke spesielt avansert, så det var klart innenfor min tekniske kompetanse. Den bestod av å skifte ut to skruer. 🙂

Oppdaget plutselig at låsen til dodøra hadde løsnet. Førti års bruk hadde gjort skruefestene løse. Det nyttet ikke å skru dem inn igjen, de kom ut med en gang. Men jeg la merke til at de ikke var veldig lange og at det var nok treverk igjen til å få festet den originale låsen med litt lengre skruer. Så jeg stakk innom Jernia på senteret på Tangenåsen her på Nesodden og fant et par passende skruer. Tok dem med i båten dagen etterpå, og voila -låsen sitter fast igjen! 🙂

Ikke store greiene altså…

IMG_7383Mer bekymret ble jeg en uke tidligere når jeg la meg ned på alle fire for å finne ut av hvor på motoren de forskjellige tingene jeg burde vite om var plassert. Jeg har noen dårlige tegninger av motoren hvor det står noe, men det beste er jo å finne ut av det ved å sjekke selv. Jeg skal snart i gang med å bytte ut filtre, skifte olje og slike ting på motoren, og da er det greit å forberede seg litt.

Det første jeg fant var luftfilteret. Jeg har ikke kjøpt noe nytt ennå, og så vidt jeg kunne se er det ikke behov for det heller. Det virket helt fint og greit og må ha vært nylig byttet, såvidt jeg kan bedømme etter det jeg har lest og det jeg kunne se. Jeg fant imidlertid ikke sinkanodene som skal være der, kanskje forrige eier ikke har montert dem? Fikk lokalisert impellerpumpa, men kom ikke til for å sjekke tappeskruene under motoren, må nok vri meg litt mer for å få det til!

Jeg har jo ment at motoren ser veldig bar ut til å være 30 år, og de bildene jeg har tatt av den og delt på forum og slikt, har gitt meg anerkjennende ord om tilstanden. Men det er jo noe annet når man kommer nært innpå motoren og ser selv. Og jeg har oppdaget at det er endel rust her og der på motoren, så jeg må fram med en stålbørste og skarpe litt her og der. De første rusttilfellene jeg så virket ganske greie, en forsiktig omgang med stålbørsten og litt rustspray, så går nok det bra. Alle slangeklemmer jeg så virket også veldig solide.

bilde (5)Men jeg ble ganske bekymret når jeg kom nærmere inn på litt mer vanskelig tilgjengelige områder, ting man ikke ser når man bare kaster et raskt blikk på motoren, og på et sted oppdaget jeg så mye rust at jeg ble litt bekymret. Hvilken del dette var ante jeg ikke – jeg har jo null greie på motorer – men etter å ha sjekket bøkene jeg har om vedlikehold og dieselmotorer, samt sjekket på nett, kom jeg fram til at delen jeg reagerte på var noe som heter et eksosbend. Det er veldig mye rust på dette der det er skrudd fast til motoren. Jeg har fått det rådet å bruke stålbørsten også på dette stedet, for deretter å se hvor ille det egentlig er. Kanskje vil det være nok å skrape bort rusten og deretter bruke et antirustmiddel, men et eksosbend skal være en typisk slitedel på en motor, så mye taler for at jeg velger å kjøpe et nytt. Det er ikke billig, men heller ikke avskrekkende, koster rundt 1.500,- såvidt jeg har sett på nett.

Da jeg var ute på tur for noen dager siden oppdaget jeg plutselig at ladelyset på dashbordet (hvis man kan si det om en båt?) begynte å lyse. Jeg ble noe overrasket ettersom jeg trodde at dynamoen på motoren sørget for å lade batteriet når jeg brukte den. Samtidig hadde jeg brukt sigaretttenneruttaket til å lade både iPhone og iPad, og lurte på om det kanskje hadde blitt for mye for batteriet slik at det måtte lades eksternt. Jeg hadde opprinnelig tenkt å gå i land på Lindøya på denne turen, men ettersom batteriet er nødvendig for å få startet motoren, så tok jeg ikke sjansen på å stoppe i tilfelle jeg ikke skulle få motoren i gang igjen.

Vel framme i båthavna fjernet jeg dørkplata over motoren og kikket ned, men kunne ikke se noen løse ledninger eller noe slikt. Åpnet deretter batterikassa og så på batteriet, og ganske riktig, det grønne lyset hadde forsvunnet og dermed markert at batteriet trengte lading. Jeg fant derfor fram batteriladeren som jeg kjøpte på et romjulssalg, men ikke har hatt behov for fram til nå. Måtte sette meg grundig inn i bruksanvisning først og ble litt usikker ettersom batteriet jeg har er en litt annen type enn vanlig, nemlig et såkalt vedlikeholdsfritt batteri – såkalt AGM-batteri. Valgte derfor å stille spørsmål på båtforumet på baatplassen.no om jeg kunne bruke laderen min til dette batteriet.

bilde (4)Fikk positivt svar på dette i løpet av dagen, og dro deretter ned i båten for å sette i gang laderen. Dagen etter dro jeg ned igjen for å se hvordan det så ut, og det grønne lyset på batteriet var kommet tilbake. Koblet det til og tok en liten tur ut på fjroden igjen, men lyset på bryterpanelet som varslet om lading av batteriet lyste fremdeles, så jeg tenkte at det kanskje måtte lades enda mer opp.

På forumet hadde noen stusset, som jeg jo også hadde gjort, over at dynamoen ikke ladet batteriet, for lading av iPhone og iPad skulle ta så lite av batterikapasiteten at det ikke skulle innvirke på batteriet. Ettersom det ikke virket som batteriet ble ladet i løpet av den lille svippturen min heller, så tok jeg en ny gjennomgang av motoren, og mye grundigere, når jeg hadde kommet tilbake i havn. Da oppdaget jeg det jeg skulle ha oppdaget ved den første sjekken, nemlig at drivreima til dynamoen lå og slang. Den hadde rett og slett røket!bilde (3)

Dette er jo også en typisk forbruksartikkel, og reima skal jo sjekkes jevnlig. Heldigvis er ikke vannpumpa til motoren drevet av reima, da kunne motoren ha blitt overopphetet, så egentlig går det greit å kjøre uten reima – motoren blir ikke skadet av det – men batteriet blir jo ikke ladet. Typisk nok er også dette den eneste reservedelen jeg ikke har fått rotet meg til å kjøpe inn, så nå skal jeg gjøre det så fort som mulig! Blir spennende å se om jeg med mine tolv tommeltotter klarer å sette reima på plass…

Forstettelse følger!

 

 

Related Images:

Én kommentar til «Rust og sprukne reimer»

  1. Hei hei! Kjempe fin blogg du har her 🙂 KOm over den da jeg søkte etter info om drivreimsett.
    Så jeg tenkte å legge igjen en kommentar og invitere deg til og komme innom min blogg hvor jeg også har blogget om blant annet vdrivreim 😉 Her er linken til min blogg: http://kabler.nu

Kommentarer er stengt.