På vei hjem

Jeg er ugjenkallelig på vei hjem igjen fra årets høstferie, og jeg har fortsatt til gode å oppleve skikkelig dårlig vær. To nye havner i Sverige har jeg også fått med meg.

Jeg hadde jo knallvær hele den første uka av høstferien, mens det ble meldt om en veldig fuktig uke nummer to. Men nå som uke nummer to også er gjennomført, så kan jeg konstatere at den ikke ble som meldt.

Riktignok har det blitt merkbart kaldere, spesielt etter at sola har gått ned og om natten, men jeg har ennå ikke opplevd så veldig mye av den nedbøren som var meldt. Nedbør har det riktignok vært, men den har stort sett kommet om kvelden og om natten, på dagtid har jeg stort sett sluppet unna. 

I forrige innlegg skrev jeg at jeg var på vei til nok en ny svensk havn for meg. Da jeg dro fra Skärhamn – som jeg besøkte for andre gang, men denne gangen ikke engang gikk på land, bare var i båten og på brygga – så hadde jeg for en gangs skyld faktisk bestemt meg for hvor jeg skulle dra. De andre gangene på denne turen har jeg stort sett bestemt meg for hvor jeg skulle ende opp helt på slutten av etappen, ikke i begynnelsen.

Forbi Stocken

Men denne gangen var jeg fast bestemt for at jeg skulle prøve meg på et sted som heter Ellös. Årsaken til at jeg valgte akkurat det stedet var at jeg hadde tenkt å ta en ny tur gjennom Strömmarna, og da måtte jeg dra forbi Gullholmen og inn mot Orust. Da passet det best å legge meg på Ellös.

Jeg valgte også en rute som tok meg forbi et annet sted, der det også er en gjestebrygge, og som ligger øst for Gullholmen, nemlig et lite sted som heter Stocken. Like ved Stocken er det mulig å dra inn sørfra, men kun hvis du ikke stikker så veldig dypt, da det er litt urent farvann med flere grunner. Jeg leste i en av de forskjellige havneguidene på nettet, og også den jeg har i bokform, at den ruten jeg tok kun var anbefalt for motorbåter.

Litt strøm, men ellers helt greit.

Alltid litt spennende å prøve nye ruter og vrier, og det gikk jo da også helt greit! Stocken så ut som et sted like stille som Edshultshall, og selv om jeg synes kaia til gjestebåtene så veldig høy ut, så er det ikke umulig at jeg prøver å legge meg der en annen gang.

Deretter gikk turen videre til Ellös, der jeg fant ut at planen om å legge meg langsides på innsiden måtte oppgis ettersom en stor seilbåt hadde lagt seg der. Lenger inn på innsiden lå det flere båter, men da fortøyd med slike faste liner som er vanlig i Sverige, men som jeg aldri har prøvd meg på, og som er ganske vanskelig å få til alene, særlig med mine utfordringer.

Ellös på utsiden av brygga.

Jeg fant da ut at jeg rett og slett kunne legge meg på utsiden. Det kan jo fort bli ganske urolig, men det var meldt lite med vind, og det lille som var meldt skulle komme fra motsatt side, slik at båten ville bli presset ut fra brygga og ikke inn mot.

På denne tiden av året regnet jeg i tillegg med at trafikken ute i fjorden ville være svært liten, og ikke ha noen særlig innvirkning på båten, noe jeg da også fikk rett i.

Det endte med at jeg ble liggende på Ellös uten å få betalt for meg. Både på appen og på automaten fikk jeg beskjed om at gjestehavna var stengt for sesongen, så det var ikke mulig å få betalt. Litt merkelig ettersom det på nettsidene sto oppført prisen på å ligge der mellom uke 39 og 52 …

Butikken på Ellös ligger også et stykke fra havna, men ikke så langt som i Bovallstrand, så jeg fikk tatt meg en fin tur mens jeg tittet på en blanding av gamle hus og nybygg. Ikke fullt så sjarmerende som mange andre steder jeg har besøkt i den svenske skjærgården, både på denne turen og på andre besøk, men jeg vil nå likevel beskrive stedet som ganske koselig.

Etter en rolig natt fortsatte jeg videre på hjemturen. Jeg har vært i dette området før, men lenger ut, så jeg tok en litt annen rute mot Strömmarna, noe som startet med å dra gjennom et lite sund som det på sjøkartet ble advart om kunne være litt vanskelig å manøvrere i hvis man var uheldig med tidevannsstrømmen.

Udramatisk gjennom Malö-strömmarna …

Men det gikk greit da jeg tøffet gjennom sundet, og da ble jeg møtt av en kabelferge som var på vei over. Ventet litt til det var trygt å fortsette, og kom da inn i en liten kanal før jeg var ute i Bjørnsundsfjorden. Rett foran meg i den lille kanalen var en svensk seilbåt som hadde kommet inn i havna på Ellös etter at jeg hadde lagt meg der.

Kabelferge kun i sommerdrift?

Så var det inn det lille sundet ved Strömmarna, og da fikk jeg en liten overraskelse. Siden jeg sist dro gjennom her for to år siden, hadde det kommet en kabelferge også her. Men den så ikke ut til å være i drift da den lå helt stille på den ene siden. Mulig det kanskje bare er en ferge som går i sommersesongen?

Endelig fortøyd på Bassholmen!

Da jeg hadde fått tråklet meg gjennom holmer og skjær kom jeg til Bassholmen, og jeg var på vei til å dra forbi da jeg plutselig ombestemte meg, fikk ut fenderne og la meg til der, som eneste båt. Jeg har flere ganger hatt lyst til å stikke innom der, men det har alltid vært flere båter der, slik at det har vært for lite plass.

Men denne gangen var det altså helt tomt, så jeg kunne breie meg langsides også her. På Bassholmen er det, om sommeren, både en åpen kafé og et museum med gamle båter, hvorav mange av dem ligger i en liten museumshavn.

Nå i oktober var selvsagt alt stengt, men jeg fikk jo tatt meg en liten rundtur i området like ved brygga. Brygga var for øvrig såpeglatt av grønske, så jeg holdt på å tryne et par ganger! Oppdaget også at det faktisk var strøm på bryggene, det var jeg ikke klar over. Men det var uansett ikke aktuelt å ligge over der denne gangen, etappen var jo så vidt begynt!

Men den lille rundturen ga mersmak, så vi får se neste gang jeg er i området, om det er mulig å legge seg til der i sesongen, eller i alle fall litt før høysesongen starter.

Deretter gikk turen gjennom et grunt, men godt merket farvann som jeg har vært gjennom flere ganger før, og ut i fjorden utenfor Lysekil, som jeg rundet i retning Malmön. Jeg vurderte faktisk en stund om jeg skulle dra på utsiden av Malmön denne gangen, og rett inn mot Kungshamn, men det ble det vanlige ruta, om enn gjennom og rundt noen øyer jeg ikke tror jeg har dratt forbi tidligere.

Jeg tok veien gjennom Pinan denne gangen, men tok ingen bilder derfra. Deretter var det gjennom Sotekanalen. Akkurat som på veien sørover var jeg helt alene i kanalen, ingen møtende båter og heller ingen foran eller bak meg. Tror det er første gang det har skjedd.

Da jeg var gjennom kanalen dro jeg inn til Hunnebostrand, som jeg jo droppet på turen sørover ettersom jeg la meg på Bovallstrand litt lenger nord. Her var det nok av plass!

Også på neste etappe endte jeg opp på et sted jeg ikke har vært før, men det får vente til neste innlegg!

 

 

Related Images:

Kommentarer

Legg gjerne inn en kommentar!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.