
Etter to dager i Strömstad og to dager i Kostersundet kastet jeg loss fra Koster lørdag formiddag. Nå var hjemturen begynt, men først en liten omvei til Halden.
I Halden skulle jeg treffe på det som vel blir min eks-eks-eks-eks… Mora til ungene. Hun flyttet til Halden i fjor høst.
Turen gikk over Kosterfjorden og mellom de to Halsö-øyene og ut i Sekken via Ledsundholmen. Været og føret var upåklagelig.

I Halden var det ganske mange båter ved gjestebrygga, men en fire-fem ledige båsplasser da jeg ankom, og flere ledige plasser langs kaikanten. Likevel ganske tydelig at flere hadde begynt på årets båtpåske litt på forhånd.
Fredag kikket jeg for moro skyld på Marine Traffic og skjønte straks at her var båtpåsken i full gang. Lenge siden jeg har sett så mange fritidsbåter på vei ut av innerste Oslofjorden! Det var MANGE! Angrer på at jeg ikke tenkte på å ta et screenshot! Og de jeg så var jo bare de med AIS/mAIS! Atskillig flere som ikke har.
Selv har jeg bare en slik «jukse-ais»på Marine Traffic, men så mye som jeg farter rundt står det på lista å investere i en ordentlig AIS etter hvert.

Så jo også det på Koster der det kom flere båter inn i løpet av fredagskvelden og lørdag morgen. Hilste også på en hyggelig båtkollega på brygga som var medlem av båtforumet, og som kunne fortelle meg at båten som brant på fredag ble sjøsatt i Strömstad bare dagen før.
Vel framme i Halden gikk jeg opp til eksen Kathrine, som bor ganske så sentralt i Halden, bare rundt ti minutter fra gjestehavna, rett opp og over broa over Tista og noen få hundre meter videre.
Ble invitert på middag hos henne etter at jeg var framme, og lovte henne en liten båttur på søndagen før jeg dro.

Etter middagen gikk vi langs elva på Tista-siden og over brua nederst, så dro jeg til båten. Selv om hun bare har bodd i Halden noen få måneder, så begynner hun å bli lokalkjent. Jeg har flere ganger lurt på om det var mulig å gå ned langs elva på den andre siden og over igjen lenger ned like ved innløpet, men jeg har aldri blitt helt klokere av å se på kartene, så jeg har aldri prøvd.
Men det har hun gjort, så hun kunne bekrefte at det gikk helt greit. Hun ville gjerne vise meg veien og nevnte at det lå flere båter der som var et trist syn siden de tydeligvis bare lå der uten å bli brukt eller vedlikeholdt.

Det kunne jeg konstatere var riktig. Å se tydelig vanskjøttede båter skjærer meg i båthjertet hver gang. I hjemmehavna ligger det en eldre snekke som jeg aldri har sett i bruk de snart 12 årene jeg har hatt båt der!
I elva så jeg også to Nidelv 24-snekker som vel nærmest nærmet seg kondemnering. Trist syn.
Mente jeg så flere båter liggende der som så ut som de var høyere enn min, og lurte på om det ville være mulig for meg å kjøre inn under de to bruene og legge meg ved bryggene der også. Kort vei til å proviantere på Tista-senteret!

Men på sjøkartet står det at det innerste brua er 2,5 meter høy, mens det ikke står noe om høyden på den ytterste brua. Min båt rager 3,05 over vannlinja med lanternemasta… Derfor bestemte vi oss for at vi etter turen på søndag skulle dra innom og se om det var mulig å komme under eller ikke. Ville jo vært kortere for henne gå av på den andre siden av elva også.
Søndagen tok vi altså en tur innover Iddefjorden, og jeg fikk et gjensyn med Bakke der jeg jo tilbragte totalt seks måneder i 2015 etter amputasjonen. Så fikk jeg også vist henne de to grensevardene som står midt i fjorden nesten helt innerst.

Jeg tok denne turen for to år siden, også da på vei hjem fra en Sverigetur, og det var første gang jeg besøkte Halden med Tresfjorden. Men da dro jeg ikke helt inn til de to grensevardene. Jeg synes det er litt spesielt med de to vardene som står midt i fjorden, har ikke hørt om noe lignende andre steder?
På dette bildet under kan man skimte hovedbygningen til Bakke (rødt tak, gul mur), og Ole i’Dole’s hus helt til venstre ved vannkanten… Midt på bildet kan man så vidt se flytebryggene til Bakke camping, der jeg fikk låne plass til snekka mi i 2015.
Etter å ha tatt rundturen i Iddefjorden dro vi inn mot Tisla for å se nærmere på de to bruene og se om jeg kom under. Det ville passet bra å slippe henne av der også, siden hun bor på den andre siden av elva.

Men jeg valgte å ikke prøve å kjøre under den første brua heller, for jeg synes den så lavere ut enn den andre. Men når jeg ser på bildet jeg tok av bruene fra land så blir jeg usikker igjen, synes det ser ut som om det er god plass! Men tok altså ikke sjansen på å prøve! Skulle kanskje likevel ha dratt nærmere for å prøve? Noen lokalkjente som vet hva som er de riktige høydene på de to bruene?
Jeg skulle kanskje ha dratt helt inn under brua for å se helt sikkert, men jeg tok ikke sjansen! Jeg stikker 3,05 over overflaten, og ville nok gått under hvis jeg hadde kunnet legge ned lanternemasta, men er omtrent 70-80 prosent sikker på at det ikke ville gått. Nidelven ville helt klart gå under (lå i alle fall to slike lenger inn, dessverre i relativt dårlig forfatning).
Så da slapp jeg henne av ved gjestehavna, eller rettere sagt på drivstoffbrygga, før jeg satte kursen nordover igjen.
Bruene på bildet under ga meg i alle fall god klaring!
Opprinnelig tenkte jeg da å komme meg til Hankø og ta en overnatting på øya der før jeg fortsatte. Men jeg ble litt lurt av værmeldingene på både Yr og Windy, som hevdet at det skulle blåse kraftig opp i løpet av ettermiddagen, og fortsette med kraftig vind og regn hele mandagen… Da jeg passerte Hankø valgte jeg derfor å fortsette til Moss i tilfelle jeg måtte ligge der hele mandagen før jeg kom meg hjem. Jeg hadde jo et fly å rekke grytidlig torsdag morgen, så jeg ville ikke risikere å miste det.


Jeg burde kanskje skjønt tegninga da jeg passerte over Lera og det var blikkstille mens Yr mente det skulle blåse 8 m/s og Windy påsto 14 m/s… Nå er jeg selvsagt klar over at disse varslene ikke akkurat kan stoles på på minuttet, men all denne vinden som var meldt har jeg fortsatt til gode å se har kommet…
Jeg så også en eller annen slags delfin/nise på veien over Lera, i alle fall ryggen som buktet seg i sjøen, men var ikke nok på hugget til å rekke å ta bilde, som vanlig.
Det er jo ikke akkurat noe nytt! Ser ut som slike episoder alltid kommer så brått på at man ikke rekker å dokumentere det! Fortsatt er en dårlig og kornete mobilvideo tatt fra snekka i havnebassenget inne i Oslo i 2014 (hvis jeg husker riktig) den eneste hvor man tydelig ser en delfin bukte seg i sjøen. Da hadde jeg to unge tyske søstre som backpackerturister om bord!
Man kan vel også så vidt se en finne i en video tatt utenfor Malmøykalven i fjor eller forfjor, da jeg hadde Sunniva og ei venninne som passasjerer.

Men jeg havnet da til slutt uansett i Moss og den faste plassen hos tidligere båtkollega Trond. Etter en etappe på over åtte timer (turen inn og ut av Iddefjorden tok jo litt over to timer alene). Lenge siden jeg har hatt så lange etapper, men syntes selv at det gikk fort! Det eneste som så vidt stemte når det gjaldt værmeldingen, var regnet, det kom noen få skurer, men det var det.
Og værmeldingen forandret seg etter hvert også, så mandag morgen var det jo nydelig vær og bare så vidt litt vind sørfra da jeg fortsatte på den siste etappen og var i havn i 13-tiden. Da hevdet Yr fortsatt at det skulle blåse opp fra rundt klokka 14, men det uværet så jeg heller ingen ting til! Men jeg valgte å ikke ta noen sjanser og dro av gårde om morgenen likevel.

Uansett veldig fornøyd med turen og opplevelsene den ga. Så får jeg innrette meg så godt som jeg kan når det gjelder ytterligere båtturer denne sommeren. Det blir jo mindre langturer på meg denne sommeren enn tidligere, og ingen tur til Sørlandet før i september på grunn av endringene på jobben som jeg tidligere har skrevet om.
Men jeg har søkt om en fridag 2. mai siden jeg har fri den 1, og deretter helgefri og to avspaseringsdager, slik at jeg kan få seks dager til disposisjon, da kan det jo bli en liten svipptur, kanskje til vestsiden av Oslofjorden? Vi får se på vær og føreforhold!
Til dere som startet båtsesongen nå i påsken håper jeg dere hadde en flott båtpåske! Jeg tilbragte påsken i London og drar ikke hjem før i morgen, så denne turen til Sverige var liksom en slags «juksebåtpåske» for meg!
Ble dog et båtbesøk for meg også mens jeg var i London…

Kommentarer