
Etter å ha hatt døtrene mine med på deres første – men absolutt ikke siste – båttur for sesongen, var planen å dra sørover med båten etter jobb dagen etter. Men slik ble det ikke.
Planen var at jeg skulle komme meg av gårde onsdag ettermiddag etter jobb og ta første stopp i Moss (som vanlig). Deretter skulle jeg fortsette til Fredrikstad på torsdag og til Strömstad på fredag. Planen var å ta en kaffe og et kakestykke der på 17. mai-lørdagen, slik jeg gjorde for to år siden. Så skulle jeg dra hjem igjen på søndag ettersom jeg hadde turnusfri på torsdag og fredag, samt begynte sent mandag.
Siden jeg bor alene og ungene er så store at de har andre planer på 17. mai, så har jeg egentlig ikke feiret dagen spesielt de siste årene. Ikke av manglende respekt for nasjonaldagen, men det er jo slik at dette først og fremst er barnas dag her i Norge, og jeg har jo voksne barn som gjør sine egne ting med sine venner.

Slikt sett savner jeg koronatiden litt, de to årene hvor det var 17. mai-konvoi i Oslofjorden var egentlig veldig koselige, men dessverre har ikke det blitt noe som har fortsatt. Det er jo mange som har fått som tradisjon å ta seg en båttur da, med båten pyntet med ekstra flagg og bjørkeris, men når man er alene er liksom ikke det noe man gjør heller. Men jeg syntes det var koselig å være i Sverige for to år siden, så derfor tenkte jeg å gjøre noe av det samme i år.

Men denne planen gikk dessverre i vasken da jeg endte med å være syk den onsdagen og ikke kom meg på jobb. Selv om jeg ble litt bedre utpå ettermiddagen var jeg fortsatt ikke i særlig god form, og i tillegg blåste det en god del, så det ble en stille og rolig dag hjemme istedenfor. Også dagen etter var formen ikke 100 prosent, men jeg kom meg etter hvert av gårde litt utpå ettermiddagen.
Det var fint vær, varmt og godt, men ganske mye vind. Heldigvis kom vinden bakfra, så det ble en helt fin tur fram til Moss. Jeg vurderte om jeg like godt skulle fortsette, kanskje helt til Fredrikstad, men jeg følte som sagt at jeg fortsatt ikke var i 100 prosent form, så jeg kjente at det holdt med Moss denne første dagen.

Som vanlig lånte jeg båtplassen til en båtkollega som ikke har båt lenger, men som har beholdt båsen sin, og selv om han ikke kunne være der for å møte meg, så hadde han faktisk ordnet med en nabo som kom ned til brygga da jeg ankom! Snakk om service! 🙂
Så på en måte kan man si at jeg fulgte den opprinnelige planen så langt, bare et døgn forsinket!
Så fredag morgen kastet jeg loss fra Moss og dro videre som planlagt til Fredrikstad. Det var noe mer grått da jeg startet enn dagen før, og med samme vind, men fortsatt fra akter, så det var problemfritt. Men det blåste ganske kraftig der jeg lå i Mossesundet rett nord for kanalen. Merkelig nok var det mye mindre vind på sørsiden da jeg kom ut fra kanalen, så det gikk som smurt videre.
Jeg tok den vanlige ruta som jeg bruker å benytte når jeg har god tid og været er greit, altså drar inn til Hankø og gjennom Hankøsundet og deretter indre lei til Strømtangen via Mærrapanna. Det er mye koseligere enn å bare dra rett forbi på utsiden. Jeg gjør gjerne det siste hvis planen er å ikke dra innom Fredrikstad, men fortsette rett sørover, enten over Lera og så gjennom Puttesund, eller rett fram på utsiden av Hvaler-øyene.

Men denne gangen skulle jeg uansett innom Fredrikstad for å få hjelp med doen!
I løpet av vinteren hadde nemlig toalettpumpa sagt takk for seg, slik at det ikke var mulig å bruke toalettet, så i Fredrikstad satt båtkollega Erik med ny pumpe som jeg hadde bestilt via hans firma Solbris Maritime. Det er jo greit å ha et toalett som fungerer om bord!

Også når jeg rundet Strømtangen gikk det helt fint. Da ville jeg jo få vinden fra siden det fortsatt blåste nordfra, men mye vind betyr ikke nødvendigvis høye bølger, og forholdene rundt Strømtangen og strekket inn til Fredrikstad derfra er slik at det var omtrent helt stille når jeg begynte på den siste delen av etappen.
Vel framme la jeg meg som vanlig på utsiden av Eriks båt. Etter en litt avslappet prat på akterdekket hans skred han til verket for å bytte pumpa til toalettet. Den er jo elektrisk, men han fant ut at å bare bestille ny pumpe ville bli dyrere enn å kjøpe et sett til ombygging fra manuelt toalett til elektrisk! Så da gjorde vi det!

Han skred til verket siden han har gjort dette før, og tok en pause mens jeg fikk oppgaven med å vaske så grundig som mulig både under og bak, på steder det er vanskelig å komme til når alt er montert der. Til slutt ble det vel stort sett bare toalettbollen som er igjen av det som var der før, og jeg har nå et par reservedeler liggende i tilfelle for eksempel bryteren skulle gå i stykker!


Erik la seg nedpå noen timer ettersom han skulle jobbe natt til 17. mai, mens jeg gjorde noen ærender i byen. Jeg valgte etter hvert å bli liggende i Fredrikstad også på 17. mai istedenfor å dra over til Strömstad og Sverige.
Det viste seg på lørdagen at det langt fra var fullt i gjestehavna der, slik det hadde vært da jeg lå der for to år siden, så jeg kunne ha valgt å dra hvis jeg ville, men av flere forskjellige årsaker valgte jeg å slappe av og hvile om bord i båten.
Hadde ikke akkurat noe finstas med meg om bord, og følte meg litt utenfor da jeg på ettermiddagen tok en tur innom Joker-butikken som var åpen til klokka 16 selv på nasjonaldagen. Her kom jeg vaggende i t-skjorte og shorts i en by full av folk i dress og bunader! Skilte meg litt ut, for å si det sånn, og kom meg raskt tilbake til båten … Men rakk å kjøpe meg en is!

En ting jeg glemte å nevne var at jeg under etappen fra Oksval til Moss- rett etter at jeg passerte Oscarsborg – opplevde at det på nytt lekket diesel fra motoren. Etter at det skjedde på vei hjem fra
Vollen har jeg vært litt ekstraekstra oppmerksom, så denne gangen oppdaget jeg det fort. Den samme pluggen løsnet igjen, og jeg dyttet den tilbake igjen, men satte en bøyd bit av dørkbelegget (som jeg er ferd med å fjerne) mellom pluggen og luftfilteret, slik at den holdt seg på plass.
Erik tok en nærmere titt på dette mens jeg lå i Fredrikstad, uten å bli særlig klokere, men trodde at det kanskje manglet en pakning der? Så dette skal sjekkes nærmere ut!
Jeg må imidlertid innrømme at jeg er blitt litt skeptisk til det verkstedet som utførte motorservicen i fjor, og jeg vet ikke helt om dette stammer fra når de holdt på om bord eller er noe som ikke er relatert til det. Jeg skal sjekke nærmere på en del Nanni-grupper og forum, og se om det er noen tips å plukke opp der.
Må i alle fall få ordnet opp i dette så fort som mulig, selv om nødløsningen ser ut til å fungere. Jeg kjørte jo rundt seks timer totalt siden jeg prøvde å feste pluggen etter Vollen-turen, så det tok jo litt tid før den skrudde seg opp igjen. Og den holdt seg på plass med nødløsningen. Jeg får sjekke delekatalogen til Nanni og se om jeg blir klokere av det!
Hjemturen fra Fredrikstad får dere lese om i neste innlegg, som vel kommer over helgen! Jeg har i tillegg begynt å gjøre litt forskjellig om bord nå, så framover vil jeg nok ha nok å skrive om!

Kommentarer