Nå kommer det nye motorromsluker

Nå som jeg endelig er i gang med å jobbe med båten og lar det være førsteprioritet denne sommeren, så skjer det mye! Tror faktisk jeg nesten får gjort like mye denne sommeren som det ble gjort under den berømte dugnaden i 2022! Vel, kanskje ikke helt …

Allerede i april begynte jeg å fjerne det dørkbelegget jeg la på dekket i cockpiten for noen år siden. Jeg fikk ikke gjort det slik det skulle gjøres, jeg var for slurvete og unøyaktig, så resultatet var ikke så veldig bra, selv om det har gjort nytten. 

Det begynte lovende, men jeg var ikke nøyaktig nok, så sluttresultatet var ikke så bra …

Og siden det har vært så mye annet i båten å holde på med, så har det bare blitt liggende.

Min konklusjon i tillegg når det gjelder EVA Teak fra Biltema er at det egentlig ikke tåler den bruken det har blitt utsatt for heller. Jeg vurderer dog å bruke det – men i grå farge – på to andre steder i båten. Jeg vurderer å legge det på gulvet under bordet i forkabinen og som gulv i akterkabinen. Det blir enten det eller teppe de stedene, men jeg tror dørkbelegget vil passe bedre der enn ute i cockpiten der det konstant blir utsatt for bruk, søl, møkkete skotøy osv. Jeg synes det ble veldig fort slitt, bulkete og mistet fargen. Det ble lagt i april 2022, og ser nå ut som om det er 20 år siden det ble lagt på …

Jeg begynte å fjerne dørkbelegget da det ble klart for meg at dekkslukene i cockpiten, de ned til motorrommet, var nødt til å skiftes ut. Spesielt to av dem begynte å bli alvorlig slitte, og de var rett og slett morkne når man titter nærmere etter. En av dem begynte også å få en svikt i seg, altså å gi etter. Og da er det absolutt på tide å få byttet dem ut!

Sideplankene i cockpiten er like fine etter tre år.

Dette sammenfalt med at jeg i fjor høst så et bilde fra en svensk Tresfjord-eier som viste hvordan han hadde fått gjort det i cockpiten. Istedenfor å fylle hele dørken med dørkbelegg, så la han det kun på lukene.

Altså på det tre store hovedlukene ned til motorrommet, samt de tre små lukene som hos meg går til startbatteri/lader, forbruksbatteriene og til et tomt rom under bordet der det nå kun er montert oljebeholderen til pakkboksen på akslingen.

Resten, altså den hvite dørken, hadde han beholdt. Resultatet var ordentlig stilig! Han hadde riktignok brukt noe annet enn EVA-teak på lukene, men jeg ble inspirert av bildene – som jeg selvsagt ikke finner igjen nå!

Opprinnelig tenkte jeg at jeg skulle kjøpe grå EVA-teak og bytte ut med den jeg har nå, ettersom jeg synes at det passer bedre til den fargekombinasjonen som blir hovedtemaet i båten når jeg er ferdig. Nemlig burgunder på sofa/madrasser, mørk kirsebær på treverket og grått på skrogtrekket og kanskje også kalesje. Må ha ny kalesje om et år eller to, og da tenker jeg akkurat nå at det skal bli grå kalesje, men vurderer også burgunder …

Etter å ha sett bildene fra den svenske Tresfjorden lurte jeg på om jeg skulle gjøre det samme som svensken og bare sette belegget på lukene. 

Synes den slitte treluka ble fin jeg. Har begynt å fjerne dørkbelegget …

Men i vår ombestemte jeg meg nok en gang. Siden jeg nå får tre store nye luker skal jeg heller beise, olje og lakke lukene i den samme fargekombinasjonen som jeg har benyttet på hyllene til forkabinen og til de to sideplankene i cockpiten (mørk kirsebær). Den fargen har jeg fått ved å kombinere to forskjellige spritbeiser og deretter olje og til slutt flere strøk med lakk.

Så skal jeg uansett ha noen løse tepper oppå, som ikke dekker alle lukene, men nok til å avlaste dem noe ved bruk. Må nok uansett lakke dem jevnlig for å opprettholde finishen, men slik er det uansett med båt!

Jeg har testet ideen ved å ta to av de små lukene, pusse lett ned og foreta samme operasjonen på dem som jeg gjorde med sideplankene for noen år siden for å se resultatet. Og jeg er fornøyd med hvordan det ble!

Jeg hadde litt Ravilakk liggende og brukte det som siste finish på dem, men vil nok antakelig bruke Owatrol D2 på de store lukene. Uansett ser det veldig mye bedre ut enn de slitne foam-stripene fra Biltema … Det er mulig jeg bytter ut de små lukene også etter hvert, men akkurat nå lar jeg dem være slik de er nå. Synes det er helt greit ettersom de er fine og hele ellers. Og synes også det er greit å ha noe originalt om bord! Alt behøver ikke se nytt og likt ut!

Slik ble forskjellen med og uten folie/kontaktplast.

Jeg har jo jukset litt med treverket i cockpiten og brukt kontaktplast for å friske opp litt på treverket istedenfor å slipe ned, olje og lakke opp på nytt, men kongstanken er jo å gjøre med alt treverket om bord som jeg har gjort med disse dekkslukene, sideplankene (vet ikke helt hva jeg skal kalle dem!) og sofahyllene i forkabinen.

Jeg har jo fått litt blod på tann når jeg ser at dette blir ganske så pent, så hvis jeg får det til med dekkslukene har jeg lyst til å ta det øvrige treverket også … Men ikke i år!

Å fjerne EVA-belegget har imidlertid vist seg å være en helvetes jobb! De sitter veldig godt fast, så limkvaliteten er det i alle fall ikke noe å si på! Men jeg tar litt hver gang jeg er om bord, og målet er jo å begynne å ta litt lengre økter utover nå slik at alt av dørkbelegg er borte når de nye dekkslukene blir levert.

De nye dekkslukene bestilles via Tangen Trelast her på Nesodden, og når de ankommer skal jeg beise, olje og lakke dem og montere på lukefestene, så er de klare til å erstatte de gamle, råtne! Ny motorromsisolasjon skal også bestilles og limes på.

Men mens jeg venter på lukene er det andre ting som skal gjøres – så de nærmeste dagene og ukene er det arbeid i forkabinen som står for tur og prioriteres!

Related Images:

Kommentarer

Legg gjerne inn en kommentar!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.