Høstferien i båt går mot slutten

Det er nå bare noen få dager igjen før årets hovedbåtferie er over, og den siste delen har jo i praksis vært en høstferie, som endte opp med å være i Sverige, selv om det ikke egentlig var planen.

Jeg henger litt etter med blogginnleggene mine, men skrivelysten har ikke vært så veldig stor i det siste, men her følger i alle fall en liten oppdatering!

I skrivende stund har jeg vært en uke i Sverige etter at jeg valgte å endre den opprinnelige sørlandsferien. Og etter mange dager med mye regn og mye vind, så ble det et helt annet vær i den andre halvdelen av ferien.

Det begynte allerede da jeg ankom Stavern, og da jeg fortsatte til Østre Bolærne, og har fortsatt hele tiden mens jeg har tøffet rundt i Sverige. De siste dagene har dog vært noe mer kjøligere, men været ellers har vært upåklagelig!

Det ser ut som om jeg har hatt flaks med planleggingen, for nå som jeg har satt kursen hjemover, så meldes det om dårlig vær i anmarsj i noen dager.

Forbi Klinken på vei mot Rossöhamn.

Forrige torsdag ankom jeg Strömstad, og etter en overnatting der fortsatte jeg sørover langs vestkysten. Jeg tok indre lei fra Strömstad via Rossöhamn, og deretter gjennom Havstenssund og Gula Humpen.

 

Sistnevnte sjøstykke viste seg så medgjørlig at jeg valgte å dra rett over det åpne havet og inn på utsiden av Fjällbacka. Passerte da Dammholmen som var Ingrid Bergmanns sommersted. Hun var her første gang i 1958, og for siste gang i 1981, bare kort tid før sin død. Ved havna i Fjällbacka står det en byste av henne.

Dammholmen utenfor Fjällbacka.

Til slutt endte jeg opp i Hamburgsund. Jeg har ikke ligget der siden en høstferietur med snekka i 2016. Jeg har flere ganger hatt planer om å legge meg der, men da har det aldri vært plass ved flytebrygga på landsiden. Bryggen på selve Hamburgö er ganske høy og passer ikke meg så godt, og å legge meg utenfor restaurantene i sundet, der det også er noen få plasser, har jeg aldri hatt lyst til!

Men denne gangen var det flere plasser ledige, så jeg fikk lagt meg til og fikk hjelp av en svensk båtkollega som kom til for å ta tampen. Slikt er alltid hyggelig!

På plass i Hamburgssund.

En annen ting som er greit med å ligge på landsiden er at dagligvarebutikken ligger rett ved, så det er kort vei til å proviantere. Jeg hadde egentlig planer om å se meg litt mer om på stedet, og kanskje ta kabelfergen over sundet for å titte meg rundt på selve Hamburgö, men da jeg sto opp dagen etter hadde jeg mer lyst til å komme meg av gårde, så da ble det slik istedenfor! Så den rundturen må tas en annen gang!

En annen båt på samme brygge.

Gikk den vanlige ruta sørover, og gjennom Sotenkanalen samt Pinan før jeg rundet ved Smögen og la meg til på Bohus-Malmön. Der hadde jeg egentlig tenkt å bare ligge i et døgn, men det ble to!

Gjennom Pinan.

 

Fikk litt hvilepuls mens jeg lå der, og vurderte etter første overnatting å flytte over bare noen få meter til yndlingsplassen lenger inn i den kommunale gjestehavna (som også ville kostet meg halvparten så mye!), men valgte likevel å bli liggende der jeg lå. 

På plass på Bohus-Malmön.

Mandag morgen dro jeg videre til Lysekil for å handle inn en gummilist/pakning til båten. Mens jeg lå på Malmön kom jeg nemlig til å tenke på at jeg tidligere hadde sjekket ut at det lå en Tools/Swedol-butikk der. Jeg gikk på nett og fikk bekreftet at de hadde på lager akkurat den pakningen jeg skulle ha.

På plass i Lysekil.
Nå blir luka foran forhåpentligvis helt tett!

Etter at båtkollega og venn Erik støpte en ny kant til vindusluka i forkabinen, så har det fortsatt lekket inn vann via den ettersom vi ikke har fått tak i en gummilist som passer helt perfekt. Men i fjor kom jeg i kontakt med at svensk Tresfjord 29-eier som hadde byttet list selv, og han ga meg lagernummeret til den listen som passer, ifølge ham, perfekt til luka.

Denne gummilista er i standardsortimentet til Tools i Sverige, som eies av Swedol, men den er ikke i standardsortimentet til Tools i Norge … Dermed har jeg ikke fått rotet meg til å gjøre noe med det, før denne gangen! Jeg tenkte at nå som jeg lå bare en times båttur fra Lysekil, så burde jeg benytte sjansen til å endelig få fatt i den hersens lista, selv om jeg sikkert kunne få en Tools-butikk i Norge til å bestille den.

Men jeg valgte altså å ta turen når jeg først var så nær, og har nå fått, forhåpentligvis, den perfekte lista …

Etter å ha slappet litt av i båten og sett meg litt mer rundt i Lysekil, i alle fall i området i nærheten av havna, så kastet jeg loss igjen for å, dessverre, begynne på returen av årets båtferie. Lysekil er jo en liten by, så jeg synes ikke det er så koselig å ligge der når man kan legge seg til på små, idylliske øyer i skjærgården, som jo Sverige er fulle av.

Mange fine bygninger i Lysekil.

Jeg dro tilbake til Bohus-Malmön, forbi Smögen og forbi Kungshamn, og fulgte omtrent den samme returen som på vei sørover. Men jeg valgte å droppe å dra gjennom Pinan denne gangen, og tok den vanlige ruta inn mot Sotenkanalen.

Gjennom Sotenkanalen.

Etter jeg var ferdig med Sotenkanalen dro jeg inn til en ganske tom gjestehavn i Hunnebostrand. Jeg hadde jo tatt det så mye med ro i Lysekil at det allerede begynte å bli sent på ettermiddagen. Det fristet derfor ikke å dra videre fordi jeg da ikke ville hatt så mange valg på hvor jeg skulle legge meg før mørket falt på.

Det frister ikke å kjøre slalåm mellom hummerteinene i mørket, for å si det slik. I Sverige starter de jo sesongen tidligere enn i Norge, og selv i dagslys har det vært nære på noen ganger … 

På plass i Hunnebostrand.

Eneste havn jeg kunne rekke før mørket kom ville ha vært Hamburgsund, men der hadde jeg jo allerede vært, så da ble det Hunnebostrand!

Gjestehavna har hatt en stor utvikling de siste årene, og nå er det båser med utriggere på plass på omtrent alle bryggene, før var det fortøyning med faste tau som var regelen, nå tror jeg det kun gjelder på den innerste brygga.

Dessverre er det få langsidesplasser igjen, og de to som passet meg best var begge opptatt av båter som så ut til å være vinteropplagsbåter. Dessverre er også alle utriggerne av typen y-bom uten muligheter til å gå på, ikke engang helt innerst (som noen av disse bruker å ha). Det betyr at jeg må gå i land fra baugen og bruke baugstige.

Hunnebostrand. Mange fine badeplasser her også, med både benker og grillplasser.

Denne fortøyningsmetoden er på tredjeplass på min favorittliste der langsides og båser med gangbare utriggere er nummer en og to. Men jeg klarer jo det også, selv om jeg ikke er glad i det. Det er litt tungvint for en med litt fysiske utfordringer som meg, og jeg er også nødt til å prøve å få båten så langt fram til bryggekanten som mulig for å komme meg både i land og om bord. Men det gikk greit denne gangen også.

Jeg fikk meg en liten tur på land dagen etter før avgang, og fikk tatt noen bilder fra steder jeg ikke har tatt bilder fra før. Deretter ble det avgang igjen.

Neste etappe får jeg skrive om over helga!

Hunnebostrand.

 

 

Related Images: