
I forrige uke fikk jeg min første avspaseringsuke etter at jeg ble tvunget over i en ny turnus på jobben. Selv om det var i fellesferien valgte jeg å bruke dagene til en båttur. Fasiten ble besøk i to nye havner og et besøk i en annen for første gang på seks år.
Som jeg har skrevet flere ganger i det siste så var det egentlig meningen å prøve meg på en tur til Sverige i forrige uke, men jeg var litt skeptisk siden det var i fellesferien. I tillegg hadde jeg jo ikke så mange dager til disposisjon, noe som betød at jeg ikke ville komme så langt sørover i Sverige at jeg kom meg forbi de mest populære stedene.
Og etter å ha sjekket de havnene i Tanums kommune som hadde webkameraer, så ble det fort klart at det ikke ville bli noen Sverigetur. Jeg er jo sånn skrudd sammen at jeg ikke er så begeistret for masse folk og masse båter klemt sammen på et sted. Det er derfor at jeg alltid tar ut hovedferie enten før fellesferien eller etter. I år hadde jeg egentlig tenkt å ta ut hovedferien i mai/juni, men på grunn av endringer i jobbturnusen ble disse planene endret.
Jeg hadde fri fra mandag til søndag, men været mandag gjorde at jeg ikke var fristet til å dra, så jeg satte tirsdag som avgangsdag og kom meg av gårde da, dog mange timer senere enn jeg hadde tenkt. Men så var jeg allerede klar over at jeg ikke skulle så langt, så jeg hadde god tid.

Første stopp ble dermed Horten. Det er lenge siden jeg har vært der, seks år siden indre havn ved Marinemuseet, og fem år siden jeg lå i den vanlige gjestehavna sør for kanalen.
I tillegg hadde jeg lyst til å legge meg der fordi jeg ville teste den nylig innkjøpte EcoFlowen – hvordan den testen gikk vil jeg komme tilbake til i et eget innlegg.
Turen til Horten gikk prikkfritt, men da jeg nærmet meg utløpet av Drøbaksundet og skulle over til Horten, så var det mer urolig, så jeg måtte rulle ned både kalesjen på babord side og sette på kalesjetaket foran for å ikke bli klissblaut. Bølgene kom jo skrått fra siden så det ble en litt humpete avslutning! Men det bruker gjerne å være litt urolig sjø i det området.

Da jeg ankom havna kom det en havnevakt og hjalp til med fortøyningen. Det var vel omtrent halvveis fylt opp på de to flytebryggene, mens selve sykehusbrygga var full. Horten har jo webkamera, så jeg hadde full kontroll over belegget der. La meg til langsides siden det jo er langsideplasser på tre av sidene til de to flytebryggene. Jeg la meg på den nordligste der den ene siden er utstyrt for fortøyning med baug/hekk inn mot brygga og slike stakebøyer til å feste tauet på. Jeg kaller dem stakebøyer siden det jo ikke er jernstaker eller trestaker, men heller ikke vanlige bøyer …
Sist gang jeg lå der – for seks år siden – så kostet det 150 kroner, nå kostet det 160 kroner … Ikke akkurat den største prisøkningen jeg har hørt om! Det er jo veldig enkelt der, verken vann eller strøm, men også veldig rolig.
Da jeg ankom lå det en Nidelv 24 her, den dro etter hvert, men jeg rakk i alle fall å ta et bilde av de to båttypene jeg har hatt!
Jeg kom jo så sent inn at ingen av museene var åpne, så det ble en rolig kveld i båten. KNM Narvik ligger jo rett ved flytebrygga, men er ikke en del av Marinemuseet, slik at den opererer med andre åpningstider, så jeg fikk ikke besøkt den mens jeg lå der. Men det ble et fint besøk på Marinemuseet – det er jo så mange år siden jeg var der sist at jeg egentlig ikke husket så mye fra mitt forrige besøk …
Det var dog i alle fall én ny gjenstand der siden mitt forrige besøk … Nemlig skipsklokka til KNM Helge Ingstad, som jo fikk en heller ublid skjebne en natt på Nordmøre … Ikke helt sikker på om det er den nyeste gjenstanden i samlingen, men det skulle ikke forundre meg!
Marinemuseet er i det hele tatt et must for den som er interessert i skipsfart og historie! Her er det mye interessant å se, spesielt for meg som er litt interessert i historie og andre verdenskrig.
Selv er jeg født og oppvokst i Narvik, som jo har en dramatisk historie fra nettopp andre verdenskrig å by på, og i museets samling er det flere gjenstander fra blant annet panserskipet Norge, som ble senket på Narvik havn sammen med søsterskipet Eidsvold.
Jeg hadde egentlig planer om å dra videre etter besøket på museet, men revurderte beslutningen siden både Yr, Windy og BarentsWatch var ganske samstemte i at det kom til å bli en del bølger som jeg kom til å få rett mot meg hvis jeg skulle videre til Sandefjord, som var planen.
Jeg har nok vært ute i verre vær enn det som ble meldt, men bølgene var meldt å bli ganske så krappe, så det fristet ikke å stampe i dem i flere timer … Ikke hadde jeg det travelt heller, og været torsdag var meldt å bli helt nydelig!
Tok deretter en rusletur langs kanalen, som jeg har dratt gjennom med flere ganger med snekka, men som jeg nå har en for høy båt til å komme under i alle fall to av de tre bruene der. Handlet litt på Rema og tok en tur ut på pynten og kunne konstatere at det blåste ganske friskt!
Som vanlig ser det ikke slik ut på bildene, men det blåste nok til at jeg ble overbevist om at jeg hadde gjort et riktig valg!

Litt senere på dagen var det min tur til å ta imot tampen til en fin båt som kom inn med et eldre ektepar. Kona lå og sov i kabinen, så det var bare skipperen om bord som måtte ta arbeidet alene. Flott båt litt lengre enn min. Han kom fra Halden og kunne fortelle at kona ikke var helt fornøyd med overfarten (de fikk jo vind og bølger inn fra siden), og hadde gått og lagt seg.
Viste seg at han kjente meg igjen (på beinet, eller rettere sagt det jeg ikke har), men hverken fra denne bloggen eller båtforumet, men fra YouTube-kanalen. Så jeg lovte å legge ut en ny video snart!
Irriterer meg at jeg ikke fikk knipset noen bilder av båten hans, for jeg synes den var veldig fin. Glassfiberskrog, men mye treverk på dørk og overbygg. Usikker på hva slags båttype det var.
Kvelden ble avsluttet med en titt på Englands kamp i fotball-EM for kvinner før jeg forhalte til akterlugaren …

Dagen etter var det mye bedre vær, så jeg kastet loss før lunsjtider. Turen gikk prikkfritt og behagelig. Først når jeg rundet Verdens Ende og satte kursen over fjorden mot Sandefjord at det kom litt sjø, men bare litt. Selve strekket inn fjorden til Sandefjord var kortere enn jeg hadde innbilt meg, og her la jeg meg i Hesteskoen og ikke ved restaurantene. Mer rolig her, og fortsatt ikke nevneverdig langt å gå inn til sentrum.

Selve ruta gikk på innsiden av Bastøy og deretter gjennom Tønsberg-skjærgården og inn gjennom Tjøme, forbi Ormelet og Havna hotell og ut ved Verdens Ende og inn til Sandefjord ved Holtskjæra.

I Sandefjord la jeg meg i gjestehavna som heter Hesteskoen, altså ikke utenfor alle restaurantene. Dette var første gang jeg besøkte Sandefjord med egen båt. Har alltid hatt lyst til det, men det har liksom aldri blitt noe av – før nå! God plass i havna også, og stille og rolig. Jeg foretok jo litt research da jeg tok ferga fra Strömstad i forfjor da jeg ble liggende noen dager i gjestehavna der på grunn av været.
Allerede da visste jeg at jeg kom til å legge meg i Hesteskoen, rett og slett det som passet meg best! Så slik ble det!

Jeg har bare vært i Sandefjord to ganger før – inkludert fergeturen i 2023, og første gang var en gang på 80-tallet, så jeg skulle gjerne ha blitt der noen dager og sett meg litt rundt, besøkt Hvalfangermuseet og slike ting. Det ble det ikke noe av denne gangen, men jeg kommer gjerne tilbake!

Dagen etter dro jeg rett over fjorden til Hvaler, der jeg var invitert på grillfest både fredag og lørdag. Ruta fra Sandefjord var nesten identisk med den jeg tok dagen før motsatt vei, og i helt nydelig vær! Passerte Verdens Ende litt lenger sør enn dagen før og dro ut i Oslofjorden ved Store Færder fyr og over via Struten fyr til Lera og inn ved Vesterøy.

Der lå en diger Storebro fortøyd i Bellevillekilen. Den tilhørte båtkollega og venn Erik som sto klar og tok imot meg. Det var noe uvant å legge til på utsiden av ham et annet sted enn i Vesterelva i Fredrikstad, og tillegg på «feil» side! For øvrig må det nevnes at dette ble havn nummer 230 som jeg har besøkt med båt! 131 av dem er besøkt med Tresfjorden, og de 99 første altså med Nidelven.

Jeg ble liggende her fra fredag ettermiddag til søndag formiddag, og har vel aldri vært så mett som jeg var etter den helga! Laks grillet på grillen i aluminiumsfolie på fredagen og en nydelig entrecôte på samme måte på lørdag. Den var så myk og mør å skjære gjennom at jeg aldri tror jeg har vært i nærheten av å smake noe sånt før! Og alt tilbehøret da! Gratinerte poteter, soppstuing, agurksalat, saus … Og da har jeg ikke nevnt frokost, lunsj, jordbær og kake!

Så må jeg jo ta med at jeg møtte mange hyggelige mennesker denne helga også! Eneste jeg kjente fra før var Erik og så vidt vertskapet, så jeg var litt nervøs på forhånd, for å si det mildt. Jeg sliter nemlig, i alle fall i perioder, med noe sosial angst, og er ganske usikker når jeg møter nye mennesker. Akkurat det er også en av hovedgrunnene til at jeg foretrekker å dra på båtferie utenom hovedsesongen, jeg trives rett og slett ikke sammen med mange ukjente mennesker da det tar litt tid før jeg slapper av i slike tilfeller.
Det er også en av årsakene til at jeg kvier meg for å be om hjelp når jeg skal legge til i en ny havn, og at jeg mange ganger velger å dra forbi en havn jeg egentlig hadde tenkt å legge meg i, enten fordi det er for mange der eller at værforholdene er slik at jeg antakelig må ha hjelp til å få lagt til …
Vi er alle forskjellige, men sånn er det nå jeg er skrudd sammen! Det gikk heldigvis bra denne helga!

Søndag gikk turen til hjemmehavna i et strekk fra Vesterøya til Oksval. Rett over en stille Lera, indre lei ved Strømtangen, gjennom Hankøsundet og videre. Jeg dro innom Engelsviken fordi jeg hadde tenkt å toppe tanken, men der var det for andre gang på rad kø for å slippe til, og jeg orket ikke å ligge og vente, så jeg snudde og fortsatte videre forbi Larkollen og Støtvig hotell, gjennom kanalen i Moss og gjennom Mossesundet og Drøbaksundet.
Først da jeg nærmet meg Oscarsborg valgte jeg å gjøre en liten vri, og dro på vestsiden av Håøya og Søndre Langåra før jeg passerte Fyrsteilene, Ildjernet og til slutt kom meg inn på plassen min i båthavna.

En nydelig tur og seks flotte dager i båten! Nå blir det bare småturer i noen uker framover, og jeg skal jobbe om bord i båten i små bolker for å prøve å komme gjennom lista over ting som skal gjøres!
Innimellom det blir det jobbing på jobben også! Og ikke minst den tradisjonelle uka på fjellet med ungene!
Kommentarer