Det har vært full aktivitet i dugnadsgjengen også helgen som var, og nå har de frivillige båtkollegaene mine begynt både med tetting av vinduer og å se gjennom strømopplegget. Og det oppdages stadig nye ting.
Kabelsalat er ikke ukjent for de som har hatt eller overtatt en båt med noen år på baken. Min båt er jo 41 år gammel og jeg er ikke helt sikker på hvor mange eiere den har hatt, men det er i alle fall minst fire-fem stykker.
Registreringsnummeret på båten viser at den opprinnelig ble registrert på Vestlandet, og jeg regner med at den har beholdt det nummeret ganske lenge, men jeg aner ikke om det var første eier som registrerte den først. Så vet jeg at den i alle fall har hatt to eiere på østsiden av Oslofjorden før jeg kjøpte den av en på vestsiden.
Opp gjennom årene har det vært foretatt både det ene og det andre. Det er ikke original motor ettersom den ble byttet i 2008/2009, og dieselvarmeren er heller ikke fra 1981. «Etterlatenskaper» her og der viser at det har vært en Eberspächer varmer før, mens jeg har en Wallas. Og når folk med litt peiling på strøm og elektrisitet begynte å møte opp på dugnaden, så ble det avduket litt av hvert.
Mine «båtelektrikere» har gjennomgått og sortert ut en rekke ledninger og kabler og merket hva som er hva etter at det ble byttet til et mer moderne sikringspanel. Kun to kabler fant de ikke hva var for noe.
Det er nå satt inn et sikringspanel med flatsikringer istedenfor det over 40 år gamle opplegget med porselenssikringer. Med merking av hver kabel blir det jo mye lettere å finne ut av ting hvis man må nedi der for å feilsøke!
Tester viser også at både startbatteriet og forbruksbatteriet (siste var nytt i fjor) er ødelagte og må skiftes ut. Et nytt startbatteri er kjøpt inn fra pengene som er kommet inn på spleisen og en annen båteier har donert to forbruksbatterier, brukte, men i mye bedre stand enn det som var der.
Batterier er uansett forbruksvare, så disse må byttes om et par år, men nå har jeg i alle fått noen som virker.
Og strømgjengen har satt i gang for å finne årsaken til hvorfor batteriene er blitt ødelagt. Hovedstrømbryteren viste seg å være defekt og det finnes antakelig også en «strømtjuv» om bord, som de nå har satt himmel og jord i sving for å avsløre…
Ny hovedstrømbryter er på plass, og nytt kontrollpanel til baugpropellen er montert på et mer hensiktsmessig sted. Ladingen av solcellepanelet skal også gjennomgås da det hersker litt usikkerhet om hvor effektiv den er.
Også skillereleet skal testes for å se om det virker som det skal (fordeler ladingen mellom startbatteri og forbruksbatterier) og det er byttet til tykkere kabler av brannvernhensyn.
Samtidig er arbeidet med forkabinen, som i tillegg til sliping, rubbing og polering av utsiden på båten kanskje er den største fysiske oppgaven, påbegynt. Vinduene på babord side er tatt ut og nytt tetningsmiddel påført og vinduene satt på plass igjen. På styrbord side er man ikke helt ferdig. Tror også vinduene i front har fått samme behandling, men er ikke helt sikker på om de har rukket det. Men ting skjer!
Innvendig er også skrogtrekket revet løs. Det var mugg på utsiden og fuktig skumgummi på innsiden! Nå skal skumgummirestene fjernes og skrogsiden vaskes skikkelig før isolasjon først legges på, og deretter nytt skrogtrekk. Til slutt skal vinduene festes innenfra. Og da skal det være potte tett og lunt og koselig i forkabinen igjen!
På utsiden er man vel tilnærmet ferdig med poleringen på babord side, hvis jeg har forstått det riktig, mens det gjenstår en del på styrbord side. Teaken til badeplattformen er skrudd på plass etter å ha blitt pusset grundig, og badeplattformens løsere deler er sveiset skikkelig fast igjen. Teakbordene på siden av overbygget er demontert og skal få samme behandling og deretter oljes og lakkes.
Og jeg har sikkert glemt mye annet! Det er i det hele tatt veldig mye arbeid som er gjort! Jeg synes det går framover i rasende fart! Samtidig gjenstår det en god del arbeide, også når det gjelder maskin og aksling.
Det er ingen tvil om at pengene som kommer inn på Spleisen får bein å gå på! I skrivende stund (mandag kveld) er det hele 92.800 kroner som er samlet inn! Det er utrolige 185 prosent av det som var det opprinnelige målet, men så har det jo også dukket opp en god del uforutsette ting som har gjort prosjektet noe dyrere enn man kanskje hadde forestilt seg da man startet opp.
Når du leser dette er det bare tre dager igjen av innsamlingen – som jo nådde det opprinnelige målet etter drøye to døgn! Det skulle ikke forundre meg om at man ville kommet opp i sekssifret beløp hvis den hadde vart en uke til! Det er helt surrealistisk, og jeg er svært, svært takknemlig overfor alle som har stilt opp og fortsatt stiller opp både på spleis, på dugnad og med donasjoner av nytt og pent brukt utstyr!
Så synes jeg også at det er veldig koselig å se at så mange folk møtes for første gang og har det hyggelig sammen på denne dugnaden også! Det er jo en liten bonus midt oppe i alt dette!
Les også:
Prosjekt “Pimp My Boat” – del 1 Prosjekt “Pimp My Boat” – del 2 Prosjekt “Pimp My Boat” – del 3 Prosjekt «Pimp My Boat» – del 4 En Spleis fra venner
Blir moro å se deg dra avgårde med denne båten!😃😃
Ja, det er vi to om! 😀