Prosjekt “Pimp My Boat” – del 3

En helg er unnagjort, og dugnadsgjengen har fått gjennomført en hel del på Bergtatt. De har også oppdaget en del ting og mangler som i utgangspunktet ikke sto på lista, så dermed ble ikke alt som egentlig skulle ha vært sluttført denne helga avsluttet.

Heldigvis har dugnadsgjengen god tid – båten må ikke vekk fra der den ligger nå før 1. oktober – men jeg håper virkelig at den blir ferdig før det, for jeg kunne godt tenkt meg å nyte noen timer med båten i Oslofjorden denne høsten!

Jeg vil vel neppe være i stand til å ta særlig med turer før i september uansett, og de ti første dagene den måneden skal jeg uansett være papegøyebarnevakt og får ikke dratt ut på tur! Og mye kan jo tyde på at den blir liggende på land en stund til. Så jeg må nok smøre meg med tålmodighet, noe som det fine været de siste dagene har gjort til en svært vanskelig oppgave…

Rpr og propell før pussing og sliping

Det som har forsinket arbeidet noe, er nemlig at det var flere skader og merker i skroget enn først antatt. Mye tyder på at det ikke bare er jeg som har vært uheldig med båten tidligere, for å si det slik. Men veldig bra at det ble fanget opp og fikset på.

Meningen var at hele lørdagen skulle brukes til reparasjonsarbeide, bunnstoffing, rubbing og polering, men man ble ikke helt ferdig med det nettopp fordi det dukket opp en del andre ting underveis.

Ror og propell etter stell

Så i skrivende stund gjenstår noe mindre slipearbeide på noe steder under vannlinja og deretter noe rubbing og polering over, samt bunnstoffing og påsett av nye sinkanoder. Både ror og propell er pusset skikkelig ned og alt av rur fjernet, roret ble også slipt samt at begge ble påført bunnstoff.

På planen sto også å bytte ut alle septikslangene, og i arbeidet med dette fant man ut at selve gjennomføringen til septiken også måtte byttes.

Så hadde man opprinnelig tenkt å shine opp teaken på badeplattformen, men fant da ut at festene under hadde begynt å løsne, slik at de visstnok skal sveises på nytt i tillegg…

Varmeapparatet om bord er også demontert og sendt på service!

Så får vi se hvordan det går videre og hvor mye man får gjort. Jeg har jo ingenting å gjøre med organiseringen, jeg må bare sitte og følge med fra avstand, for å si det slik, men det er nok klart at noe av pengene fra spleisen må brukes til å leie inn profesjonell hjelp, alt kan ikke løses med dugnad.

Det som har vært fint på dugnaden i helgen var at de som troppet opp også fikk et lite kurs i framgangsmåte ved reparasjon av gelcoatskader samtidig, ettersom de som sto for mye av arbeidet har lang erfaring fra slikt og driver med dette på heltid. Så her var det nok mange som lærte noe nytt også!

Sliping av skadested

Det synes også klart at det nok var dårligere stelt i forkabinen enn man hadde trodd – utrolig hvor mye skade en vannlekkasje fører til, med mugg – og soppskader. Hvis jeg har forstått det riktig må det kanskje leies inn noe hjelp her for å få gjort det ordentlig.

Meningen er at alt av skrogtrekk skal fjernes, så må det vaskes ned og alle limrester fjernes før det kanskje må primes før isolasjon og nytt skrogtrekk skal monteres. I tillegg til at alle vinduer skal tas ut og deretter settes inn på nytt med ny fugemasse (butyl) slik at det blir potte tett.

Vi får håpe at det ikke dukker opp noe mer uforutsett og alvorlig i arbeidet framover – det er jo meningen at det elektriske anlegget skal undersøkes – så jeg krysser fingra for at ting går knirkefritt framover.

Denne septikgjennomføringen sang nok på det siste verset… På ønskelisten min er det montering av sugetømming til land, men vi får se på tid og penger.

Neste oppdatering fra dette utrolige prosjektet kommer når jeg har noe å skrive om, for å si det slik! Altså når jeg får oppdateringer og bilder fra de som holder på og trekker i trådene. Jeg får jo ikke gjort noe her jeg for det meste ligger i sofa og seng og hviler såret etter amputasjonen.

Imens har jeg i det minste god tid til å fundere på andre ting, så det dukker nok opp et innlegg til i løpet av uka, som ikke nødvendigvis handler om dette oppussingsprosjektet. Men det går nok litt tid før jeg får skrevet innlegg om båtturer!

I fjor var jeg jo ute på en skikkelig langtur. Da valgte jeg å si fra meg sommerplassen i båthavna ettersom jeg ville være borte hele sommeren. Nå ser det nesten ut til at jeg egentlig kunne ha gjort det samme denne sommeren!

Jeg dro fra hjemmehavna 20. mai (samme dato som i fjor) og akkurat nå aner jeg jo ikke når båten vil være tilbake i hjemmehavna! Sommerhavna i hjemmehavna stenger 8. oktober, og vinterhavna åpner 16. oktober. I fjor var jeg tilbake i hjemmehavna 20. oktober!

Bildene har jeg lånt fra dugnadsgjengens oppdateringer på Båtforumet og på Facebook.

Les også:

Prosjekt «Pimp My Boat» – del 1       Prosjekt «Pimp My Boat – del 2      En Spleis fra venner

Related Images: