Jeg trodde egentlig at denne uka kom til å være stille på dugnadsfronten ettersom folk jo har jobb og privatliv å ta hensyn til på ukedagene, men der tok jeg jaggu meg feil!
Hele uka har det faktisk pågått arbeide på båten etter at folk har vært hjemme og spist middag etter jobb og deretter dratt ut igjen! Dermed har jeg måttet skrive en ny oppdatering om hva som foregår i Fredrikstad! Og vente litt med et allerede ferdigskrevet innlegg om noe helt annet!
Så både polering, sveising, pussing av treverk og montering av landstrøm er blant de tingene som har blitt gjort mens jeg har sittet målløs hjemme i egen stue og studert det ene bildet etter det andre som blir lagt ut av folk som jobber som helter for å fikse opp båten for meg.
Da jeg kjøpte båten i 2019 var noe av det første jeg kjøpte av utstyr en landstrømspakke. Etter hvert kjøpte jeg også en inverter og en galvanisk isolator for å ha alt på stell når det gjaldt strøm om bord. Men det ble med innkjøpet.
Med ujevne mellomrom tok jeg fram bagen og tittet på innholdet og søkte på nett og leste i bøker, men mistet motet og pakket det hele ned igjen…
Når jeg da av dugnadens organisator Erik ble spurt om å lage en liste over det som jeg ønsket skulle gjøres om bord, så var det å få montert landstrømspakken og inverteren noe av det første jeg satte opp – etter tetting av vinduene i forkabinen. Nå er landstrømspakken montert.
Med denne pakken om bord har jeg en enkel og trygg tilkobling til landstrøm med sikring og jordfeilsbryter. Den galvaniske isolatoren beskytter mot galvanisk tæring og med inverteren (som skal kobles til senere) kan jeg koble også PCen til 220V for å lade den selv om jeg ligger i en uthavn uten tilgang til strøm.
Det gir meg jo ytterligere frihet når jeg er på tur. Så det er en stor lettelse for meg at dette nå også er på plass!
I tillegg har man feilsøkt det elektriske anlegget -som for meg ga både et overraskende resultatet og en bekreftelse på et par andre ting. De mener nemlig at også startbatteriet må byttes. Det har jeg ikke hatt noen problemer med, men jeg vet jo ikke hvor gammelt det er heller. Så det kan jo være på tide.
Jeg hadde jo noen batteriproblemer i fjor som førte til at hele forbruksbanken (tre batterier) ble ødelagt. Og jeg fikk bare kjøpt inn et nytt batteri i første omgang. Det var meningen å kjøpe to til, men det viste seg å være vanskelig å få til ettersom koronapandemien førte til leveringsproblemer. Siden man helst ikke skal blande forskjellige batterityper og merker, så ble det til at jeg aldri fikk kjøpt inn de to batteriene fordi de var utsolgt, og jeg måtte derfor klare meg med ett forbruksbatteri ved å være forsiktig med bruken når jeg ikke var koblet til landstrøm.
Han som har gjennomgått opplegget anbefaler i alle fall et forbruksbatteri til. Selv vil jeg gjerne ha full pakke, men vi får se hva det blir til.
Da vi byttet til det nye forbruksbatteriet i Farsund i fjor, så fant vi ut at ledningene fra hovedbryteren og til forbruksbatteribanken var underdimensjonerte, så de ble fjernet og det ble laget en midlertidig løsning der den nye laderen (som også måtte kjøpes i Farsund) kun ble koblet til det ene forbruksbatteriet, mens startbatteri tok lading fra motoren mens jeg var underveis.
Nå er dommen at hovedstrømbryteren også må byttes (noe som bekrefter det flere foreslo i fjor, at den kunne ha vært årsaken/en av årsakene til batteriproblemene). Båtelektrikeren anbefaler også noe opprydning i ledningsnettet og utskiftning av sikringspanelet. Det siste hadde jeg på lista mi også, ønsker å gå over til mer moderne flatsikringer istedenfor det over 40 år gamle systemet som er i båten.
Om det er nok penger på spleisen til å kjøpe inn to batterier til vet jeg ikke. Hvis ikke får jeg sette det opp på lista til vårsesongen starter neste år. Eller ønske meg dem til jul! Spleisen setter dog daglig ny rekord, så gudene vet hva det ender opp med til slutt, nå er det bare én uke igjen før den avsluttes. Resultatet er uansett langt over det både jeg og samtlige andre involverte hadde turt å drømme om!
Badeplattformen er blitt både syrevasket og sveiset (bildet øverst til høyre og nederst), mens teaken til plattformen og badestigen ble tatt hjem til en av dugnadsfolkene og pusset etter alle kunstens regler! Den ser jo helt ny ut!
Det ville jeg ikke ha trodd var mulig etter å ha sett på tilstanden til teaken før ekspertene tok over. Nå skal disse monteres tilbake på plattformen og så skal det vel oljes til den store gullmedalje slik at man må ha solbriller på når man ser på den!
Dugnadsgjengen har også tatt en nærmere titt på motorrommet, der det har lekket ut litt olje/fett fra akslingen. Også der ser erfarne båtfolk på saken, så jeg regner med at de finner ut av det! Feilsøkingen er i alle fall i gang av folk som vet langt mer om dette enn meg.
Som jeg skrev i et tidligere innlegg har også varmeapparatet om bord blitt demontert. Det sendes til en annen båtkollega som har jobbet i årevis med det merket jeg har om bord, og som skal ta en overhaling av apparatet. Jeg har ikke hatt noen problemer med det bortsett fra noen ulyder fra en vifte en gang etter at jeg hadde kjørt det veldig lenge, så det kan det vel hende at det blir en råd med det også.
Jeg traff ham for øvrig da jeg lå med båten i Ålesund i fjor, da kom han ned til gjestehavna og kjørte meg opp til utsiktspunktet Aksla, slik at jeg fikk tatt de klassiske utsiktsbildene fra toppen. Der og da hadde jeg nemlig også litt problemer med foten, og tanken på å gå de over 400 trinnene opp og ned fristet ikke…
Slik det ser ut nå, blir det en ny dugnad nå til helgen. Det er fortsatt mye som skal gjøres, men ting begynner å falle på plass. Alt grovarbeidet når det gjelder poleringen er tatt, jeg regner med at den siste finishen tas denne helga. Det er i alle fal det inntrykket jeg har fått.
Selv om selve poleringen ikke er helt ferdig ennå, så har skutesiden blitt både vannslipt og tørrslipt og rubbet, slik at den selv uten polering skinner mer enn den gjorde da jeg fikkbåten og da jeg selv gjorde jobben for to år siden. Jeg tror det er en reell mulighet for at båten kommer til å skinne mer når disse gutta er ferdige enn den gjorde da den kom ut fra fabrikken til Skorgenes i Tresfjorden i 1981…
Nå har jo ikke jeg mulighet for å delta fysisk på denne dugnaden på grunn av amputasjonen, men hvis jeg har forstått det riktig skal det antakelig jobbes både utvendig og innvending med båten i helgen.
Jeg har heldigvis likevel fått en liten arbeidsoppgave i forbindelse med dette prosjektet, en som jeg kan gjennomføre hjemmefra foran PCen, og det er rett og slett å sette opp en liste over alt som er blitt gjort, hva som er påbegynt og hva som skal/bør/ønskes skal gjøres, samt prøve å holde rede på hvem som er ansvarlig for hver del og oppdatere etter hvert som ting blir ferdig og ting blir påbegynt. I løpet av helgen kan jeg forhåpentligvis markere flere av arbeidsoppgavene med grønt – som utført!
Det har jo dukket opp så mange nye ting underveis at denne arbeids- og ønskelista har blitt veldig lang, og jeg har følt meg litt motløs og tenkt at dette går aldri bra. Men da kommer flere båtkolleger straks inn og forteller at også de har en lang liste over ting de ønsker å gjøre med båten sin, så jeg er nok ikke alene om det likevel… Og på en båt som tross alt er over 40 år gammel, så blir det jo en del saker som må fikses på, selv om mye er gjort. Ting blir slitt og må byttes ut eller renoveres/oppgraderes/overhales – slik er det med alle båter.
Drawbacket med at denne dugnaden holder på, er at jeg tenker så mye på den og hva som gjøres at jeg ikke klarer å roe meg nok ned om kvelden slik at jeg får sove! Så det er nok på tide å ta fram noen innsovningstabletter igjen… Døgnrytmen min er blitt helt ødelagt. Jeg er jo så utrolig spent på det hele og på det som gjøres, og ikke minst på å få se det ferdige resultatet. Og tiden kan ikke gå fort nok!
En av brukerne på båtforumet skrev at dette er en «once in a lifetime-opplevelse» for meg, og det kan jeg så absolutt bekrefte! Det er nesten slik at dette var verd å ofre en tå for!
Les også:
Prosjekt “Pimp My Boat” – del 1 Prosjekt “Pimp My Boat” – del 2 Prosjekt “Pimp My Boat” – del 3 En Spleis fra venner