Torsdag var det endelig Bergtatts tur til å tas opp av sitt rette element og påføres makeup. Tidlig på morgenen ble båten heist opp og jeg måtte trå til med høytrykksspyler.
Jeg var forsåvidt overrasket over at det ikke var så mye groe og dritt under båten som jeg hadde ventet. Båten ble jo tatt opp i slutten av desember for å fjerne et tau som hadde satt seg fast i propellen, og jeg kunne egentlig ikke se at det var kommet så veldig mye mer til siden da.
Det har vel å gjøre med at bunnstoffet sikkert var selvpolerende og at jeg har brukt båten veldig mye?
Uansett gikk det fort å få vekk mesteparten av det belegget som hadde lagt seg, jeg måtte jobbe litt mer med noen tilfeller av ganske store klaser med skjell som hadde festet seg et par steder. Det viste seg også at det hadde festet seg litt fiskesnøre rundt akslingen, men ikke veldig mye.
Noe negativt overrasket ble jeg over å se at det ikke var noen sinkanoder noe sted. Det kan selvsagt bety at at de eller den som var montert rett og slett har tæret vekk, men også at det ikke var noe der i utgangspunktet.
Etter å ha konferert med havnesjefen ble det til at jeg besluttet å kjøpe en sinkanode som skal festet på selve akselen til propellen. Han mente den ville være mest nyttig.
På den positive siden fant jeg ut at den lille grunnstøtingen jeg hadde klart å få til i januar ikke hade gjort noen som helst skade på båten. Sjekkt og dobbeltsjekket og trippelsjekket, men kunne ikke se antydning til noe flisete glassfiber, kutt eller skraper noe sted. De kunne lage solide og skikkelige båter i Arendal på 70-tallet!
Etter å ha rengjort båten så godt jeg kunne (tross alt første gang dette her!), dro jeg hjem og fikk meg noen timer på øyet ettersom jeg kom rett fra nattvakt og båten uansett måtte tørke.
Etter å ha fått sovet litt mobiliserte jeg ungene minus en syk Sunniva, stakk innom Nesodden Jern & Farge på Flaskebekk og kjøpte inn sinkanoder, bunnstoff og litt diverse. En rask tur innom Kiwi for å proviantere rakk vi også…
Deretter toget vi ned til båten og satte i gang arbeidet. Jeg hadde planlagt å vaske og polere båten mellom fenderlista og vannlinja, men skjønt snart at jeg måtte vente med det til fredag morgen. Årsaken var jo at når bunnstoffet skal påføres må jo båten være tørr, pluss at stoffet etterpå skal ha endel timer for å tørke. Og båten henger/står bare der den er i 24 timer, så alt må bli ferdig før klokken 10 fredag formiddag.
Valgte da å vente med vask og polering til fredag morgen, og ta stoffingen torsdag. Ungene hjalp med med maskeringstape på vannlinjen og etter å ha fått gjort det så grundig som mulig, samt gått under båten med en skrape for å forsiktig fjerne det som måtte være løst, så satte vi i gang. Dessverre hadde jeg gjort den tabben å bare kjøpe to malerruller, skulle selvsagt ha kjøpt tre slik at vi kunne holde på samtidig, men det får noteres bak øret til neste gang. Denne prosessen må jo gjentas jevnlig. To malte, den tredje steppet inn og avlaste samt gjorde andre småting, så vi samarbeidet godt.
Hadde etter råd kjøpt blått bunnstoff istedenfor det hvite som var påført fra før (og så forøvrig rester av gammelt blått bunnstoff under det hvite), og kjøpte tre bokser for sikkerhets skyld. Vi brukte vel nærmere to og en halv boks til slutt. Det gikk endel ekstra på ror og flyndre (tror det er det heter?), men når vi først var ferdig med alt fikleriet akter, så gikk resten ganske fort. Var litt plaget av gammelt bunnstoff som jeg ikke hadde fått skrapet godt nok av og som dermed løsnet, men med tidspress så var det bare å «peise på».
Neste gang tror jeg nok at det er en ide å bruke bunnstofffjerner og få fjernet alle gamle rester før vi legger på nytt. Ungene jobbet som guder, men likevel tok det nærmest fem timer før vi like før klokken 22 ble ferdige!
Senere i dag skal jeg fortelle om hvordan det gikk fredag morgen! 🙂