Nå skal det tettes om bord!

Båter og lekkasjer er jo en gjenganger. Det lekker vel omtrent alltid litt i en båt, gjør det ikke? I alle fall når den er gammel! Min forrige båt var fra 1974 og ikke tett i kabinen. Nybåten er fra 1981…og ikke tett i kabinen.. Så da er det vel klart hva som er en prioritert oppgave fram mot sommeren?

Når vi snakker om lekkasjer er det viktig å presisere at båten (hverken den gamle eller den nye) tar inn vann av store mengder. Det er heller ikke snakk om at det lekker inn sjøvann. Det er snakk om regnvann, hovedsaklig. Og en gjenganger er at det lekker fra listene rundt vinduene. Slik var det med gamlebåten der det var en lekkasje ved styrbord vindu, som jeg faktisk klarte å fikse sånn noenlunde. I nybåten ser det ut til å komme fra babord vindu, og kanskje fra vindusluka.

I gamlebåten hadde jeg en gul luke midt på taket i cockpiten – men den var tett og fin. I nybåten har jeg en luke som egentlig er det midterste vinduet i front. Jeg tror det lekker fra det, at det ikke er tett nok etter at jeg har stengt luka og skrudd til. I tillegg kommer det helt klart vann fra fremste vindu på babord side.

Dette hjalp ikke i høst, så her må sterkere lut til!

Jeg prøvde i høst med det som gjerne betraktes som et vidundermiddel for tetting av mindre lekkasjer. Captain Tolley – som er et flytende tetningsmiddel som påføres utenfra langs fugemassen på vinduet og som renner inn i hull som det finner og størkner til. Men forsøket mitt ser ikke ut til å ha båret frukter, for å si det slik.

Det tok egentlig en stund før jeg oppdaget at det var en lekkasje på gang, ettersom det ikke rant inn noe særlig i begynnelsen. Men det var da himmelen virkelig åpnet seg og vi fikk de voldsomme skurene som vi har hatt denne sommeren og høsten, som gjerne har vart flere dager på rad, at jeg virkelig la merke til det. Faktisk var det såpass ille at jeg under Sverigeferien min byttet fra å sove i kabinen foran til å sove i akterkabinen, for i sistnevnte er det potte tett!

Men dette er et problem som må løses nå, for jeg vil unngå sopp- og muggvekst, og ikke minst, ødelagte sofaputer i forkabinen, som jo fungerer som en slags salong når den ikke er redd opp som seng.

Noe av skrogtrekket har også løsnet, så jeg må få tettet lekkasjen og deretter fjerne noe av skrogtrekket (usikker på hvor mye av det som er skadet av vann), vaske skikkelig med vaskemiddel som har antisopp og antimugg-funksjon, og deretter lime på nytt skrogtrekk. Det er ikke så store deler det er snakk om – tror jeg – så jeg tror faktisk at det er overkommelig for meg, i alle fall med noe assistanse.

Siden det ikke ser ut som om Captain Tolley har virket, så har jeg egentlig bare to alternativer. Det største og mest vanskelige er å ta ut vinduene helt for så å legge på helt ny tetningsmasse. Det er en ganske så omfattende jobb – og den er for stor for en som er så lite praktisk som meg – så det må jeg rett og slett få satt bort. Men det andre alternativet er det jeg går for nå i første omgang, og det er å rett og slett skjære bort og fjerne den gamle fugemassen på innsiden av vinduet, vaske grundig og sette på ny masse. Det er flere som har gjort det med godt resultat. Den gamle fugemassen er vel blitt noe sprø og lekk etter så mange år. I alle fall ser dette ut til å ha hjulpet mange. 

Forkabinen. På babord side lekker det endel.

En annen Tresjord-eier har gjort dette før, og har lovet å sende meg noen bilder av hvordan han gjorde det, så har jeg noe å gå etter.

Så jeg tror jeg satser på det i første omgang. Hvis det likevel viser seg at det ikke hjelper, så får jeg ta noen overtidstimer på jobb og spytte ut noen båtlapper for å få en som kan dette til å hjelpe meg.

Dette blir altså hovedprosjektet nå i vinter/vår, og det skal jeg få gjort så fort som mulig. I tillegg må jeg også få gjort noe med den andre kilden til at det kommer vann inn i båten ovenfra, nemlig det lille kalesjetaket.

Hovedkalesjen er, såvidt jeg ser, hovedsaklig tett. Det er et par steder det kommer inn vann når det virkelig står på, jeg skal prøve å få impregnert kalesjen på ny og se om det hjelper. Men i tillegg til den, så er det altså et slags kalesjetak som er strukket over der jeg sitter ved førerplassen. Når man fjerner det taket så kan man stå oppreist i båten og ha en fin oversikt og føle vinden i ansiktet og få den litt “åpne” følelsen som jeg fikk når jeg strippet den gamle snekka for alt av kalesjer.

Men dette taket er lekk. Og hovedårsaken ser rett og slett ut til at det er et par centimeter for kort på hver kortside, ifølge en båtkollega som har hatt samme type båt. Egentlig skal jo også dette være ganske så tett, men når kalesjen ikke blir strukket nok over taket, så kommer det altså vann inn fra sidene. Jeg tror det beste er å ta med taket til en som lager og reparerer kalesjer og fortelle dem hvordan jeg vil ha det. Og deretter rett og slett få laget en ny. 

Poleringsmaskin i bruk. Var på kurs i fjor, så nå skal jeg fikse glassfiberskadene selv.

Andre småting jeg har tenkt å pusle med framover er litt småreparasjoner av glassfiberskader inne i båten (det utvendige venter jeg med til båten tas opp i vår for vask, nytt bunnstoff og polering), kanskje jeg oljer litt treverk i cockpiten også. Så skal jeg finne ut av sikringer og slikt til ankervinsjen, bytte den ene høytaleren på stereoen og montere landstrøm og kanskje inverter. Har også lyst til å montere noen ladepunkter til mobiler og nettbrett, slike USB-uttak. Ett skal være i kabinen foran og ett i akterlugaren, samt et tredje ved førerplassen. Jeg tror også jeg bør bytte 12-voltsuttaket som står der nå ettersom det ser litt slitt ut.

Jeg skal også få skjært til et nytt teppe ute i cockpiten. Det gamle er såpass løst i kantene og ble ødelagt et par steder på sensommeren da jeg jobbet med å få løsnet en forstoppelse på toalettet. For å si det kort og greit sølte jeg noe væske på det som er ganske illeluktende, og som gjør at det er enklere å bare få laget et nytt… Det nye skal i tillegg kantsyes slik at det ikke rakner så lett som det gamle.

Til våren står montering av septiksug på lista. Så får vi se om jeg får alt dette til. Må nok regne med at jeg trenger litt hjelp utover. Samtidig er dette mer eller mindre overkommelige saker som skal gjøres, det er ikke som i gamlebåten der oppgavene nok var langt større enn det jeg ville ha maktet.

Det er bare å rekke opp hånda hvis noen føler seg kallet til å hjelpe til! 🙂