Mandag begynte jeg på sommerens store høydepunkt, nemlig båtferie i Sverige. Den kom senere enn planlagt, og jeg endte opp med å dra alene, men jeg kan ikke kalle den for noe annet enn en suksess! Været var perfekt 95 prosent av tiden, båt og motor fungerte prikkfritt, og ikke gikk jeg på grunn heller!
Hele denne uken kommer til å være i båtferiens tegn! Jeg var borte i seks dager og kommer derfor til å skrive seks innlegg om turen! Det er for mye å fortelle til å putte inn i et innlegg eller to, jeg skal jo ikke kjede vettet av dere heller… I tillegg har jeg tatt over 1.300 bilder fra turen, som skal ned i rundt 100-150 som skal legges ut her på bloggen, så det blir mye å gjøre for meg denne uken innimellom jobbing og sannsynligvis flere båtturer – det er jo meldt fint vær hele denne uka… 🙂
Vel, tilbake til forrige mandag. Jeg kom meg ikke avgårde før klokken 12. 50. Jeg hadde planlagt å dra ved 9-10-tiden, men ble liggende for lenge før jeg sto opp, så jeg somlet endel…Ddet var litt dumt ettersom jeg kom til å starte turen med en litem omvei til Oksenøya for å tanke.
Men jeg kom meg da ut av havna til slutt, og værmeldingene viste seg heldigvis å stemme. Det var noe overskyet fremdeles, men det var i ferd med å letne og sola kom fram når jeg satte på vei over fjorden. Ankom Oksenøya snaue timen etter, og fylte først opp tanken til randen, og deretter en nyinnkjøpt reservekanne på 20 liter. Med den vanlige reservekanna på 5 liter i tillegg skulle jeg i alle fall ha nok til endel timers tur.
Etter å ha fylt opp tankene gikk jeg tilbake til pumpa for å betale. Selve pumpa står såpass langt borte fra brygga at man ikke ser displayet, så jeg flirte litt da jeg oppdaget at jeg totalt hadde fylt 58,58 liter! Men så stusset jeg litt. Det var under en kvart tank igjen, så jeg hadde fylt ganske mye, men med 20 liters reservekanne betød det at jeg hadde fylt på over 38 liter på tanken, og jeg har jo hele tiden trodd at jeg hadde 30-liters tank?
Tydeligvis ikke.
Forrige eier visste ikke helt den nøyaktige størrelsen, så jeg har beregnet at jeg har en tank på 30 liter, men det kan nok hende at jeg har hatt mer igjen på tanken enn jeg trodde slik at jeg har blitt lurt litt. Men etter å ha fylt 38 liter på en tank det skulle være rundt tre-fire liter på, så tror jeg nok at det er rimelig å anta at tanken er på 40 liter…noe som jo må tolkes positivt ettersom jeg da har litt større rekkevidde enn jeg trodde.
Nok om det. Etter tankingen var unnagjort var jeg sugen på å komme meg avgårde og satte kursen ut via lille Ostsund. Jeg endte opp med å sette kursen over fjorden mot Fjellstrand, nok en liten omvei (istedenfor å bare fortsette langs Bærum/Asker-siden ned mot Drøbak og Hurum-området. Årsaken til dette var at jeg kanskje skulle stoppe der for å ta en prat med noen jeg ikke hadde sett på lenge. Men underveis fikk jeg vite at det ikke lot seg gjøre likevel, så da fortsatte jeg langs Nesoddlandet med kurs utover fjorden.
Nå var været blitt enda bedre. Det regnet litt på vei ut fra Oksenøya, men når jeg ankom Drøbak-området var det bare sol og flatt hav å se. En regnbue åpenbarte seg bak Drøbak, men jeg kjørte tydeligvis vekk fra regnet. Da jeg passerte Oscarsborg så jeg bare fire-fem båter inne i gjestehavna. Deretter kjørte jeg gjennom jeteen foran festningskanonene og videre langs Drøbaksiden. Passerte Son gjestehavn i fin fart og fortsatt videre mot Moss ved å følge samme rute som jeg og jentene på vår tredagers-tur for et par uker siden.
Det begynte å mørkne når jeg kjørte gjennom kanalen i Moss, men jeg ville komme meg så langt som mulig før jeg tok kvelden på første etappe, så jeg fortsatte forbi byen og planla å finne en plass i en uthavn der jeg kunne prøve å kaste ut ankeret eller eventuelt finne en plass i Fuglevik båthavn, som ikke var så veldig langt å kjøre.
Men halveis fra Moss ombestemte jeg meg ettersom det nå ble fort mørkt og jeg ikke ville rote rundt i mørket etter steder jeg ikke hadde vært før. Siden jeg ikke hadde lyst å snu for å dra til Moss og legge meg til på sidene i kanalen, så endte det med at jeg satte kursen mot øya Revlingen, som ifølge Havneboka er et populært sted for båtfiolket i Moss å dra ut om sommeren. Der er det en liten flytebrygge som jeg tenkte jeg kunne fortøye båten ved og deretter legge meg til å sove.
Og rundt åtte timer etter at jeg dro ut fra Nesodden la jeg meg til ved brygga. Etter å ha fortøyd båten måtte jeg jo gå i land og se meg litt rundt. Det var fort gjort. Det var ikke mye å se… Mesteparten av øya er ganske utilgjngelig, mens den andre delen er en flat slette der jeg nok kan tenke meg at det er populært å sette seg ned for å grille og sole seg. Men ellers var det ikke mye å se der, så jeg gikk fort tilbake til båten.
Der satte jeg på kokeapparatet og lagde min første middag om bord. Det ble en pose med betasuppe som jeg frisket litt opp ved å putte pølsebiter oppi. Med noen brødskiver ved siden av ble det god mat, og jeg spiste opp alt med velbehag! Ikke verdens mest avanserte måltid, men godt nok om bord i båten! Deretter var det på tide å køye.
Det vil imidlertid være en overdrivelse å si at jeg sov særlig godt. Flytebrygga ligger nemlig helt ubeskyttet til, ikke i le for noe som helst bortsett fra bølger og vind fra vest, noe som ikke hjalp meg ettersom bølgene kom fra motsatt side og rett mot båten og brygga.
Det var ikke noen voldsom vind, men nok til at søvnen var ganske urolig. Så jeg sto tidlig opp igjen for å komme meg avgårde. Det kan du lese om i morgen!