Jeg sovnet fort da jeg hadde lagt til kai i Horten lørdagskvelden, men våknet relativt tidlig søndag (til meg å være på en fridag), og fikk da en liten overraskelse.
Jeg våknet litt før ti og skjønte at jeg nok ikke kom til å få sove mer. Laget meg derfor frokost og kokte kaffe. Hadde våknet et par ganger i løpet av natten fordi det hadde vært et så vanvittig regnvær så kraftig at jeg rett og slett våknet av trommingen på taket.
Mens jeg satt og spiste la jeg merke til at båten vugget stadig mer. Det begynte å blåse opp, og jeg forstod plutselig at jeg hadde gjort samme tabbe som jeg gjorde når jeg la til på flytebrygga på Vettnet på Nord-Koster i sommer: Båten lå akter i lo…
Fant dermed ut at jeg måtte bytte plass, og kjørte båten rundt brygga for så å fortøye med baugen i motsatt retning. Mens jeg fortøyde båten la jeg merke til at landgangen til flytebrygga var tatt ned fra kaia og lagt på selve brygga. Med andre ord var det ikke mulig å komme seg i land fra flytebrygga!
Fant da ut at det var like greit å kjøre inn til selve sykehusbrygga. Da jeg kom så sent kvelden før var det så mørkt at jeg ikke så ordentlig om det var ledig plass der, men så to seilbåter som lå longside, og regnet derfor med at det ikke var plass til meg der. Men nå på morgenkvisten så jeg jo at det var plass til ei lita snekke både foran og bak seilbåtene.
La meg derfor inn foran en av dem og fortøyde der. Jeg hadde det jo ikke så veldig travelt ettersom museene jeg hadde tenkt å besøke ikke åpnet før klokken 12. Men ettersom regnet nå hadde gitt seg og det var oppholdsvær, så tok jeg med meg kameraet og tok en runde for å orientere meg.
Det første jeg fant var parkeringsautomaten som viste seg å også gjelde for båtplassene. Betalte derfor hundrelappen og la kvitteringen i vinduet på båten. På kommunens egne nettsider står det at man skal legge en lapp i en kasse på stedet, men det var altså bare nok et eksempel på at ting ikke oppdateres så ofte…
Det var litt annerledes å se Hortenskanalen fra land! Gikk over en bru til Horten roklubb, forbi en skatepark som virket som om den var nedlagt, deretter forbi en hundepark som heller ikke så ut til å være mye brukt, og deretter over nok en bro til andre siden av kanalen.
Da var jeg inne på området som kalles for Karljohansvern, det gamle militære området. Gikk litt rundt og knipset og havnet blant annet på noen gamle kanonstillinger. Det var litt merkelig å gå rundt på dem ettersom de bokstavelig talt lå i hagen hos folk, så jeg fikk følelsen av at jeg på en måte brøt privatlivets fred…
Når jeg var ferdig med runden var det fortsatt tjue minutter til museene åpnet, så jeg tok meg en liten strekk i båten. Deretter gikk jeg igjen opp og ut av båten og satte kursen mot museene. Det er jo ideelt å ha båten liggende der jeg lå,for museemsinngangen var jo under to minutter å gå fra båten! 🙂
Da jeg kom inn på området ble jeg litt interessert i ubåten som sto utstilt på området, og da jeg så at det var mulig å gå om bord måtte jeg jo prøve det! Med min høyde ville jeg nok aldri har blitt godkjent som ubåtmannskap i Marinen, men jeg ble overrasket over høyden inne i ubåten. Jeg trodde det var mye lavere enn det egentlig var. Men til gjengjeld var det ganske trangt i bredden!
Ubåten var fra 1965, og jeg ble litt overrasket når jeg så at den faktisk hadde vært i tjeneste helt fram til 1990! Utstyret om bord virket fryktelig utdatert med tanke på at den var i tjeneste helt fram til 1990…
Etter besøket i ubåten tenkte jeg at det var naturlig å fortsette til selve Marinemuseet, så det gjorde jeg! Utstillingen var ganske så stor, og for meg – med min historieinteresse – var det den delen som omhandlet andre verdenskrig som var mest interessant. Det visste seg jo også at museet hadde flere gjenstander fra panserskipene Norge og Eidsvold – som ble senket i det som er min fødeby.
Jeg ble også imponert over alle de flotte modellene som var utstilt i museet eldre del, den delen av utstillingen som tok for seg oppstarten og begynnelsen på marinen. Men jeg synes at denne delen av utstillingen så ut til å være ganske så lemfeldig behandlet. Flere dataskjermer var ute av drift, en monter med mynter hadde ikke en eneste opplysning om myntene som lå utstilt der – og i tillegg lå de i fullstendig uorden. På noen andre montere lå det plakater og søppel på toppen, og det gir unektelig et litt amatørmessig inntrykk når navn på bilder og andre utstillingsgjenstander er merket med Dymo-tape…
I det hele tatt så det ut som at denne avdelingen led av dårlig og slurvete vedlikehold. Synd, for det er mye interessant å se der!
Etter å ha trasket rundt i utstillingsrommene i nærmere to timer kom jeg ut til solskinn og flott vær! Gikk ut til MTB-en Blink og tok en titt om bord der før jeg forlot museet. Da var klokka allerede ti over to, og jeg bestemte meg for å ta fotomuseet på neste tur. Da ville jeg kanskje få med meg eldstedattera Sunniva – som også har veldig lyst å se fotomuseet. Også med tanke på at jeg gjerne ville hjem i løpet av kvelden!
Bevilget meg en liten pause på Kafe Breda like ved brygga, tok en kaffe og en god vaffel der før jeg gikk om bord i båten igjen. Da brygget jeg en ny runde med kokekaffe og fikk den over på termosen før jeg løste fortøyningene og dro av gårde.
Jeg var veldig, veldig fristet til å kjøre gjennom Hortenskanalen igjen, men det ville jo betydd en omvei og mer tidsbruk, så jeg motsto fristelsen og satte kursen nordover istedenfor.
Da jeg dro ned til Horten lørdag så viste værmeldlingene at returen denne søndagen ville foregå i regnvær og mye vind – men der tok meteorologene feil! Som jeg skrev så hadde sola kommet fram, og sjøen viste seg å være blikkstille – og slik var det resten av (re)turen!
Også denne gangen vurderte jeg å ta en liten stopp på Oscarsborg, men når jeg først kom fram dit så jeg jo at klokka var såpass mye at det lureste ville være å fortsette rett hjem.
Det ble mørkt mens jeg passerte Fagerstrand, men jeg holdt stø fart og stø kurs. Valgte å kjøre godt «utpå» fjorden for å unngå hummerteinene, og det hele gikk prikkfritt. Danskebåten kom seilende ut fra Oslo litt før jeg passerte Ildjernet. Det var litt spesielt å se den opplyste båten passere meg i omtrent bekmørke.
Kom inn i båthavna ganske nøyaktig klokka 21 søndag kveld etter nok en omtrent prikkfri tur (om vi ser bort fra rortrøbbelet på nedturen), og var ikke hjemme i stua før 22.15. Da var jeg ganske trøtt og sliten og la meg til å sove ganske tidlig – skulle tross alt opp tidlig mandag for en ny jobbuke.
Så får vi se om det blir en Oscarsborg-tur igjen til helga? Mens jeg skriver dette ser jeg at noen har skrevet i forumet på baatplassen.no at vi kanskje skulle ta en slags felles sesongavslutning på Oscarsborg 25.oktober. Det er siste dagen kroa holder åpent, og det vil kanskje være en anledning til å møte flere folk fra forumet?
Vi får se hva som skjer!
Nå går vi inn i en periode da det nok ikke blir daglige turer lenger, men jeg håper å kunne komme meg på sjøen 1-2 ganger i uka i alle fall, gjerne med litt lengre turer i helgene. 🙂
Se noen bilder fra turen her!