For noen uker siden gikk jeg til innkjøp av en ovn til båten. En som jeg kunne bruke uten å belaste batteriet om bord, i de tilfellene jeg legger til steder hvor det ikke er landstrøm tilgjengelig. Nå har jeg 1 stk ubrukt ovn til salgs…
Hele situasjonen minner meg om da jeg etter en snau måned som båteier i oktober 2013 kjøpte med meg en flaske med batterivann fra bensinstasjonen på vei ned i båten bare for å oppdage når jeg kom fram at jeg hadde et vedlikeholdsfritt AGM-batteri som ikke brukte batterivann i det hele tatt…
Etter at jeg i november i fjor overnattet i Tåjebukta på Håøya uten mulighet for strøm – noe som ble en kjølig opplevelse med en gang jeg krøp ut av soveposen – så sjekket jeg muligheten for å kunne ha en alternativ varmeenhet om bord til bruk i tilfeller hvor jeg ikke hadde tilgang til strøm.
Jeg tenkte da at dieselvarmeren jeg har om bord kun kunne brukes mens motoren var i gang, og fort ville bruke opp batteriet hvis jeg skulle ha den påslått med motoren av. Jeg opplevde jo i august i fjor at batteriet var helt flatt når jeg kom om bord. Da hadde jeg glemt å slå av Webastoen etter en tur noen dager tidligere, slik at den hadde belastet batteriet hele tiden.
Etter å ha sjekket litt på nett gikk jeg derfor til innkjøp av en gassovn til båten. Den så helt fin ut, brukte butangassbeholdere, varmet i flere timer på én beholder, og hadde veltesikring, lekkasjealarm osv.
I annonsen på Maritim står det jo at den er til bruk «i alle ventilerte områder», men i bruksanvisningen, som jeg satte meg ned for å lese grundig for noen dager siden, tyder det på at bruken er mer begrenset enn jeg trodde.
Der står det for det første at den ikke bør brukes i områder der det kan være brennbare stoffer i luften, og at den ikke er til bruk i uventilerte eller lukkede områder.
Slik jeg leser det betyr det at den er uegnet til å bruke inne i kabinen. Jeg har lufting gjennom døra ut til cockpiten og hvis jeg lar toalettdøra stå åpen er det lufteventil der, men i selve kabinen er det ingen lufteventil. Der kan jeg eventuelt åpne takluka, men da får jeg jo mer kulde inn, og eventuelt snø/regn, så det ser ikke ut til å være noe godt alternativ…
Og ute i cockpiten vil jeg ikke bruke den heller, ettersom det er både diesel og olje i umiddelbar nærhet der, og det ikke er der jeg har behov for å ha det varmt når jeg sover…
Har sjekket det med andre båtfolk og har fått bekreftet at jeg nok ikke kan bruke den til det jeg trodde.
Så da har jeg en ubrukt gassovn til salgs hvis noen vil ha? Kommer komplett med fire ubrukte gassbeholdere. Ny pris med gassbeholdere var litt over 600 kroner, men jeg kvitter meg med den for høystbydende over 400! Bare send meg en melding! Les mer om den her!
På den positive siden har jeg fått vite av mer erfarne båtbrukere at min dieselvarmer fint kan brukes ettersom den ikke trekker så mye strøm som jeg trodde. Men jeg har blitt anbefalt å kjøpe inn et forbruksbatteri som den kan kobles til, slik at startbatteriet ikke blir utladet.
Og et ekstra batteri har jeg uansett planer om å gå til anskaffelse av, siden kjøp av kjøleskap og inverter står på lista før sommersesongen starter.
Etter vinterferien er unnagjort starter forøvrig oppussingen av båten, jobber nå med å sette opp en nøyaktig oversikt over hva som skal gjøres.
Og vips var ovnen solgt!