Kalesjetur med båten

kalesje2Som ny, og noe overivrig, båteier benytter jeg sjansen til å ta en tur med båten så ofte som mulig. Selv om det kanskje ikke alltid er så hensiktsmessig. Nå har jeg vært på en «kalesjetur».

Siden båten skal overvintre i boblehavn kommer jeg til å legge en presenning over båten i de verste vintermånedene når den uansett ikke kan tas ut. Da fikk jeg rådet om å bruke en gammel kalesje under, ettersom presenningen kan komme til å lage skader på kalesjen.

Da jeg overtok båten fra selger i begynnelsen av oktober fikk jeg spørsmål om jeg ville ha den originale kalesjen fra 1974 også. Den var oransje og ikke helt pen å se på, så jeg sa nei. Men etter å ha fått tips om å bruke en gammel en i vinter, kontaktet jeg selger igjen for å høre om den var kastet eller om jeg kunne få den likevel.

Utsikt fra akter mot Nesodden. Vakkert!
Utsikt fra akter mot Nesodden. Vakkert!

Svaret var positivt, jeg kunne godt få den. Selv om det nok ville være enklest for meg å møte ham etter jobb på Aker Brygge og ta med meg kalesjen under armen, ble vi enige om at jeg kunne plukke den opp på Padda, den gamle hjemmehavnen til «Bergtatt».

Som sagt så gjort. Etter jobben dro jeg rett ned til båten, startet den opp og la på vei over fjorden fra Oksval. Heller ikke i dag var det noen tegn til oljelekkasje i båten, det var omtrent tørt nede i kjølen. Så da var det bare å starte! Det blåste noe, nok til litt rulling, men for de av dere som har fulgt bloggen min, så kommer det vel ikke som en overraskelse at jeg bare koser meg ekstra når det er litt sjø.

Jeg ser færre og færre båter på sjøen nå. Det var stort sett bare meg og Nesoddenferga på sjøen da jeg dro ut. Det var meldt regn, men det uteble, og temperaturen var også adskillig mer behagelig enn dagen før. Litt sol kom også. Hva mer kan man forlange en ettermiddag sent i oktober?

Fant ut at jeg først skulle dra til Lindøya og fylle opp litt diesel i tanken. Jeg fylte på med reservekanna før jeg startet, selv om jeg regnet med at det var unødvendig. Det er kanskje episoden med tom tank da jeg hentet båten som har satt litt støkk i meg? Nå regner jeg ikke med at det blir veldig mye kjøring med båten utover, så jeg fylte bare omtrent 15 liter pluss reservekanna. Tanken tar mellom 25 og 30 liter ifølge selger, og min erfaring er at den nok er nærmere 30 enn 25 liter.

Denne gangen var jeg alene om bord, og selv om dette ble mitt tredje besøk på Lindøya, var det første gang jeg dro dit alene, så jeg la klar en fortøyning oppe foran på båten slik at det skulle gå greit å legge til.

Selv om det var litt sjø også ved Lindøya denne gangen, så gikk det knirkefritt å legge til. I tillegg lå det en seilbåt der som skulle tanke også, og de hjalp til med fortøyningen, så det gikk som en lek.

På vei inn mot Padda.
På vei inn mot Padda.

Deretter var det bare å sette kursen mot Ormøya og «Padda», der jeg etter avtale skulle hente den gamle kalesjen. Kjørte gjennom Malmøysundet og under broa mellom Ormøya og Malmøya (synes det er en av de koseligste innkjøringene jeg hittil har vært borti i min korte karriere som skipper), og fikk lagt til en ledig plass uten problemer. Deretter var det bare en kort spasertur til stedet der kalesjen var lagt, om bord med den og deretter avgang.

Nå var det begynt å blåse noe mer, og skyene begynte å se noe regntunge ut, men ennå lot regnet vente på seg. Jeg satte kurs mellom Langøyene og Rambergøya (baksiden av Gressholmen) og oppdaget når jeg kom ut etter å ha passert øyene at sjøen, mot normalt, var noe mindre på strekket derfra og til Oksval enn mellom Padda og øyene. Vanligvis bruker det å være motsatt.

Brukte også litt mindre tid enn beregnet på overfarten og selv om det var begynt å mørkne litt når jeg var over på Nesoddensiden hadde jeg lyst til å være mer til sjøs, så jeg sakket farten og tok en liten eksta runde utenfor båthavna for å dra tiden litt ut…

Forøvrig hadde jeg kalesjen (den nye fra 2010) stort sett oppe hele tiden under turen, men siden jeg liker å stå så mye som mulig, så hadde jeg fliken ved førerplassen oppe, og brukte glidelåsen til å lukke den når jeg satte meg ned. Hadde med meg kaffe på termos og hadde det veldig hyggelig. Varmeapparatet var avslått hele tiden, ikke noe kaldt, og heller ikke regn. Det kom senere!

La til ved plassen min uten problemer (begynner å få «teken» på dette nå) og dermed var nok en tur overstått.

Og jeg var enig med meg selv om at det hadde vært en fin tur!

Se video her:

kalesje4

Related Images: