Tur/retur jobben

img_0189I går bestemte jeg meg for å gjøre noe spesielt, og noe jeg hadde planlagt først å prøve til sommeren, men lenge hatt i tankene; nemlig å ta båten til og fra jobben!

På denne årstiden betyr det seilas i mørke til jobben og seilas med soloppgang på returen. Og alt gikk prikkfritt!

Jeg framstår vel nok som en forvokst guttunge i min begeistring for mitt nye båtliv, og da får bare være sånn! Det er forsåvidt riktig også, men er ikke alle menn i bunn og grunn forvokste guttunger? (Synes jeg hørte et unisont ja-rop fra mine kvinnelige lesere akkurat nå….?)

Uansett, helt siden jobben min flyttet til Havnelageret på Langkaia vis-a-vis Operaen i Bjørvika, har jeg lekt med ranken på å kunne ta båten til jobben. Ikke fast selvsagt, men sånn innimellom på en flott sommerdag, kanskje på morgenen en fredag for å deretter kunne dra rett ut på helgetur eller fisketur når jobbdagen var unnagjort og det er frihelg? Det høres veldig forlokkende ut!

img_0191Vel, med en noe uventet erfaring fra å kjøre båten i mørket, som jeg fikk erfare allerede på henteturen, så føler jeg meg ganske sikker når jeg er ute på sjøen i mørket også. Tross alt er ikke indre Oslofjord spesielt vanskelig å manøvrere i på kveld og nattestid. Det er svært få grunner og skjær å snakke om, og de er behørig notert både på vanlig sjøkart og digitale sjøkart, pluss med stolper, staker og lys.

I tillegg stikker “Bergtatt” svært lavt i vannet, så selv ved fjære sjø vil den gli lett over det meste av grunnene som er markert på sjøkartene (stikker kun 0,85 centimeter). Selv med sikkerhetsmargin vil jeg slippe unna det meste. I tillegg går Nidelven såpass sakte at en eventuell kollisjon med noe som måtte ligge i vannet neppe får store konsekvenser.

I tillegg til dette erhverver jeg meg nyttig kjennskap til navigering, lyssignalene fra fyrene og årvåkenhet og forsiktighet. Jeg ville aldri lagt utpå i mørket hvis jeg ikke følte at jeg var trygg selv på at dette ville gå bra.

Uansett, så endte dette med at jeg bestemte meg for å prøve å ta en tur i nattvaktuka mi.  I og med at jeg var litt usikker på hvor jeg kunne fortøye lovlig, så ville det være best å gjøre det på kveldstid, for der jeg hadde tenkt å fortøye båten for natten er et stille område, og muligheten for å få “parkeringsbot” eller være i veien for andre båter var lik null.

Så det endte opp med at jeg torsdag kveld fant ut at jeg ville ta egen båt til jobb! Måtte selvsagt beregne litt mer tid enn vanlig, da ikke bare med tanke på hvordan jeg vanligvis kommer meg til jobben, men også fordi jeg ville være litt forsiktig og ikke kjøre med full fart med båten heller, tross alt var det jo ikke dagtid!

Jeg dro derfor avsted til båthavna allerede kvart på ni på kvelden, og var i båten og klar til innsats rundt fem over. Ble littegrann i tvil når jeg kom ned til havna når jeg så hvor bekmørkt det faktisk var, men samtidig var været så flott og sjøen så stille at tvilen raskt forsvant.

Var ekstra nøye med å sjekke både motor, tank, batteri og lanterner før avgang, og rundt klokken 21.40 dro jeg fra havna. Satte kurs mot Heggholmen som jeg vanligvis gjør når jeg skal over på Oslosiden. Dempet lyset på iPaden og det digitale sjøkartet slik at jeg ikke skulle bli helt nattblind. Den ruten jeg fulgte er identisk med den jeg har kjørt noen ganger nå. Kjører rett over fjorden fra Oksval, inn i sundet mellom Lindøya og Heggholmen/Gressholmen, deretter mellom Lindøya og Hovedøya. Det siste strekket var imidlertid nytt for meg. Etter at jeg passerte vardene og fyrene utenfor Hovedøya i retning Rådhusplassen la jeg nemlig kursen over til Vippetangen og mot Bjørvika. Trygt farvann også det.

Alt gikk prikkfritt. Det var en helt spesiell opplevelse å passere de forskjellige øyene i mørket. Jeg ante bare konturene av øyene, og hadde bare selskap av hurtigbåten som gikk til og fra Nesodden, men den kjørte jo et helt annet løp og kurs enn meg, så det var såvidt jeg så lanternene langt borte. Å stå oppreist og styre båten i mørket er en fantastisk opplevelse. En helt egen stemning og en vanvittig tilfredstillelse. Det er godt å være til på sjøen!

img_0245Når jeg nærmet meg Heggholmen så jeg at jeg hadde tatt peiling litt for langt styrbord, og måtte korrigere litt mer mot babord, men traff sundet flott som bare det, og reduserte farten litt mer enn vanlig når jeg kjørte mellom de to øyene, bare for kosens skyld. En mektig opplevelse! Spesielt var det også å kjøre forbi Hovedøya og fergeleiet og båthavna der for så å sette kursen mot Vippetangen.

Når jeg rundet Vippetangen og nærmet meg Bjørvika og Sørenga var det et fantastisk syn som møtte meg! Oslo skyline nattestid med Havnelageret på babord side og Operaen omtrent midt på var et flott skue! Satte ned farten igjen og lå og duvet litt mens jeg tok noen bilder og nøt synet!

Så satte jeg kursen inn mot der jeg hadde tenkt å legge til og fortøye, ved utløpet av Akerselva, forbi Sukkerbiten og bak Operaen ved parkeringsplassen. Da oppdaget jeg at planleggingen min hadde vært litt for dårlig.

Jeg så nemlig raskt at gangbroen fra Sukkerbiten og over til Sørenga var lavere sjøveien enn jeg hadde trodd, så jeg nærmet meg broen veldig forsiktig, og konstaterte raskt at jeg ikke ville komme under på grunn av at lanternemasten var for høy. Båten stikker på sitt høyeste 1,84 centimeter over vannet, og jeg trodde at det var nok, men nei! Hadde det vært fjære sjø istedenfor flo når jeg kom inn, ville det antakelig gått akkurat, men ikke denne gangen!

Derfor måtte jeg improvisere, snudde båten og la til ved Sukkerbiten istedenfor. Her har jeg vel egentlig ikke lov til å legge til, men siden klokken nå var 22.35 og båten skulle ligge der bare om natten, så kunne jeg ikke tenke meg at det var noe problem. Fortøyde med en ekstra line for sikkerhets skyld, og spaserte deretter de ti minuttene det tar via Operataket til jobben. Kom inn døra der til vanlig tid!

Etter endt nattevakt var jeg litt spent på hvordan det hadde gått. Men alt så bra ut da jeg dukket opp ved Sukkerbiten. Ikke engang måkene hadde fanget interesse for å skite fra seg på kalesjen (har jo en slik “måkeskremmer” på toppen av lanternemasten), og alt så fint ut. Motoren startet uten problemer, og etter å ha oppdatert Facebook-statusen var det bare å ta turen hjemover! Vanligvis er jeg stup trøtt etter en nattevakt, og det var jeg denne morgenen også, men straks jeg fikk vinden i ansiktet der jeg sto, forsvant trettheten som dugg for solen!

Været fredag var litt dårligere enn torsdagskvelden. Littegrann bølger og overskyet, og det hadde regnet littegrann, men jeg kunne stå oppreist uten å fryse. Satte likevel på varmeapparatet og satte meg ned innimellom, ganske så behagelig! Satte denne gangen kursen babord for Hovedøya, og kjørte mellom Bleikøya og Hovedøya, der jeg aldri har vært før. Deretter gjennom det nå så kjente sundet mellom Gressholmen og Lindøya og rett mot Oksval.

img_0192Omtrent halveis mot Oksval satte jeg ned farten og lå litt og duvet i påvente av at sola skulle dukke fram fra skyene. Satte også kursen litt lengre inn i Bunnefjorden. Fikk tatt noen bilder og styrte igjen i retning Oksval før jeg nok en gang stoppet opp for å ta bilder. Deretter var det inn mot kai, og jeg la til i hjemmehavna litt etter åtte.

Hele denne opplevelsen var fantastisk! Jeg føler meg mer og mer trygg på båten, men kommer nok neppe til å gjenta dette “stuntet” før til sommeren. Det er noe helt eget med å kjøre i kveldsmørke, og det er en opplevelse jeg er glad for at jeg har fått med meg, men på denne årstiden vil jeg nok være litt forsiktig med å gjenta det for ofte. Kan nok ikke utelukke at jeg tar en tur på ettermiddagen og ikke er i havn igjen før det er mørkt, men ikke en slik tur som dette. Tror jeg…

Etter å ha fortøyd båten og kommet meg opp på brygga ble jeg stående litt og prate med en fyr som kom gående. Han roste meg for båten og synes den var i flott stand til å være så gammel. Jeg er jo enig, men det var jo hyggelig å høre at folk med mer erfaring enn meg var enig i det! Han har selv båtene sine i boblehavn (en seilbåt og en Gimsøy-snekke) og ga meg noen gode råd om både motorvedlikehold, sinkanoder og fiskeplasser! Viste seg at han selv bruker båtene omtrent hele året.

Vel hjemme, veldig fornøyd med både tur og retur, gikk det ikke lang tid før jeg var i drømmeland…

Og selvsagt drømte jeg om neste båttur og hva jeg skal gjøre i avspaseringsuka som kommer! 😀

I løpet av helgen skal jeg mekke til en video fra turen, og flere bilder kan dere se her.

Related Images: