Godeste Bergtatt er en gammel båt. Og på gamle båter må ting skiftes ut. Det er litt av sjarmen med å eie en båt, å drive og pusse og stelle og vedlikeholde. Lista over ting som skal gjøres med Bergtatt er derfor lang, og jeg har ikke kommet så langt som jeg opprinnelig hadde planlagt på grunn av «pausen» jeg hadde i fjor. Og når ting skjer kommer de gjerne på det dårligste tidspunktet også. Som nå.
For båten min har begynt å lekke, under en uke før en planlagt to ukers båtferie. Riktignok ikke ekstremt mye, men nok til at jeg er litt bekymret. Og i ferietiden er det ikke enkelt å få gjort noe med det, for båten må tas opp av vannet for å få gjort noe med problemet.
Det er ikke noen hull eller skader i skroget som fører til at det kommer inn vann. Vannet som kommer ikke skal nemlig komme inn, men ikke i det omfanget som nå kommer. Og det har blitt merkbart verre i løpet av kort tid.
Vannet som pipler inn i båten kommer fra en pakkboks. For de landkrabber som leser denne bloggen er en pakkboks en innretning som er montert på akslingen i båten – altså det «røret» som propellen er festet til. Når propellen går rundt går også dette røret rundt og det utvikler varme. For å kjøle ned røret har vi pakkboksen, som enten via vann, fett/talg eller olje kjøler ned akslingen som roterer. For å få gjort dette i mitt tilfelle blander pakkboksen sjøvann med fett. Sjøvannet kommer inn via et lite hull i pakkboksen, og det skal gjerne piple inn et par dråper i minuttet, så lite at det ikke havner i kjølen. Båten skal altså være tørr.
Vanligvis kan man justere denne piplingen av vann med enten en slags pakninger rundt dette røret (akslingen) eller en justeringsskrue som man skrur litt fast. På toppen av pakkboksen er det også, vanligvis, plassert en boks som inneholder fettet som skal smøre akslingen sammen med vannet, og denne boksen skal man også kunne skru litt fastere til for å hindre at det kommer inn for mye vann.
I mitt tilfelle er pakkboksen av en så gammel type at det ikke er noen justeringsskrue, og fettboksen som skal skrues tettere sammen er skrudd inn så mye som den kan, men vannet pipler inn med mye større fart og mengde enn det skal.
Da jeg kjøpte båten var det helt tørt i kjølen, ikke noe vann dryppet fra pakkboksen. I midten av 2014 merket jeg at det begynte å komme litt vann, og i fjor lå det på det samme nivået, men i år har det begynt å komme inn mer og mer, nok til at jeg satte bytte av pakninger høyt opp på lista over ting som skal gjøres. Dette er imidlertid ikke blitt gjort, og i løpet av de siste to ukene har det blitt mye verre, såpass mye kommer inn at jeg nå har kjøpt inn en automatisk lensepumpe istedenfor den manuelle.
Etter å ha undersøkt litt rundt problemet og sett tilstanden pakkboksen er i, har jeg havnet på den konklusjonen at hele pakkboksen må byttes ut. Da må båten opp på land. Og siden jeg aldri har gjort dette før må jeg nok leie inn hjelp til dette, noe som dessverre nok vil gå kraftig ut over lommeboka. Spørsmålet er også om jeg får gjort dette i løpet av denne uka, det er vel heller tvilsomt. Neste spørsmål er da om dette drypp-problemet vil kunne bli verre i løpet av to ukers båttur? Slik det er nå holdes det i sjakk ved å pumpe ut vannet før og etter tur, og eventuelt under turen hvis det er snakk om lange etapper, men hvis det blir verre må jo båten på land straks.
Så jeg håper å finne et verksted eller en båtmann som kan gjøre dette raskt, slik at båtferien ikke utsettes. Og med tett båt føler man seg jo tryggere uansett!
Nå er det ikke slik at jeg føler meg direkte utrygg heller – jeg har vært ute i båten ni dager på rad, men ble på land mandag på grunn av været og andre ærender. men har mer lyst på tørr båt enn lekk…
Prøv å få tak i et ganske stivt fett til å refylle fettboksen, og press inn så mye du kan. Det burde hjelpe noe. 👍 Lykke til.