Tett båt

De siste par ukene har det rent inn ganske mye vann i båten. På tirsdag tror jeg at jeg lenset unna rundt fem-seks liter med vann fra kjølen. Så mye kom nemlig inn i løpet av  et døgn! Mye tydet på at kanskje pakkboksen måtte byttes, med båten opp på land og mulig forsinkelse/utsettelse/avlysning av både helgens «guttetur» og Sverigeferien til uka. Men tirsdag kveld, da jeg lenset for siste gang, gjorde jeg en liten vri. Og når jeg kom om bord torsdag ettermiddag for å sjekke ståa, fikk jeg en overraskelse.

For når jeg fjernet dørkluka og tittet ned i kjølen så jeg nesten ikke noe vann i det hele tatt! Litt var det kommet inn, men ikke der det hadde rent inn for fullt i et par uker! Jeg klødde meg litt i hodet og fjernet den fettkoppen jeg hadde skrudd på. Og fra hullet den var festet i kom det ikke noe vann i det hele tatt! På tirsdag nærmest rant det konstant med vann inn, men nå var det full stopp!

Eksempel på pakkboks. Fettkoppen er beholderen på toppen.
Eksempel på pakkboks. Fettkoppen er beholderen på toppen.

Fornøyd skrudde jeg fettkoppen på plass igjen, og så da at det lille med vann som kom inn, kom fra selve låsemutteren på akselen. Men det var så lite at det kan renne slik i en måned før jeg behøver å starte lensepumpa! Det betyr at saken sannsynligvis kan løses med å vri låsemutteren en halv omgang for å tette til, slik man skal gjøre i slike tilfeller, men som krever at båten må opp på land. Hvis det ikke slutter å dryppe da, må pakningene inne i pakkboksen (simringer eller talgpakninger) byttes ut. Også da må båten opp.

Men etter å ha konferert med en bekjent av rederinnen, en som virkelig KAN båt, så er ikke det nødvendig før neste gang jeg skal ha båten opp på land, og kan da tas sammen med andre ting.

Hva jeg gjorde? Vel, jeg tror problemet oppsto da den automatiske smørepatronen jeg har benyttet fram til nå, en Simalube, knakk nederst da jeg skrudde den på. Det førte til at det kommer masse fett fra patronen på utsiden istedenfor på innsiden. Det kommer rett og slett for mye. Det gjør at kjølen grises til med fett, men også at mye fett ikke går ned i pakkboksen slik det skal. Og dermed begynte det etterhvert å piple ut mer vann enn det skulle ettersom det ikke kom nok fett. Dette kan på sikt også føre til varmgang i akselen, men det har heldigvis ikke skjedd, så akslingen har tydelig fått nok fett, men altså for lite til å hindre lekkasje.

Aksel og pakkboks med Simalubb på topp.
Aksel og pakkboks med Simalube på topp.

Årsaken er at jeg gjorde to bytter på tirsdag. jeg tok vekk Simaluben (som er en patron som ved hjelp av gass presser inn riktig mengde fett automatisk) og satte på den «gammeldagse» fettkoppen som jeg fylte opp manuelt med marinfett fra Biltema, som jeg har fått anbefalt av flere. Simaluben satt på når jeg kjøpte båten og byttes rett og slett ut når den er tom, en gang i året omtrent. Det er det eneste jeg behøver å gjøre. En fettkopp må derimot skrues til med ujevne mellomrom gjennom hele sesongen, og etterfylles. Så Simaluben er enklere, i alle fall når man ikke knekker den…

I løpet av det halvannet døgnet siden jeg gjorde det har altså fettet fra fettkoppen trukket inn i pakkboksen og stoppet lekkasjen. Slik det er ment å gjøre. Og dermed er altså alt i sin antakelig skjønneste orden. Jeg må nok til pers med å tette ved å skru og stramme eller bytte pakninger, men det er ikke noe jeg er nødt til å gjøre umiddelbart.

Så dermed er det klart at alle planer for dagene og ukene framover går som planlagt, og det er jo en lettelse.

Jeg er også litt fornøyd med at det jeg gjorde på tirsdag viste seg å fungere! 🙂

 

Related Images: