Før og etter

Mandag fikk jeg, som jeg skrev i går, tatt båten opp for å spyle unna det som hadde festet seg under kjølen siden sist. Og det grodde godt der, for å si det slik.

Båten har jo ikke vært oppe av sjøen på en god stund. Første gang var i desember 2013 da jeg måtte fjerne et tau som hadde satt seg fast i propellen, og andre gang i juni 2014. Da ble den vasket og stoffet.

I fjor ble det ikke gjort noe annet med den enn at havnesjefen tok den opp for meg mens jeg var innlagt på Ahus (eller på opptrening på Bakke, er ikke 100 prosent sikker i farta), og da kun for å spyle vekk groe.

Så båten har faktisk ikke vært oppe siden i fjor høst! Og endel av bunnstoffet ble nok fjernet da groe og skjell og slikt ble spylt vekk.

Før:

Jeg har hatt problemer med å komme opp i god fart de siste par månedene, og jeg har også hatt en følelse av at båten var litt «tung». Så derfor fikk jeg avtalt å ta båten opp for spyling under tidlig mandag morgen. Jeg har nemlig to dagers fri nå, og bruker selvsagt dem til å kose meg med båten!

Vel, mandag morgen satte jeg meg på Bippe og kjørte ned til havna. Gikk ut til båsen og kjørte båten inn til krana der den ble heist opp. Grugledet meg til å se hvordan det så ut, og jeg ble dessverre ikke skuffet.

Riktignok utbrøt jeg et «trodde det skulle se verre ut» da båten kom opp . noe som fikk havnesjefen til å kaste ett blikk på meg og mumle noe om at alle som var glade i blåskjell ville gråte av synet… 🙂

Da jeg så nærmere etter så jeg da også at det ikke var så veldig mange blå og glatte flater igjen – det var MYE gro, mye ruer og mye skjell. Og det hadde virkelig festet seg skikkelig langs propellen og roret også. Så her var det bare å sette i gang med høytrykksspyleren!

Jeg tror at jeg vel holdt på nesten en time! Arbeidet ble litt vanskeliggjort av at jeg på grunn av den dårlige balansen etter amputasjonene ikke tok sjansen på å gå så langt ut på kaikanten som jeg burde, og dermed var strålen fra høytrykkspyleren litt for langt fra til at den fikk skikkelig tak enkelte steder.

Så jeg måtte jobbe litt for å få vekk alt! I prosessen så jeg også at sinkanoden som jeg hadde festet på propellen var borte. Det har nok tæret såpass at den har smuldret helt bort, eller så har den falt av. Hadde ingen ny å sette på, så det får vente til neste gang, men er satt opp på lista over innkjøp!

Etter:

Men jeg ble jo ferdig til slutt, og nå er det ikke mye bunnstoff igjen! Men det får vi ta en annen gang!

Prøvekjørte båten etterpå, og ganske riktig, den kom opp i den vanlige farten på det vanlige turtallet, og vel så det! Synes også at den lå lettere i sjøen, og med alt rælet jeg fikk spylt vekk skulle det bare mangle!

Bruker jo mindre drivstoff nå også, ettersom båten har mindre å drasse på, og jeg ikke behøver å presse motoren opp i turtall heller.

Godt å få gjort dette.

Related Images: