En flott lørdagstur

Jeg hadde planer om å stå opp ganske tidlig lørdag slik at jeg kunne få meg en lang tur utpå, starte rundt 11-12-tiden for eksempel. men selvsagt måtte jeg sove dårlig natt til lørdag, så jeg sto ikke opp før rundt halv tolv, og deretter tok det en stund før jeg kom meg utpå. Slik er det når vintersporten har begynt på TV…

November ble en skuffende måned for meg med bare fire turer. Det skyldes både dårlig vær, jobbvakter som sørget for at jeg ikke var hjemme tidsnok til turer, litt dårlig form og sykdom innimellom, og prioritering av tid sammen med kjæreste og barn. Til sammenligning – også da med andre prioriteringer innimellom – fikk jeg ni turer i oktoner og 16 turer i september.

Så derfor var det godt å få en tur på lørdag til slutt…selv om klokka hadde blitt nesten halv fire før jeg var kommet meg utpå, og det allerede hadde begynt å mørkne! Men sjøen var blikkstille og temperaturen rundt null grader, så med kaffe på termos og bananer og klementiner i nistepakken, så var det bare å sette i gang!

Det tar noen minutter ekstra å klargjøre båten om vinteren, både før og etter turen. Jeg må koble fra strømledning og fjerne varmekolber og frostvakter ettersom de er plassert steder hvor de ikke kan ligge mens jeg er underveis. Denne gangen oppdaget jeg også at det var noe glatt både på brygga og på dollbordet på båten – sistnevnte hadde et tynt lag med is. Så neste gang jeg jeg ha med meg noe jeg kan fjerne isen med før jeg entrer båten – bare for sikkerhets skyld. Jeg har en slik kombinert isskrape og snøbørste liggende et sted, bør nok finne den fram nå…

Men jeg kom meg både inn i og ut av båten uten problemer. Motoren startet like problemfritt og hele avgangen gikk i det hele tatt som på skinner. Det gjorde det ikke for han som skulle dra opp båten sin fra den lille slippen ved siden av båthavnas kontor og varmestue. Han spant og kom ikke opp med bilen med henger! Det var ikke så mye jeg kunne hjelpe ham med, men han tok og hentet litt sand og grus i en snøskuffe, og da jeg kom tilbake etter turen var både bil, båt og henger borte, så da kom han seg vel opp til slutt.

Etter at jeg for første gang brukte den kombinerte varme- og flytedrakten på tur nummer 100 i år, så har jeg brukt den som varmedress når jeg kjører Bippe ned til båthavna. Jeg har den liggende hjemme og tar den på meg når jeg skal ned til båten. Da kjører jeg godt og varmt og sparer tid når jeg er kommet fram. Ideelt faktisk!

Denne gangen hadde jeg lyst til å kjøre utover fjorden, og selv om det allerede hadde begynt å mørkne så valgte jeg å sette kurs mot Steilene. Jeg hadde litt i bakhodet muligheten for å gå i land, men var ikke helt sikker. Det var omtrent fritt for båter da jeg kom meg utpå. I desember har vel selv de mest ihuga tilhengerne av å utsette opptaket av båten gitt opp, og det eneste jeg så av andre båter var Nesoddenferga, en slepebåt og en lastebåt – og på vei tilbake Københavnbåten.

Det er ubeskrivelig deilig å stå i båten  og kjøre ut av båthavna, trekke den friske, salte sjøluften dypt ned i lungene og nyte syne av en omtrent speilblank overflate! Selv om jeg kanskje føler meg litt dårlig og ikke helt i form, så forsvinner den følelsen som ved et trylleslag når jeg er om bord og underveis med en godmodig og fornøyd brummende motor under dekket. Det er overhodet ingen tvil om at jeg har godt av å komme meg utpå sjøen med jevne mellomrom – både fysisk og psykisk!

Da jeg rundet Nesoddtangen og kjørte utover fjorden ble jeg møtt av en nydelig rød/oransje himmel, et ubeskrivelig syn, og egentlig ganske surrealistisk når man tenker på at klokka tross alt såvidt var rundet halv fire på ettermiddagen – og sola på vei ned! Jeg hadde kun mobilkameraet med denne gangen, men fikk tatt noen fine bilder likevel. Temperaturen denne ettermiddagen var vel rundt null da jeg startet og gikk vel over på minus på returen. Men jeg hadde kalesjen ved førerplassen rullet opp, og tok ikke på meg lua før rett før jeg ankom Steilene, så det var likevel ganske så mildt – godt hjulpet av at det var vindstille.

Det var begynt å bli ganske mørkt allerede da jeg passerte Ildjernet, og jeg vurderte litt om jeg skulle snu allerede da, men jeg er jo godt vant til å kjøre i mørket, og siden hummerfisket her på Østlandet sluttet 30. november, så var det liten sjanse for å støte på noen teiner. Har inntrykk av at hummerfisket har vært dårlig i år, for jeg har sett svært få teiner de gangene jeg var ute i november.

Så jeg bestemte meg for å gjøre som opprinnelig planlagt og dro til Steilene. Kjørte på innsiden for så å runde Fyrsteilene på utsiden. Dårlig vær i høst har gått kraftig utover flytebrygga som ligger på Landsteilene der Nesodden Kystlag holder til, og da jeg passerte på innsiden, selv om det var begynt å bli veldig mørkt, kunne jeg se at den innerste delen av flytebrygga faktisk manglet, så jeg kunne uansett ikke ha lagt til der. Jeg håper de får ordnet opp og reparert den til våren, men det er jo også et økonomisk spørsmål. Jeg er jo medlem der, og det har vært noen dugnader denne høsten for å få reparert/reddet flytebrygga – men jeg har ikke hatt anledning til å stille opp. Får prøve å få gjort min dont til våren istedenfor.

Det er en helt spesiell stemning på sjøen når det er mørkt, hadde det vært flere om bord ville jeg ha følt trang til å hviske! På veien sørover hadde jeg jo den rødlige himmelen og solnedgangslyset som lyste opp, men etter at jeg snudde og satte kursen nordover igjen, så fikk jeg jo fargespillet akter og kjørte mot mørket. Her så jeg stort sett bare lysene fra byen og ikke så mye mer – det var ikke noe måneskinn denne lørdag ettermiddagen!

Rett før jeg passerte Ildjernet igjen så jeg Københavnbåten seile ut, skikkelig opplyst i mørket! Og etter at jeg passerte Nesoddtangen hadde jeg ikke lyst til å ta rett over til styrbord mot Oksval, så jeg kjørte litt på skrått over Bunnefjorden med kurs mot Heggholmen før jeg sakte dreide innover mot Oksval igjen. Da så jeg at det var noen lys som beveget seg litt akter for meg igjen, og en rask sjekk på marinetraffic.com viste at det dreide seg om en slepebåt.

Ankom båthavna igjen rett før klokka 18 og var veldig fornøyd med turen – som vanlig!

Related Images: