Nå i den litt stille tiden hvor det kanskje bare blir noen få turer hver måned, er det ganske koselig å sette seg ned og se litt på sjøkart og bilder og diverse nettsteder for å skaffe seg en liten oversikt over hvor årets båtferie skal gå. Og hvor skal den gå?
Som jeg har nevnt i flere innlegg i bloggen før, så er jeg ikke stor fan av å detaljplanlegge båtferien, så det skjer heller ikke i år. Men en viss grovplanlegging må jo til. Og når jeg skriver båtferien så mener jeg hovedferien med båten, som vil bli tre-fire uker sammenhengende. I tillegg vil jeg jo dra på mange andre turer, også et par ukesturer ettersom jeg har avspaseringsuker å ta av.
Det som er helt klart er at jeg skal planlegge litt bedre i år enn jeg gjorde i fjor, og at jeg denne gangen tar båtferien FØR fellesferien, ikke ETTER, som jeg har gjort hvert år fram til nå. Årsaken til at jeg snur på flisa i år er at jeg for en gangs skyld var ganske så uheldig med været i 2019. Jeg mistet totalt ti dager av båtferien – sju på grunn av været og tre på grunn av dårlig planlegging.
Tre dager gikk bort fordi jeg blingset på vaktlistene på jobben (jobber turnus) og trodde jeg hadde fri den første helga i ferien, men så viste det seg at jeg skulle jobbe lørdag og søndag etter å ha hatt ferie i fem dager først. Da jeg oppdaget det var det for sent å få gjort om, noe som førte til at båtferien begynte med fem dager (mandag-fredag) fra Nesodden og ned til Kristiansand, for deretter å måtte ta kveldstoget fra Kristiansand fredag tilbake til Oslo, jobbe to dager og deretter ta ettermiddagstoget tilbake til Kristiansand mandag.
Båtferien ble derfor ikke fortsatt før tirsdag formiddag, så tre hele dager pluss noen timer gikk bort i reise og jobb.
Før jeg dro på ferie hadde jeg jo Danmark som mål, og jeg ble anbefalt av flere å dra over til Danmark ved å starte ved å dra nedover svenskekysten og over til Danmark derfra, for så å eventuelt krysse over fra Skagen til Sørlandet og ta hjemturen på vestsiden av Oslofjorden. Det endte jo opp med at jeg planla omvendt, og hovedgrunnen til det var at yngstejenta (som gikk på folkehøgskole i Kristiansand året før) hadde noe hun hadde glemt på skolen og derfor måtte hente. Når jeg da i tillegg oppdaget at jeg hadde en jobbhelg å forholde meg til og visste at yngstejenta dro til Nord-Norge uka etterpå for å bli borte nok et år på skole, så var det en «nobrainer» å ta sjansen på å starte fra motsatt side, og få noen dager med kvalitetstid med Victoria i båten.
Det gikk bra i begynnelsen, og jeg fikk vist Victoria mange fine steder i Telemark, Vestfold og på Sørlandet, som for eksempel Reddalskanalen og Blindleia, samt besøkt broren min og kona hans som overtok driften av Brygga restaurant på Skottevik i fjor – Victoria hadde vel ikke sett onkelen sin på et tosifret antall år! Så det var forsåvidt fem fine dager.
Men resten av ferien gikk ikke som planlagt: Uka som jeg hadde til disposisjon etter retur til Kristiansand fikk jeg ikke utnyttet som planlagt. Værvinduet over til Skagen – en overfart på mellom åtte og ti timer (avhengig av vær, fart og hvor jeg dro fra) – var ikke bra nok til at jeg tok sjansen, så jeg endte med å «kaste bort» noen dager mens jeg dro tilbake langs kysten og opp til Stavern. Da hadde det roet seg såpass at jeg dro over litt før Stavern til Strömstad og endte med å ligge landfast der i fem dager på grunn av uvær. Dermed ble det ikke tid til Danmark, men jeg hastet meg ned til Göteborg og tilbake igjen.
Det ble litt for lange etapper og litt for mange steder jeg ikke stoppet opp og besøkte og litt for mange dager der jeg bare måtte «peise på» for å komme uværet som var på anmarsj i forkjøpet.
I tillegg gjorde jeg det litt vanskelig for meg selv fordi jeg hadde tre arrangementer som jeg ville rekke og dermed hadde en tidsfrist. Jeg hadde lyst å få med meg en festival i Göteborg, en konsert i Holmsbu og gutteturen med gode jobbkolleger. I tillegg måtte jeg tilbake tidsnok til å kunne steppe inn som «papegøyebarnevakt» for den daværende kjæresten – som skulle reise bort.
Selv om jeg ikke noen gang følte noe stress – jeg blir rett og slett ikke særlig stresset om bord (bortsett fra når jeg skal legge til alene i vanskelige vindforhold!)- førte det likevel til at jeg nok hastet litt mer avgårde enn det jeg ønsket, og den feilen ønsker jeg ikke å gjøre i år.
Derfor kommer den eneste datoen/tidsfristen jeg skal sette meg denne gangen være å komme meg tidsnok tilbake på jobb – altså være hjemme tidsnok til å ta første vakt etter ferien. I verste fall kan jeg faktisk utføre jobben fra båten ved å ta med meg PCen – men det er bare i nødstilfelle.
Men noen andre ting som jeg skal «rekke» underveis skal jeg ikke sette opp. Målet må være å få besøkt steder som jeg måtte dra forbi i fjor. I tillegg blir hovedbåtferien i år i mai/juni, ikke i august.
Jeg planlegger å starte med avspaseringsuka mi og ta noen dager i innerste Oslofjorden med opphold på Håøya/Oscarsborg og Sætre eller Holmsbu. Jeg skal ha med meg festivalen i Hurum som jeg har vært på hvert år siden 2013, og når den er ferdig drar jeg videre sørover til Sverige. Planen er å tøffe nedover til jeg igjen havner utenfor Göteborg (ikke helt sikker på om jeg kommer til å dra inn til Lilla Bommen denne gangen) for deretter å dra over til Danmark fra en eller annen havn i skjærgården der.
Første stopp da blir på øya Læsø som ligger i Kattegat og er rundt tre-fire timer fra skjærgården utenfor Göteborg (alt ettersom hvor fort jeg kjører). En overnatting eller to der og deretter over til fastlandet med besøk i for eksempel Sæby, Fredrikshavn og/eller Skagen.
Så får jeg se på været igjen, om det blir aktuelt å prøve å dra over til Sørlandet derfra. Hvis ikke blir det retur over til Sverige (kanskje med stopp i den andre havna på Læsø), og langs svenskekysten hjem igjen. Fin tur blir det uansett.
Om det blir tre eller fire uker er jeg ikke sikker på ennå. Det avhenger av den øvrige ferieplanleggingen.
Og på en eller annen måte må jeg få kommet meg til Sørlandet også i år. Om det ikke blir under denne hovedferien, så kanskje senere på året.