Ny rapport fra Sørlandet

Planene om å komme meg tidlig avgårde fra Risør fredag gikk ikke helt som jeg trodde. Jeg våknet jo ganske tidlig, men sovnet igjen etter å ha fått ut litt kroppsvæske, og begynte ikke på frokosten før i 11-tiden… Så det var det… Men etter hvert ble det avgang i retning Arendal!

Kom meg til slutt ikke avgårde før klokka 13.35 – for å være helt nøyaktig! Men jeg har jo 100 prosent ferie nå, så jeg kan jo tillate meg å ta det litt med ro om morgenen…:lol: Forøvrig oppdaget jeg at Sørlandet Feriesenter er et mye større senter enn jeg trodde, det området jeg gikk gjennom dagen før for å finne resepsjonen er bare en brøkdel – de har jo to store utendørs bassenger også!

Og de har flere gjesteplasser langs land, ikke bare på den brygga jeg lå på. Men der regner jeg med at det er fortøyning med baug mot brygge og anker akter. Så i alle fall slik ut, og brygga var ganske høy, så egner seg nok best til landgang fra baugen. Skjønt, med den akterstussen jeg har kunne jeg kanskje gått rett på land – hadde det ikke vært for badeplattformen…

Siden jeg kom avgårde såpass sent så var jeg litt spent på hvordan det var med plasser nedover på en fredag med fint vær og godvær hele helgen…

I i selve Risør gjestehavn var det jo omtrent fullt da jeg tittet innom torsdagen, men det var kanskje på grunn av båtfolk på hjem etter ferien? Jeg husker jo hvordan det var i mai/juni og hvordan det var i pinsehelga – som jeg var sikker på betød stappfulle gjestehavner på Sørlandet – for så å oppdage at det var masse plass overalt!

Turen gikk selvsagt først ned til Lyngør – der jeg ikke hadde noen illusjoner om at det skulle være noen ledige plasser! Hadde det vært det ville jeg stoppet der umiddelbart og tatt en natt – men selvsagt var det ikke det.

Så konturene av en svær seilskute i horisonten på vei ned til Lyngør, og måtte sjekke MT – og selvsagt var det Christian Radich. Synes den så kjent ut.

Etter Lyngør og Håkonsundet tok jeg en annen vei enn jeg har gjort tidligere, tror jeg dro denne ruta (minus titten innom Lyngør) på min første tur til Sørlandet med snekka for to år siden. Jeg droppet Snaresund og dro istedenfor gjennom Havefjorden. Var fristet til å legge meg der, men å ligge på utsiden av bryggene med den trafikken som er gjennom der, fristet ikke! Og den brygga som ligger på innsiden var opptatt.

Så da gikk turen forbi Havefjorden (tar etter planen den indre leia med en avstikker til Tvedestrand på returen – for jeg må jo innom Tvedestrand igjen!), gjennom Kalvøysund og inn ved Tromøya den veien.

Ankom gjestehavna i Arendal klokka 17.30 og fant ut at havna var omtrent halvtom! Så da tenkte jeg kanskje riktig likevel – selv om jeg var litt bekymret for plass siden det var innledningen til helga… Men jeg så meg ut et par steder på veien hvor jeg kunne ha lagt til hvis det var fullt der. Et par uthavner med brygger som kan være aktuelle. Jeg har jo som mål å få lagt til ved noen slike i løpet av denne turen, men jeg tenker at det kanskje blir mer aktuelt etter at helga er forbi – at det blir enda enklere å finne plasser da.

Forøvrig har jeg funnet ut av de to appene Mooringo og Fluito er ganske håpløse å bruke nå som fellesferien er over. Begge appene baserer jo seg hovedsaklig på at man kan benytte faste plasser som er tilgjengelige når eierne ikke bruker den selv, men nå som fellesferien er over, så er det kun røde plasser å finne på begge appene! Siste ledige plass på Fluito var på Stabbestad ved Kragerø! På Mooringo er det kun ledig i Brevik og på Helgeroa i båtforeningene, pluss at det er ledige plasser i gjestehavna i Lillesand, men det siste trenger jeg ikke en app til…

Fikk meg forøvrig en liten overraskelse da jeg skulle koble til strømmen. I Arendal er det slik at betalingsautomaten selv finner et passende strømuttak. Så selv om jeg er fortøyd rett ved stolpe 8, ble jeg tildelt stolpe 10 helt i enden av brygga…

Heldigvis har jeg to landstrømkabler og kan skjøte, hvis ikke hadde jeg måttet flytte båten til ytterste, men det ville jo skapt problemer hvis det kom en annen og la seg på den plassen jeg hadde betalt for… Jaja, ifølge båtnaboen ville jeg fått stolpe 8 hvis jeg hadde lagt meg på andre siden av utriggeren…

Årsaken er jo at det er dobbeltbåser og jeg la meg i bås nummer to helt til høyre, ergo er jeg nummer fire i rekken på denne siden av brygga og kaprer dermed den siste av de fire kontaktene i den ytterste stolpen… Logisk egentlig, men det ser litt rart ut… Neste gang skal jeg telle antall båser og legge meg strategisk riktig til…Har aldri hatt dette problemet før, har aldri tenkt over det, så jeg har vel bare vært heldig!

Situasjonen oppstår fordi båtfolk gjerne oppfører seg som på bussen når vi skal finne en ledig bås: Istedenfor å sette oss ved siden av noen på bussen, velger vi helst en rad der begge setene er ledige. Slik også når det gjelder dobbeltbåser: Vi legger oss ikke i en dobbeltbås der andre ligger hvis vi kan unngå det, men velger en bås vi kan ha helt alene for oss selv… Sånn tenker i alle fall jeg, men så er jeg jo litt sjenert og introvert av meg, så jeg velger å gjøre det slik. Tenker andre som meg, eller er jeg helt på bærtur? 😀

Men må si at jeg foretrekker for eksempel systemet i Horten bedre: Der må du notere deg hvilken strømstolpe du legger deg ved og velge riktig kontakt, deretter velger du den stolpen når du betaler. Det aller beste er jo selvsagt at strømmen allerede er på og du kan velge fritt.

En annen ting med Arendal gjestehavn som irriterer meg, er at når man betaler for overnatting, så gjelder dette fram til klokka 14 dagen etter. Men strømmen kuttes automatisk én time før – altså klokka 13 – uansett om man har brukt opp kvoten som er inkludert (25 kwt) eller har kjøpt ekstra kvote. Jeg kan ikke finne en, eneste god grunn til at det gjøres slik – bortsett fra å irritere båtfolket!

Arendal er jo en fin sørlandsby, men gjestehavna kommer aldri til å bli en favoritt hos meg. I tillegg til et veldig merkelig strømsystem, så er den også Sørlandets dyreste – 340 kroner – og ligger noe utsatt til ettersom det er mye trafikk i sundet og det kommer tildels mye bølger der, ettersom fartsgrenser til sjøs tydeligvis ikke er til å følges…

Hører mer til historien at da jeg tok meg en dusj før avgang, så gikk dusjdøra i vranglås! Måtte ringe havnevakta, som troppet opp med skrujern og mere til – men det tok nærmere 15 minutter før vi klarte å få åpnet døra! Når man i tillegg tar med at to av de fire dusjene allerede var ute av drift, så er tydeligvis ikke vedlikehold av servicebygget det som står øverst på lista til kommunen. Så det blir nok ingen stopp her på returen – det er det rett og slett ikke verdt!

Traff forøvrig et hyggelig ektepar her, som jeg traff i Lillesand i juni. Da hadde de vært i Sandvika og hentet seg en nyinnkjøpt båt, De er på vei tilbake til Kristiansand og skulle deretter innom Lillesand. Kanskje treffer jeg dem der også?

Jeg tok det litt med ro i båten etter dusjen, men kom meg etterhvert avgårde på sen ettermiddagstid. Jeg skulle ikke langt, Grimstad var målet – og det er jo bare litt over to timer i bedagelig fart. Jeg tok som vanlig turen via indre lei, altså gjennom Nidelva. Det var VELDIG mange båter som gjorde det samme denne gangen, har aldri sett så mange båter der før, men så var det jo lørdag og nydelig vær.

Etter å ha passert Nidelv camping og brua like ved, så tok veien ut via Rossøya og Natvig og ut ved Bryllupsholmene og dro deretter til Marex på Hasseltangen der jeg tanket. Kostet 50 øre mer denne gangen enn da jeg var her i mai/juni, 10.49. Men fylte opp tanken, som var i ferd med å komme under halv. Prisene lenger vestover på Sørlandet kan variere sterkt, men jeg var uansett litt skuffet over prisnivået denne gangen.

Deretter var det greit og rolig med lite sjø inn til Grimstad. Selv om det var lørdag kveld nå var jeg mye mer avslappet med tanke på å få meg plass i Grimstad. For det første har gjestehavna webkamera, så jeg så at det var plass til meg, selv om ikke alt synes godt på kameraet.

Plassen jeg hadde sett meg ut ved hjelp av webkameraet ble imidlertid tatt mens jeg var på vei inn Smørsundet, så da jeg kom inn i havna la jeg meg nesten helt innerst i havna bak servicebygget, nesten like ved Dampen, langsides den brygga som er lagt ut der. Var eneste båt på denne brygga og det var stille og rolig. Akkurat som jeg liker det!

Kveldsmaten ble dermed tatt  fra Dampen – som er et slags kinesisk gatekjøkken.

Utpå formiddagen dagen etter banket det på skutesida, og der dukket en båtkollega fra forumet på baatplassen.no opp! Han hilste jeg på da jeg var på Sørlandet for første gang for to år siden, og lå to døgn her i Grimstad (mitt første besøk i byen) og ble invitert om bord i en annen båtforumkollegas båt – Erik og Solbris – en veldig hyggelig fyr som jeg har truffet flere ganger etterpå og som også var med på henteturen min da jeg hentet Bergtatt II i Horten i fjor. Også han har kjøpt seg større båt etter dette møtet!

Finn Arne dukket da opp i havna (han bor i Grimstad) ettersom han hadde sett på forumet og på Marine Traffic at vi lå der negge to. Og det ble en hyggelig kveld der jeg også fikk mange fine tips til videre rutevalg. Nå dukket han og kona opp her på nytt! De hadde visst observert meg på vei inn Smørsundet kvelden før og visste at jeg lå her. De banket på skutesiden og det ble en hyggelig prat og gjensyn før jeg tuslet bort til Sjøfartsmuseet.

Var innom museet også for to år siden, men i år har de en egen utstilling om krigsseilerne, så da stakk jeg innom en ny tur. Utstillingen var mindre enn ventet, men så er det jo i utgangspunktet et ganske lite museum. Interessant nok uansett, og et tema som absolutt fortjener mer oppmerksomhet. 

Etter museumsbesøket ble det en tur opp til nærmeste butikk for bunkring av mer Peosi-Max. Jeg hadde egentlig tenkt å dra etter bunkringen, men det ble til at jeg fant ut at jeg like godt kunne bli her en natt til. Først utpå ettermiddagen mandag dro jeg videre.

Hvor jeg havnet da får du lese om i neste innlegg om et par dager!

Related Images: