Ikke hastverk med å forlate Sørlandet!

Om noen skulle tro det etter mitt forrige innlegg, så har jeg ikke noe stort behov for å forlate Sørlandet med det første. Selv om jeg må…Nå ligger jeg i Risør, og her blir jeg til søndag slik det ser ut nå.

Selv om jeg skrev i forrige innlegg at Sørlandet nærmest var å betrakte som et antiklimaks etter tre måneder i Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal, så betyr selvsagt ikke det at Sørlandet betraktes som kjedelig! Men etter flere måneder i ukjente trakter der hver eneste havn var en ny opplevelse, så blir det noe annerledes når man har rundet Lista og er tilbake på ganske så kjente trakter!

I forrige innlegg skrev jeg at jeg var på vei fra Lillesand og hadde Risør som mål. Jeg er i Risør nå, ankom i går, men som vanlig går ikke ting helt som man hadde tenkt. Så selvsagt ble det en endring i planene denne gangen også!

Arendal i sikte

Ettersom jeg hadde vært i Lillesand noen dager mer enn det jeg hadde tenkt, så droppet jeg å dra innom Grimstad og ta en overnatting der. Det var en vanskelig avgjørelse ettersom jeg egentlig trives bedre der enn i Lillesand, men nå har jeg en dato jeg burde være hjemme, og jeg har et par stopp jeg ønsker å gjennomføre, og dermed en omtrentlig tidsplan. Fortsatt ikke noe stress, men nok til at jeg nok må ta noen rene transportetapper et par ganger de dagene som er igjen.

Derfor valgte jeg å dra hovedsaklig utaskjærs på vei til Arendal, noe som gikk helt utmerket. I Arendal var planen å hilse på båtkollega Bjørn – noe som har blitt en tradisjon når jeg er i det området.

På plass hos Raet kystlag

Han er en av ildsjelene blant Raet Kystlag og ettersom han kunne tilby en plass der jeg kunne ligge, så ble det til at jeg bestemte meg for å gå i land og ta en prat. Da viste han meg rundt i de flotte lokalene til kystlaget, og deretter ble det en hyggelig båtprat om bord i hans båt. Han har nemlig gjort det som jeg lenge har drømt om, og bor i båten sin.

Raet Kystlag

Etter hvert ble det til at jeg ble invitert til pizza sammen med ham og hans bedre halvdel, og da innså jeg at det var like greit å finne fram landstrømkabelen og bestemme seg for å bli der til dagen etter. Det blir jo mye raskere mørkt på denne tiden, så dermed ble det en ikke-planlagt overnatting og en veldig hyggelig kveld i godt selskap!

I dag sto jeg som vanlig senere opp enn planlagt. Siden jeg var så sent ute droppet jeg dermed tanken på en stopp i Lyngør, så jeg får ha det til gode til neste år!

Vinden snudde forøvrig litt i natt, så jeg måtte tenke meg litt om før jeg forlot brygga ved Raet kystlag. Jeg var nødt til å bakke ut der jeg lå, med kort avstand til land på babord side og med en flytebrygge med en større båt liggende litt akter for meg på babord side.

Jeg var litt urolig for at vinden vil dra meg mot den båten slik at jeg dultet borti den på vei ut fra der jeg lå, så etter at jeg hadde kveilet opp strømledningen sto jeg og funderte litt på hvordan jeg skulle gjøre det og la en slagplan. Som dere vet er jeg jo litt nervøs når jeg skal til og fra brygger, selv om jeg er kommet over den ekstremt usikre perioden jeg hadde i august.

Raet Kystlag, en kaffe før avgang

Så jeg fulgte planen til punkt og prikke, dro ut fra brygga med litt trøkk akterover og rattet på full svingradius (hvis dere forstår hva jeg mener) og akterenden la seg opp mot vinden og begynte å svinge, men jeg merket også at vinden tok tak og begynte å presse den nærmere mot båten ved flytebrygga.

Jeg brukte da baugpropellen til å svinge baugen nærmere land og fikk dermed en litt skarpere sving akter, slik at jeg kom meg forbi båten uten å dulte borti. Så jeg tenkte riktig og utførte det riktig, selv om jeg nok var ganske nærme den andre båten. Men jeg var veldig fornøyd med meg selv, det må jeg innrømme! 

Passerer Bonden utenfor Arendal, pent så langt, men ble verre etter hvert…

I tillegg til å droppe Lyngør, så bestemte jeg meg for å dra utaskjærs på vei ut fra Arendal og videre. Jeg tenkte opprinnelig på å dra utaskjærs helt til jeg kunne dra inn mot Kragerø, og deretter legge meg til på Valle for natten, for å ta den første av tre nattvakter derfra.

På vei gjennom Tromøysundet så jeg en større lastebåt som jeg trodde la til kai ved Staksnes, men da jeg nærmet meg så jeg at den var i fart, men sakte på vei til å snu baugen utover. Jeg ble litt usikker på om jeg ville komme i veien for den, og med tanke på at dette var like ved to grunner på styrbord side, så valgte jeg å stoppe og vente til den hadde snudd helt og var på vei ut.

Hadde den foran meg fram til vi passerte Bonden, da dro den fra på vei til Drammen.

Det gikk ganske fint i begynnelsen, og jeg droppet tanken om å dra haklveis innaskjærs ved å dra inn ved Kalvøysundet, gjennom Havefjorden og på innsiden av innsiden av Lyngør (!), og dro heller på utsiden. Det var meldt at det skulle blåse opp noe, men bølgene skulle komme akterfra og ikke være så krappe, så jeg regnet med at det skulle gå greit å bare fortsette utaskjærs til forbi Portør.

Men som vanlig var ikke værmeldingene helt presise, og et stykke før jeg nærmet meg Lyngør og Lyngør fyr, så syntes jeg det rett og slett begynte å bli litt ubehagelig. Bølgene var både større og dypere og krappere enn meldt, så jeg likte det ikke. Da jeg passerte Lyngør fyr hadde jeg derfor allerede bestemt meg for at jeg droppet å dra videre på utsiden, og tok sikte på å komme meg inn ved Risør.

Det som ikke er så morsomt med høye bølger på denne tiden av året, er at det er ganske så vanskelig å få unna på hummerteinene i bølgene, særlig hvis de er dårlig merket. Det ble derfor en litt humpete periode etter Lyngør og på vei inn til Risør. Jeg måtte kjøre slålam mellom teinene, og noen ganger var det nok bare ren flaks at jeg ikke kjørte rett på dem! Men de fleste var godt merket, noen med stang og flagg også.

På vei inn til Stangholmen kom bølgene rett fra siden, men etter kort tid roet de seg litt ned, slik at jeg kunne holde ganske stø kurs inn mot Risør.

God plass i Risør!

Her i Risør har jeg lagt meg i den ytre gjestehavna, på en litt urolig plass. Jeg har vært inne på tanken på å legge meg ved en flytebrygge innerst i havna og strekke strømkabelen til en stolpe på land, men siden jeg skulle jobbe natt til i dag, så tenkte jeg at det bare ville være en fordel om båten lå litt urolig mens jeg jobbet…så jeg ble liggende.

Nydelig skute liggende lenger inn i havna i Risør

I dag hadde jeg tenkt å dra videre, men siden jeg ligger så godt fortøyd, så har jeg bestemt meg for å ta de to resterende nattevaktene herfra. Det skal blåse opp igjen i natt, slik at det kan bli litt gyngende, og utpå dagen i morgen er det også meldt dårlig vær, så jeg blir nok da liggende til søndag, da det ser mye bedre ut.

Da kan det nok hende at jeg legger en ny plan, slik at det blir hovedsaklig utaskjærs mot Kragerø, innaskjærs ved Jomfruland og Stavern som endehavn søndag. Da er jeg i god rute til å komme meg hjem til Nesodden i løpet av tirsdag ettermiddag eller onsdag ettermiddag. Jeg drar det ut så langt jeg kan, så det blir nok onsdag!

Så vidt jeg kan se skal det roe seg litt på sjøen til uka, så jeg tror den timeplanen skal holde ganske bra. Men som de siste dagene allerede har vist – været kan være lunefullt! Hovedbøygen nå er å komme over Langsundbukta og Rakkebåene til Stavern, og da ser søndagen absolutt best ut.

Litt mer fra Raet Kystlag helt på tampen…

For øvrig er formen også oppadgående etter at jeg har svelget unna penicillinkapsler fire ganger daglig siden mandag ettermiddag… Tåa er fortsatt rød, men på bedringens vei. Så får vi se hvordan det går når jeg kommer meg til legen når jeg er tilbake på Nesodden.