I dagens innlegg skal jeg oppsummere med litt tall og fakta fra årets sommertokt. Til uka skal jeg oppsummere med høydepunkter og slikt, men trenger litt mer tid til gå gjennom turen i hodet mitt…
Totalt tilbakela jeg, fra og med 26. mai til og med 20. oktober hele 1669,1 nautiske mil (cirka 3091 kilometer). Totalen for årets sesong er noe mer ettersom jeg jo var på farten fra februar av, men totaltallene holder jeg utenfor nå.
- På første delen av turen (26.5 – 14,7) tilbakela jeg 637,7 nautiske mil og hadde 76,15 motortimer.
- På andre delen av turen (5.8 – 20.10) tilbakela jeg 1061,4 nautiske mil og hadde 139,45 motortimer.
Totalt endte jeg da opp med nøyaktig 216 effektive motortimer.
Jeg har kjøpt diesel for 18.006,82 kroner. Det er for så vidt innafor budsjettet mitt på 20.000, men likevel mer enn det skulle ha vært med tanke på at jeg hadde en god del mer landligge enn jeg hadde beregnet. Jeg lå 5 dager i Risør, 8 dager i Mandal, 7 dager i Farsund, samt flere dager enn beregnet i Egersund, Dingja, Florø, Bergen, Stavanger, Molde, Elnesvågen, Ålesund osv.
Rent fartsmessig viser tallene at jeg har hatt en gjennomsnittsfart på 7,5 knop på de turene/etappene jeg har gjennomført på årets tokt, 56 i alt. Det er lavere enn jeg hadde trodd, men jeg har noen etapper der gjennomsnittsfarten har vært noe høyere.
10,5 knop er den høyeste gjennomsnittsfarten jeg har hatt, 4,2 knop den laveste. Høyeste fart har vært 16,5 knop, men da fikk jeg nok litt hjelp av bølger og strøm…
Den korteste etappen varte bare ti minutter, da jeg dro fra Stavanger Seilforening og over til gjestehavn i Børeviga ved Oljemuseet. Den lengste etappen var på returen, da jeg jeg dro fra nettopp Stavanger og til Farsund over både Jærens Rev og Lista. Da klokket jeg inn på nøyaktig ti timer. Jeg hadde også et par etapper på over ni timer.
Da har jeg regnet med effektiv motortid og ikke totaltid. Den lengste etappen på ti timer er fratrukket 15 minutter da jeg stoppet for å tanke. Synes det er mest riktig å regne med effektiv motortid, altså når jeg faktisk er fysisk i gang og underveis.
Ifølge Navionicsappen på mobilen har gjennomsnittsetappen vært på 2 timer og 49 minutter, men jeg la inn appen først da jeg dro fra Dingja, så den omfatter dermed ikke hele turen. Ifølge appen er den lengste distansen jeg tilbakela i ett på hele 97 nautiske mil, det var etappen på ti timer, naturlig nok. Gjnnomsnittslengden i nautiske mil har ifølge samme app vært 21,2.
Jeg har ikke orket å regne nøyaktig ut hvor mye jeg har betalt i gjestehavnsavgifter, men jeg har hatt nøyaktig 110 overnattinger i løpet av sommerens tokt. Havneavgiftene har variert fra gratis til 270 kroner, så kjører vi et gjennomsnitt på 150 kroner per overnatting, så ender vi opp i hele 16.500 kroner.
Det er mer enn det jeg hadde tenkt, men det er på grunn av batteriproblemer og mangel på batterier på grunn av koronapandemien og leveringsproblemer, pluss at med ett erstatningsbatteri om bord så glemte jeg egentlig at jeg hadde mindre batterikapasitet.
Jeg hadde regnet med at andre del av toktet ville ha mesteparten av overnattingene i uthavner, men på grunn av at jeg fikk en del jobbvakter da likevel, og at toktet hele tiden ble forskjøvet ut i tid, så gjorde været at det ble mer fristende med gjestehavn enn uthavn.
Kun én overnatting ble det i uthavn, i Olavssundet.
Her må man ta med at jeg ikke kan legge til i alle uthavner heller, med tanke på handicapet mitt, så at det ville bli flere overnattinger i gjestehavner enn uthavner var jeg klar over.
Totalt for hele året er jeg opp i 120 overnattinger nå, og det er uansett ny rekord for meg, selv om jeg med antall turer ligger langt bak skjema, med kun 72 turer i skrivende stund. 56 av disse turene har som tidligere skrevet vært under sommerens tokt.
At det har blitt mye mindre enn vanlig skyldes nettopp at jeg har vært for lenge i flere havner enn planlagt, både på grunn av vær, sykdom og avgangsbeslutningsvegring…Det siste har jeg jo skrevet innlegg om tidligere.
Jeg har vært nøyaktig 130 dager på tur i løpet av sommerens tokt! Det blir vel rundt 18 uker, cirka 4,5 måneder…
Vel, det var de tørre fakta, høydepunkter og slikt kommer jeg tilbake til i et innlegg neste uke. Det blir ikke lett å velge ut høydepunktene, for dette toktet har jo vært et eneste eventyr!