Strømprisene har de siste månedene bare gått én vei, og det er oppover. Og med en viss krig i gang i Europa, så er oljeprisen også på vei opp. Det gir igjen utslag også i dieselprisene.
Alt har nemlig en sammenheng! Uansett hvor trist og jævlig årsaken er.
Og når oljeprisene stiger, så merker jo folk det på drivstoffprisene. Det har jo flere ganger stått i avisene om rekordhøye priser på bensin med hoderystende bilister fotografert ved pumpene.
Selvsagt slipper ikke båtfolket unna heller, så mye tyder på at årets sesong blir en sesong med priser på båtdieselen som kommer til å svi på pungen, selv om den er såkalt «avgiftsfri».
Da jeg tøffet rundt de første sesongene med snekka mi i Oslofjorden, så var dieselprisen nede i under 8 kroner literen! De senere årene har man vært heldig hvis man har kommet under ni kroner literen, og i fjor var billigste diesel som jeg fylte 10.93 kroner per liter. I gjennomsnitt betalte jeg 11,83 kroner per liter i fjor.
Men fortsatt ganske rimelig og flere kroner under det bilistene må betale på landjorda. Årsaken til at båtfolk betaler mindre er at vi – ganske naturlig spørs du meg – ikke betaler veiavgift siden vi ferdes på sjøen. Også anleggsmaskiner, motorredskap, stasjonærmotorer og andre kjøretøy som ikke er ment for veitrafikk kan benytte avgiftsfri diesel. Avgiftsfri diesel brukes spesielt mye innen jordbruk, og mest til traktorer.
Med prisøkningen vi nå har i vente blir kanskje det siste – i norske kroner – mer vanlig i år, frykter jeg. Nylig så jeg nemlig et innlegg på Facebookgruppa «Drivstoffpriser Båt Sør og Østlandet» der en båteier skrev at han betalte 16,49 per liter i Eydehavn ved Arendal!
For en båteier med dieselmotor er drivstoffutgifter sannsynligvis den største utgiften i løpet av en sesong – hvis man ser bort ifra gjestehavnsavgifter (men det er jo avhengig av hvor ofte man bruker gjestehavner) – og det forbrukes diesel i ikke ubetydelige mengder.
Mens en bil har en tank på mellom 45 og 70 liter, så er dimensjonene på tankene til båter en helt annen. Jeg har en tank på 270 liter – så skulle jeg fylt min tank i Eydehavn ville jeg ha måttet bla opp nesten 4.500 kroner! Hadde jeg fylt opp tanken i båhavna på Oppegård i fjor (10,93) ville jeg sluppet unna med under 3.000 kroner.
Og man kan ikke direkte sammenligne en bil med en båt heller. Båtmotorer forbruker mer – selv om vi kjører i moderat fart. Vi trenger nok med skyvekraft for å komme i gang – det kan vel nesten sammenlignes som om en bil skulle kjøre i en bratt oppoverbakke hele tiden.
Så vi har større tanker og større dieselforbruk, rett og slett. Og jeg tør ikke tenke på hvordan det er med båteiere som har bensinmotorer! For de betaler allerede mer enn vi som har dieselmotorer.
Etter at jeg fikk en større båt og en større motor har jo dieselforbruket mitt skutt til værs, naturlig nok. Det er stor forskjell på en 22 hesters motor med 40 liters tank som makser i 5,5 knop og en 130 hesters motor med 270 liters tank som makser i 17 knop!
Fra å ha et dieselforbruk på noen få tusenlapper i løpet av sesongen, har jeg gått til et forbruk på opp mot 30.000 kroner! I fjor brukte jeg dog kun noe i overkant av 22.000 kroner hele sesongen, mens jeg i 2019 brukte 32.000 kroner!
Hovedårsaken er at jeg – etter å ha rast fra meg litt i første sesong med stor motor – roet meg vesentlig og tøffet rundt i 8-9 knop istedenfor 12-14 knop…
Men med min båtbruk og priser på diesel som de verste spådommene mener kan komme opp i 30 kroner literen, så er det klart at jeg uansett vil komme til å merke prisøkningen ganske kraftig i år – og sannsynligvis vil det være slik i flere år framover innen ting har roet seg.
Vil jeg så endre båtbruken av den grunn? Jeg vil svare et tydelig nei på det – i alle fall nå. Saken er at det å være ute på sjøen og på tur gir meg så mye igjen i ren lykkefølelse og opplevelser at jeg er mer enn villig til å kutte ned på andre ting for å kunne opprettholde den båtbruken jeg har vendt meg til de siste årene.
Samtidig har jeg alltid vært veldig oppmerksom på prisene de forskjellige stedene, for det varierer ganske mye. Jeg har derfor unngått å fylle på de dyreste stedene hvis jeg har kunnet unngå det. Det kommer jeg nok til å fortsette med, for å si det slik! Og kanskje være enda mer oppmerksom på å ikke kjøre rundt i stor fart hvis jeg ikke må!
Og ikke minst forberede meg på enda stivere priser enn 16, 89 i Sverige, der vel årets hovedbåtferie kommer til å gå…