Jeg er håpløst på etterskudd når det gjelder å få gjort i stand båten til en ny, fin sommersesong. Og listen over saker og ting jeg ønsker å gjøre blir stadig lengre. Så jeg har måttet ta noen grep.
På planen i år stod egentlig to hovedprosjekter. Det første var å få tettet lekkasjen i hovedkabinen og i den forbindelse også legge isolasjon og nytt skrogtrekk. Det andre prosjektet var å legge nytt dørkbelegg.
I tillegg er det en lang liste over «på tide å gjøre noe med», «kjekt og ha» osv.
Det jeg har grudd meg mest til, men samtidig har hatt lyst til å gjøre selv, er den første delen. Det er jo viktig at forkabinen er tett og ikke minst lun på kjølige høstkvelder.
Jeg har da også begynt arbeidet med å rydde ut av hovedkabinen og demontere det som må demonteres for å komme til og fjerne skrogtrekket. Men jeg har innsett at dette er en oppgave som er ganske voldsom, og som jeg rett og slett ikke ser at jeg kan få fullført med et godt resultat.
Det er jo en gang slik at man kjenner seg selv og sine forutsetninger best, og jeg ser at dette er en litt for stor utfordring for meg å bale med alene.
Jeg har derfor bestemt meg for å få noen som kan det til å utføre jobben og heller betale for at det skal bli utført skikkelig. Og denne gangen skal jeg være nøye med hvem som skal gjøre det for meg.
Jeg hadde et mer eller mindre lugubert firma på besøk i fjor, som til en rimelig pris skulle tette lekkasjen. Det eneste fyren gjorde var å slenge en stripe med Sika på oversiden av vinduene på sidene – og bare det skulle han ha nesten 7.000 kroner for!
Bare tull og humbug! Den jobben tok ham kanskje ti minutter, og hjalp det? Absolutt ikke – like mye lekkasje som før! Jaggu sa jeg «båtservice».
Så den tabben skal jeg ikke gjøre igjen. Denne gangen skal jeg få fagfolk til å gjøre det, og heller betale det som det koster. Tar gjerne imot tips om seriøse folk!
Det betyr dessverre også at jeg ikke får ordnet opp i lekkasjen nå før sommeren – akkurat nå er det jo høysesong for alt som har med båt og klargjøring å gjøre. Det er jo ikke bra å kjøre rundt med en båt som det lekker og kommer fukt inn i, men vi får satse på at det blir en mild sommer med lite regn… Dessuten er jo lekkasjen ovenfra og ikke under vannlinja – det ville vært noe helt annet!
Det jeg skal gjøre er uansett å fjerne alt i forkabinen som eventuelt kan ta skade av mer vann og fuktighet – og der har jeg for lenge siden tatt mesteparten. Uansett så er jeg jo stort sett alene i båten, og det er ikke noe stort problem for meg å ikke kunne bruke forkabinen denne sommeren – jeg oppholder meg stort sett i cockpiten og sover og hviler meg i akterkabinen.
Sannsynligvis får jeg ikke gjort dette før etter sommeren/tidlig høst – før alle båtene skal opp på land igjen, eller eventuelt etter, men det får nå bare være slik…
Det er uansett ganske mye annet jeg skal gjøre, og bortsett fra litt dørkbelegg i akterkabinen, samt skifte av ankervinsjereleet som er montert under dørken i akterkabinen, så skal alt gjøres i cockpiten.
Hovedarbeidet blir da å legge et nytt dørkbelegg – EVA Teak – i cockpiten, og det tror jeg garantert at jeg skal klare alene. Jeg har tenkt og planlagt og sett mange videoer på You Tube, så jeg føler at jeg kommer til å mestre akkurat den oppgaven, og det skal gjennomføres med en gang jeg er tilbake fra en ny langhelg i London. Mulig jeg begynner så vidt før jeg drar av gårde også. I alle fall med vask og klargjøring,
Så er det en rekke småting som skal gjøres, som å få ankervinsjen til å fungere igjen, bytte kontrollpanelet til baugpropellen med et mer hensiktsmessig som jeg ikke ødelegger med kneet hele tiden, endre plassering av radio/CD-spilleren, bytte høytalere (den ene har jeg klart å sprenge), gjøre noe mindre glassfiberarbeide, bytte litt knotter her og der, pusse litt treverk, kjøpe nye dørkringer til lukene (samtlige bortsett fra motorluka er borte) osv.
Og selvsagt skal båten vaskes både innvending og utvendig, pusses og poleres og kalesjen skal vaskes grundig og impregneres på nytt. Motoren skal klargjøres, nye patroner til redningsvestene kjøpes inn osv.
Noe av det jeg skal gjøre kan jeg til og med gjøre underveis! Jeg skal ha nye forbruksbatterier (fikk bare erstattet ett av de tre som jeg måtte kaste i fjor) og siden jeg ikke har bil og batterier er tunge, så vurderer jeg å få disse på plass helt i starten av båtferien.
Jeg har planlagt et stopp i Moss og der er det mulig at jeg kan få Seatronic til å levere dem ved brygga, slik at det bare er å lempe dem om bord. Jeg vurderer å kjøpe tre helt nye og ha Biltema-batteriet fra i fjor som enten et reservebatteri eller la det fungere som batteri for baugpropellen.
Men det jeg begynner først med er altså å få cockpiten presentabel igjen.
Og at arbeidet kan ta en stund har jeg fått bekreftet på litt spesielt vis de gangene jeg har vært om bord i båten den siste tiden.
Jeg har nemlig problemer med å konsentrere meg om å få gjort ryddearbeidet og vaskingen slik at jeg kan komme i gang! Det som skjer når jeg kommer meg om bord er at jeg umiddelbart slapper av og får båthvilepulsen og bare sitter der og kjenner på vuggingen og hører på bølgeskvulpet og drømmer meg bort!
Jeg må ta meg skikkelig sammen for å i det hele tatt komme i gang! Så jeg har med vilje latt båtnøkkelen ligge igjen hjemme slik at jeg ikke skal bli fristet til å vri om på tenningen og ta meg en tur istedenfor…
Det blir forhåpentligvis bedre når jeg er ferdig med å rydde og vaske slik at jeg kan sette i gang med selve jobben!
Fortsettelse følger…