Prosjekt “Pimp My Boat” – del 7

I helgen som var ble det gjennomført en ny minidugnad på båten. Og denne gangen kom jeg meg også til Fredrikstad for å kunne hjelpe til. Det var en god følelse å kunne bidra!

Riktignok var det ikke så veldig mange som dukket opp denne helga, men vi fikk da gjort noe! Og jeg fikk også hilst på noen av de som tidligere har stått på som helter for å hjelpe meg.

Må innrømme at det ble noe følelsesladet da jeg ankom stedet og fikk se hvor mye som er gjort med båten. Og så ble jeg overrasket med noen gaver jeg slett ikke hadde forventet!

En av båtforumets medlemmer, som jeg sist traff i Kungshamn i sommer, hadde nemlig vært innom med en del effekter fra jobben sin. Det er vel ingen overdrivelse å si at jeg er ganske så glad i Pepsi-Max, som bortsett fra kaffe og Guinness er min favorittdrikke.

Så her ble jeg utstyrt med både bøttecaps, bøff, glass og Pepsi-Max-bag! Noe på utsiden av båtprosjektet, men en gave som absolutt ble satt pris på. Jeg har jo lenge tenkt på at jeg må skaffe meg en Pepsi-Max t-skjorte eller noe slikt, og plutselig har jeg både bag og glass og mere til! 🙂

Et før og etter-bilde

Hovedoppgaven min på lørdag var å skrape vekk limrester og skumgummirester fra skrogtrekket som allerede er fjernet fra forkabinen. Det tok sin tid og jeg måtte ha flere ulike skraper for å få fjernet alt. Var mest trøblete på babord side, der det vel også har lekket mest.

Nydelig trehåndtak!

Neste steg er å vaske ned skikkelig, og deretter skal det legges på isolasjon og nytt skrogtrekk. Regner med at det gjøres i oktober.

Ellers fikk jeg tatt en ordentlig titt på hva som er blitt gjort med båten den siste måneden både på utsiden og innsiden, og jeg ble enda mer imponert når jeg kunne se det med egne øyne og ikke bare på bilder.

Så dukket det som sagt flere andre opp, deriblant Nils som har pusset. oljet og lakket en del treverk fra båten, ikke minst badeplattformen og trepanelene som er på båtsidene.

Han hadde også med seg et nytt håndtak av tre som han selv har dreid og laget. Dermed er begge gripehåndtakene av plast, både det ødelagte og det andre, byttet ut med solide og mye penere trehåndtak. Det første ble montert tidligere.

Sønnen hans Alex (tror det var det, jeg er dårlig på å huske navn første gang…), tok seg av monteringen av det siste håndtaket, og selv om de egentlig bare skulle stikke innom og montere det, så ble det til at de ble igjen og hjalp med flere andre ting, som mer polering og hjelp til å trekke nye og solide strømkabler fram til hovedpanelet, som nok en frivillig (Rune, tror jeg…) satt og jobbet med. Så vi ble til slutt fem stykker som holdt på. Det ble en liten pause med pizza også!

Veldig hyggelig å treffe noen av de ildsjelene som har vært med på å sette båten i stand!

Jeg fikk også prøvd meg med polering på styrbord side, som ikke er helt ferdig. Jeg har faktisk bare håndpolert båten de gangene jeg har gjort den i stand selv. Jeg har en poleringsmaskin liggende, som jeg kjøpte når jeg hadde snekka, men har faktisk ikke brukt den ennå! Men nå som jeg har en større båt, og den i tillegg er slipt, rubbet og polert til den store gullmedalje, så må jeg jo holde den vedlike, så til våren blir nok poleringsmaskinen tatt i bruk!

Jeg har også tenkt å ta fram boksen med Hugos og la fenderne mine få en skikkelig rens – for så blank og fin båten er i «pelsen» nå, så kan jeg jo ikke tøffe rundt med skitne fendere! Det skulle tatt seg ut! Heretter er det fram med pusseklut og fille ved første anledning! Både på fendere og andre steder…

Jeg overnattet i båten til båtkollega og venn Erik – og fikk til og med hovedlugaren forut – sov meget godt – som jeg alltid gjør i båt! Gleder meg til å få de nye madrassene på plass i akterlugaren, da blir det nok noen flere overnattingsdøgn om bord.

Upåklagelig kveldsutsikt!

På søndag var det jeg og Erik som tok seg av båten. Jeg begynte med å suge ut alt vann som lå i kjølen, og deretter begynte jeg med å bunnstoffe båten nå som alt av reparasjoner, sliping og priming var utført. Og som jeg skrev i et innlegg i forrige uke, så har jeg tross alt gjort dette før, både på Bergtatt I og Bergtatt II. Jobben består jo nesten utelukkende av å ligge på ryggen eller sitte på huk og rulle på bunnstoffet med rulle og etter hvert også med pensel.

Det tok dog sin tid det også, og jeg ble faktisk bare ferdig med den ene skutesiden før vi måtte pakke sammen og dra. Jeg hadde egentlig planer om å dra tilbake på tirsdag og få tatt resten, men med en værmelding som meldte om øs pøs hele dagen, så droppet jeg den tanken.

Søndag fikk vi også på plass vinduene (eller strengt tatt ventilene som det heter til sjøs) på styrbord side. De var bare festet midlertidig i motsetning til vinduene på babord side. Men nå er altså også disse festet og limt skikkelig.

Midterste vindu i baugen kan vippes opp.

Det var jo Erik som gjorde jobben her, det jeg gjorde var å stå på utsiden og presse vindusrammene hardt innover når jeg fikk beskjed om det…

Vinduene i front av forkabinen er ikke tettet ennå, men dette er en jobb som kan gjøres mens båten er på sjøen. Det er ikke tilfelle med vinduene på sidene, da må nesten båten være på land. Og i fronten må det også støpes litt forsterkning for at luka forut skal kunne bli tett når den lukkes.

Tresfjorden har jo ingen vanlig takluke som mange andre båter (som Nidelven) har, men det forreste vinduet i midten er også en luke som kan åpnes og brukes til både rømningsvei (ifølge den originale brosjyren) og til å lufte ut i kabinen på hete sommerdager. Og for å komme seg ut og inn av båten for de som ikke er komfortable med å gå langs dollbordet.

Har også brukt luka til servering av forfriskninger og nyladede mobiler når døtrene mine har sittet og kost seg i baugen når vi har vært ute på tur.

Styrbord vinduer klare for å settes på.
Denne gjennomføringen og ventilen er nå fjernet og skal erstattes med ny!

Det gjenstår fortsatt en del jobb, blant annet skal det bores ut nytt hull til eksosgjennomføringen til dieselvarmeren på babord side, samt at vi oppdaget en gjennomføring i forkabinen som ble besluttet skiftet ut. Den gamle er fjernet, men ny må settes på plass.

Jeg ble kjørt hjem til Nesodden av Erik søndag kveld, og fikk tatt med meg både bordet til forkabinen og de to dørene til kabinen. Så nå skal jeg i gang med å friske opp disse hjemme. Tar vel dørene med til Fredrikstad i helga, men bordet er det ikke noen hast med ettersom forkabinen ikke blir ferdig før neste måned uansett.

Nå er det også bestemt at båten skal sjøsettes! Det som gjenstår å gjøre nå kan nemlig tas mens båten ligger på sjøen. Sjøsetting skjer etter planen til helga.

En av de første turene jeg tar med båten blir dermed til Engelsviken der slippen skal ta en titt på CVA-leddet på akslingen. Det spyr ut fett/olje og må undersøkes nærmere. Håpet mitt er jo at det er noe som lett kan fikses, slik at jeg slipper å måtte kjøpe nytt, for det er nemlig svindyrt!

Så da er planene for helgen lagt.

Lørdag blir det masse jobbing for å bli ferdig med de siste tingene, og søndag blir ,er jobbing før det altså blir sjøsetting. Planen er å se om det er mulig å få så mange som mulig av de som har deltatt på dugnaden til å være med på sjøsettingen. Noen er bortreist, men en sammenkomst skal vi forhåpentligvis klare å få til!

 

Related Images: