Siden forrige innlegg har jeg beveget meg noen nautiske mil sørover, og slått rot – nesten – i idylliske Mandal. For første gang fikk jeg også dårlig vær, noe som førte til at det lille håpet om å kanskje komme meg helt til Farsund raskt sluknet.
Slikt sett har jeg uansett vært heldig på denne tidlige vårturen, været har jo vært helt fantastisk, spesielt den første uka, og også etter at «sommerværet» ga seg, så har det vært omtrent flatt vann og sol hver dag, om enn med noe kjøligere temperaturer.
Som jeg skrev i forrige turinnlegg, så har det denne våren skjedd mye i gjestehavna i Kristiansand. Faktisk er det nå mer fristende å oppsøke denne havna nå enn det var før. Så jeg tror det er store sjanser for at jeg svipper innom byen på hovedtoktet mitt i august/september.
Jeg ankom Kristiansand lørdag kveld og ble der til mandag. Natt til søndag øste det ned noe voldsomt – det første regnet på denne turen – og jeg kunne konstatere at kalesjen fortsatt var vanntett etter det siste strøket med impregnering som jeg så vidt rakk å legge på før Sverigeferien i fjor…
Søndag var det litt mer oppholdsvær, noe som egentlig ikke var meldt, mens det natt til mandag og mandag var meldt øspøs igjen. Siden det var oppholdsvær med sol på søndag, så valgte jeg å ta et par spaserturer i byen. Dette var jo åttende gang jeg var i Kristiansand med båten, men jeg har egentlig aldri sett meg skikkelig rundt i byen. Det har begrenset seg til å rusle litt rundt i Markens og Kvadraturen, stort sett. Og jeg er litt kjent i området rundt jernbanen og busstasjonen…
Så jeg tok to turer i nærområdet i løpet av søndagen. Den første gikk til Odderøya. Jeg måtte begrense meg til den første delen av øya, ikke den store delen der du får skikkelig med utsikt over fjorden, men ruslet rundt i museumshavna og rundt festningsområdet. Så tidlig som i april var det ikke veldig mange båter i havna, men noen lå der.
Deretter gikk turen til området rundt Fiskebrygga, der man faktisk også kan legge seg til med egen båt. Det var oppslag om det på kaikanten. Dog uten strøm og vann, men det er jo ikke alltid nødvendig når sommertemperaturene begynner å gjøre seg gjeldende. På en fin vårdag som denne var det faktisk veldig mange folk der, så jeg tror kanskje ikke dette er stedet å legge seg til om sommeren hvis man ikke liker å bli glodd på…
Etter denne rundturen måtte jeg ta en pause i båten. Da jeg ankom havna lørdag kveld bestilte jeg noe takeaway fra Le’s Kitchen, som er i grei gåavstand fra gjestehavna, og jeg var så fornøyd med maten at jeg prøvde meg på en ny bestilling søndag. Da benyttet jeg anledningen til å titte litt på den lille festningen like ved gjestehavna – Christiansholm – før jeg tok en ny tur i Kvadraturen på vei for å hente maten.
Siden Yr hevdet at det ville pøse ned hele mandagen da jeg sist sjekket før jeg la meg, så var jeg egentlig inneforstått med at jeg kanskje ikke ville komme lenger på denne turen enn nettopp Kristiansand. Men da jeg våknet og hadde spist frokost, så begynte regnet å gi seg. Jeg var imidlertid med på deler av et nattvakt-seminar på jobben via Google Meet mesteparten av formiddagen. Deretter, mens jeg satt og gjorde ferdig blogginnlegget som skulle ut dagen etter, så kom også sola fram igjen og regnet ga opp, og etter å ha sjekket været med tanke på vind, så fant jeg ut at jeg ville komme meg til Mandal i det minste.
Dermed, etter et par ærend i byen, så kastet jeg loss fra Kristiansand på ettermiddagen, og dro ut av fjorden med retning sørover. Satte opp farten litt da jeg så at Superspeed-ferga var på vei utover samtidig som meg, men ellers holdt jeg meg til vanlig ruslefart. Tok nesten den samme vanlige ruta mot Mandal, med den obligatoriske turen gjennom Ny-Hellesund (selv om jeg egentlig tenkte at jeg ikke skulle gjøre det denne gangen), og deretter litt tråkling mellom holmer og skjær fram til jeg hadde passert Uvår.
Deretter ble det den indre leia fram til Mandal gjennom Nordfjorden og via Skjernøysund før jeg valgte å ta innsiden av Gismerøya og under brua ved Kleven før jeg tøffet inn Mandalselva.
Her var det ledig plass på innsiden av Pir 1 – der jeg foretrekker å legge meg. Her lå det kun to andre seilbåter pluss noen overvintrere da jeg ankom.
Kom i samtale med skipperen på den ene seilbåten, som kom fra Asker og hadde tenkt seg opp helt til Finnmarkskysten! Noe jeg også kunne tenkt meg å prøve på! Han ga meg noen fine tips med tanke på hovedtoktet mitt på sensommeren, der jeg håper å kunne få sjekket ut Hardanger-området hvis jeg er heldig med været.
Ellers er Mandal kanskje den koseligste byen på Sørlandet? Jeg trives i alle fall godt her! Denne gangen har jeg også benyttet serviceanlegget, noe jeg ikke har hatt behov før for, og som var stengt under koronabesøkene mine. Må konstatere at anlegget var veldig bra. Serviceanleggene ellers på denne turen har jo vært stengt, men ikke i Mandal altså.
Traff noe overraskende på en blid havnevert også. Hadde ikke ventet det i april, men hun fortalte meg at hun kun hadde ukentlige visitter på denne tiden av året.
Har vært og handlet hos legendariske Salvesen og kjøpt meg meg nye patroner og utløsere til de to redningsvestene om bord, da jeg etter en sjekk oppdaget at de gikk ut i fjor høst… Har en tredje slik vest liggende hjemme ettersom den ble testet i fjor og jeg ikke har pakket den inn igjen. Har også noen flytevester som jeg ikke har fått om bord ennå.
Overhørte en konversasjon om fisking i butikken der den ene parten nevnte at «det står i Skriften at man ikke skal bruke levende agn». Ingen tvil om at jeg befinner meg på Sørlandet, nei! Dog kan det jo hende at vedkommende mente «forskriften» og ikke Bibelen, men jeg synes min tolkning er den beste. I tillegg sa han ordet «skriften» så tydelig og med følelse at jeg nok holder en knapp på min teori uansett! 🙂
Ikke overraskende har prisen økt noe siden jeg var her for to år siden. Da betalte jeg 110 kroner inkludert strøm off-season. Nå er prisen 125 kroner, men ikke inkludert strøm. Strømmen koster 75 kroner ekstra, så totalt blir det 200 kroner.
Med de strømprisene som er nå, så er jo det forståelig. Siden jeg ikke var her i fjor, så kan det jo hende at dette nye prisnivået ble innført da. Og jeg synes det er veldig greit at man har strøm som et tilvalg. Om sommeren er det jo ikke slik at man nødvendigvis har behov for strøm hele tiden, så greit å kunne velge det bort.
Politibåten har også blitt større siden sist jeg var her…
Dog veldig forvirrende at Meny og Extra har byttet lokale! Før var jo Meny nærmest pir 1 i gjestehavna, mens Extra lå 100 meter lenger bort i veien bak Meny. Men nå har de altså av en eller annen grunn byttet lokale! Og jeg kan ikke huske at det er noen stor forskjell på størrelsen på noen av dem!
I tillegg har det gamle fiskeutsalget som lå her i gjestehavna ennå ikke blitt revet. Det er vel to-tre år siden de la ned utsalget her i havna og flyttet det til et eller annet sted på Malmø – for langt å gå for meg. Jeg savner å kjøpe en laksewrap og fiskekaker der. Kjøpte fiskegrateng også en gang – alt smakte himmelsk! Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at de må ha tapt solid med omsetning fra båtgjestene om sommeren etter at de flyttet? Det kan da umulig bare være jeg som handlet der når jeg lå i gjestehavna?
Bygget skal jo rives, men det skjer antakelig ikke i år. I fjor ble det malt i rosa og inneholder nå en iskiosk! Bra for meg, livvidden min og diabetesen at de ikke har åpnet for sesongen ennå! Leste i Lindesnes Avis at det er de samme som driver denne som også driver den legendariske iskiosken på Brekkestø – noe som betyr STORE is!!!
Her i Mandal har jeg som sagt hatt dårlig vær. Men kun med tanke på vinden. Ellers har det vært sol og stort sett blå himmel, med unntak av et kort regnskyll med hagl onsdag ettermiddag. Det var dog kun kortvarig. Men det har blåst opp mot 15 meter i sekundet utenfor Mandal, noe jeg var klar over ville skje, så dermed har det ikke vært mulig for meg å komme meg hverken til Farsund eller å dra mot Skottevik til broren min.
Det finnes dog verre steder her på jorden å vente på bedre vær enn i Mandal!
I dag er det bedre vær vindmessig, så jeg kaster loss i løpet av ettermiddagen med kurs mot Skottevik. Der blir jeg vel til søndag kveld/mandag morgen før jeg fortsetter på hjemturen. Været i dagene framover ser ut til å stort sett by på sol og doble plussgrader, så denne turen har jeg virkelig vært heldig med været uansett!
Jeg synes imidlertid at jeg har brukt litt mer drivstoff enn jeg hadde tenkt, eller kanskje er det jeg som husker dårlig? Jeg fylte jo opp tanken til randen i Engelsviken og har brukt en halv tank på turen derfra og til Mandal. Jeg har kjørt litt fort i perioder, men ikke hele tiden, men dog i gjennomsnitt noen knop over den farten jeg hadde før akslingen ble boltet bedre fast.
Jeg har regnet ut at jeg har brukt i underkant av 0,9 liter diesel per nautisk mil, eller rundt 5,9 liter i timen, og det høres jo ikke veldig mye ut. Gjennomsnittsfarten har vært 7,1 knop. Det er nok bare jeg som har dårlig husk!
Uansett veldig godt å være tilbake på Sørlandet igjen!