Fortreffelig start på båtferie nummer to i år

Akkurat som i starten av årets første båtferie i april, så begynte båtferie nummer to med nydelig vær. Og ikke minst: Varmere om natta – så nå har jeg allerede gjennomført to overnattinger i båten uten at det var nødvendig å ha på varme!

Jeg kom nesten som planlagt av gårde søndag kveld. Jeg hadde tenkt å dra et par timer tidligere, men ble invitert til grilling hos mora til ungene. Hun hadde kjøpt ny grill, og den måtte jo innvies! Og siden alle ungene var samlet, så måtte jeg jo stikke innom!

Så dermed ble avgangen, med en stappmett skipper som nok ikke hadde fått all den søvnen jeg trengte etter siste nattevakt, forsinket med to-tre timer. Men det var egentlig greit, for det var en periode på ettermiddagen det blåste ganske friskt innimellom. Så dermed unngikk jeg det.

Jeg hadde klart å forberede meg som planlagt også, på lørdag var jeg nede i båten i to omganger med klær og annet jeg skulle ha med meg, og før jeg dro på grillinga var jeg nede en siste tur, slik at da jeg var ferdig med grillkosen var det bare å kjøre “Bippe” hjem og låse leiligheten og gå ned til båthavna. Jeg lar ikke “Bippe” stå uladet i havna i tre uker, så den står alltid hjemme.

Solnedgang i Drøbaksundet

Dermed tok det ikke mange minuttene før jeg kunne kaste loss fra hjemmehavna. Avgangen gikk klokka 18.40 – jeg hadde vel opprinnelig tenkt å komme meg av gårde et sted mellom 15 og 16…

Jeg brukte litt mer diesel enn vanlig på etappen til Moss ettersom jeg gjerne ville komme i havn før det ble mørkt. Været var helt nydelig, det var littegrann rufsete sjø i begynnelsen, men ikke noe å snakke om, og det var borte før jeg nådde Oscarsborg, så her var det bare å nyte turen.

Tre timer og 35 minutter tok det meg å komme til Moss, men da hadde jeg svidd av en kvart tank på det lille strekket, selv om jeg ikke kjørte så veldig mye raskere enn jeg vanligvis gjør. Jeg lå vel i nærmere 10-11 knop fra Nesoddtangen til jeg hadde passert Steilene, og da renner dieselen fort ut… Tenkte da at det var best å slakke litt ned resten av etappen. Jeg var i alle fall framme i Moss rundt halvtimen tidligere enn når jeg drar av gårde i kosefart.

På samme strekning –  for litt over en uke siden  – brukte jeg fire timer og 50 minutter – men da tok jeg vel en drøy halvtimes ekstra rundtur mellom Osloøyene før jeg la til i hjemmehavna.

Mossesundet

Litt overraskende stod båtkollega Bonus klar da jeg kom – og pekte på riktig bås (!) – han kommer vel til å minne meg på det noen ganger – da jeg ankom. Siden jeg visste jeg kom til å komme fram litt sent, så hadde jeg ikke sendt ham melding på forhånd ettersom jeg ikke var sikker på om de la seg tidlig eller ikke, men han hadde fulgt med på Marine Traffic og sto klar. Vi hadde jo avtalt allerede uka før at jeg kunne bruke plassen.

Jeg hadde satt på nye fortøyningstau i front – men han fant ut at jeg hadde beregnet litt feil der jeg satte på strekkavlasterne – så han justerte på dem også før han var fornøyd! Det kaller jeg service!

Etter en kort prat var det klart for leggetid, og med litt manglende søvn etter nattevakta gikk det ikke lang tid før jeg hogg tømmerstokker i akterlugaren…

Nok en gang kun tanking her, men neste uke, derimot!

Planen var jo å stikke innom Engelsviken mandag morgen, for å få byttet sjøvannspumpa, men da jeg sto (tidlig) opp for å ringe dem, så visste det seg at det ikke gikk denne mandagen. Det hadde jeg nesten regnet med, for avtalen var egentlig at jeg skulle ha ringt dem før helgen for å avtale nærmere, men siden jeg jo hadde nattevakter hele uka, så klarte jeg ikke å stå opp tidlig nok til å få ringt dem før deres arbeidsdag var over.

Så da ble det til at vi ble enige om at jeg tar skiftet på returen fra Sverige i neste uke. Alle gode ting er tre…

Siden det strengt tatt ikke var nødvendig å komme meg av gårde så tidlig som planlagt, så slappet jeg litt av i båten og fikk en hyggelig prat med Bonus som kom innom igjen. Dermed dro jeg ikke av gårde før 11.40 på formiddagen.

Helt siden jeg hadde snekka har jeg alltid sjekket rutetidene for Bastø-Fosen-fergene mellom Moss og Horten før jeg nærmer meg eller drar fra Moss. I snekka ville jeg jo for all del ikke komme i veien for dem. Den hadde jo så lite motorkraft at jeg ikke ville ha kommet meg raskt unna hvis jeg feilberegnet. I Tresfjorden er det noe helt annet, men jeg ønsker jo uansett å ikke være til hinder.

Så derfor beregner jeg avgang og ankomst til rett etter at ferga fra Horten har ankommet og ferga fra Moss har dratt – da har jeg god tid på meg, selv om jeg fortsatt hadde hatt snekke! Så også denne gangen, så jeg passerte pent og pyntelig bak ferga som akkurat hadde lagt til kai.

Vær og føre var også upåklagelig denne dagen, og med nok av tid på meg tøffet jeg av gårde i økonomisk kosefart! Et stopp i Engelsviken ble det uansett, men ikke på slippen, men ved dieselpumpene der jeg toppet tanken til en enda rimeligere pris enn uka før. Og siden jeg først lå der jeg lå, noen få meter fra Brødrene Skogen – så ble det innkjøp av fiskekaker også denne gangen.

Ut fra Engelsviken

Målet for dagen var Fredrikstad, der jeg skulle hilse på båtvenn Erik. Han var imidlertid opptatt til utover ettermiddagen, så jeg bestemte meg for å sjekke ut et par steder på veien.

Det første jeg gjorde var å dra innom via Hankøsundet. Sjøen utenfor var jo omtrent speilblank, men Hankøsundet er jo koselig å tøffe gjennom. Så etter båten til noen venner der, men enten har de byttet plass, eller så var de ute på tur, for den lå ikke der.

Fra Hankøsundet

Mens Bergtatt lå på land og ble pusset opp i fjor, fikk jeg en tur med dem i deres Marex. Da dro vi innom et par steder som jeg nå tenkte å besøke med egen båt. Det ene stedet lå rett sør for Hankø, og Bonus mente det måtte være et sted som heter Mærrapanna, men jeg var ikke helt sikker.

Jeg sjekket på kartet mens jeg var underveis og fant ut at han nok hadde rett, og da jeg la til ved brygga der, så sto det jo et skilt som bekreftet det! Like etter at jeg hadde lagt til ringte båtkollega Erik – som jeg skulle treffe i Fredrikstad – og sa at han nå var på vei tilbake til båten sin.

Da jeg sa hvor jeg var begynte han å stille neon spørsmål. Så kom jeg jo på at han hadde sagt at han skulle hjelpe noen med en båt nettopp ved Mærrapanna! Jeg hadde jo nevnt det for Bonus tidligere på dagen, men det hadde jeg helt glemt der jeg lå!

Mærrapanna (litt av et navn!)

Så visste det seg at han omtrent nettopp hadde dratt derfra, fra en båthavn som lå litt lenger inn fra der jeg lå! Verden er liten!

Ble dog en litt uortodoks fortøyning med tre “snubletråder” når jeg la til. Fortøyningsboltene er nemlig festet på motsatt side av brygga, og siden det var litt vind som trakk båten ut, så tok jeg ikke sjansen på å hoppe på brygga med et tau i det ene hånden. Ikke er jeg flink til å hoppe heller…

Så dermed lekte jeg cowboy og prøvde og feilet et par ganger for å få et langt tau rundt festet. Da det var gjort og jeg hadde strammet det, fikk jeg fortøyd båten akter og forut og deretter tok jeg midtfortøyningen og fikk den satt ordentlig fast.

Godt fortøyd med tre snubletråder…

Men som dere ser av bildet, så er det tre solide “snubletråder” som ble resultatet! Ser kanskje ikke så profesjonelt ut, men jeg var eneste båt der på en mandag, så da ser jeg gjennom fingrene med det! Strengt tatt er det nok meningen at man skal ligge med baugen inn og anker ut, men alene om bord er det en liten utfordring, og utenfor sesong med null andre båter, så driter jeg i det, for å si det slik… Litt grunt var det dog innerst, men dybdemåleren stanset på 1,1, så da gikk det bra!

Jeg tok meg en liten pustepause og en liten matbit, samt en liten rusletur før jeg dro videre. De flytende hyttene var jo litt spesielle. En slags husbåter, men altså kun i bruk som hytte. Har ikke sett den varianten før!

Så dro jeg videre mot Fredrikstad og fulgte den innerste leia mot Strømtangen. Da så jeg at det ikke lå noen båter ved fyrbrygga og ble fristet til å ta en stopp der også. Jeg har ikke vært der med Tresfjorden, men stoppet to ganger der med snekka. Mener jeg overnattet en av gangene. Sist gang var i 2018, så det er en stund siden.

Jeg husket at jeg ved ett av besøkene prøvde å gå ut til fyret, men at jeg måtte snu. Jeg tror det var like etter amputasjonen, så jeg var ikke helt stødig med protese og brukte krykke fast. I tillegg var det glatt og sleipt å gå på grunn av regn, så jeg tok rett og slett ikke sjansen på å gå videre. Denne gangen var det jo mye bedre vær, og jeg mye mer stabil med protesen, men jeg tok med krykka for sikkerhets skyld.

Strømtangen er jo et fyr som vel de fleste båtfolk bare drar forbi, på vei over Lera og gjennom Puttesund for å ta innerste lei til Sverige eller Hvalerøyene, eller ut og inn fra Fredrikstad.

Men det er mulig å leie husene på fyret til overnatting gjennom Oslofjorden Friluftsråd, mens Foreningen Onsø-Beviset står for vedlikehold. De har blant annet bygd de fine bryggene der.

Denne gangen kom jeg meg ubesværet fram til selve fyret og bygningene der og fikk sett utsikten ut fra fyret, både ut mot vestsiden av Oslofjorden og over Lera. Tok en titt gjennom vinduet på en av bygningene og det så veldig koselig ut der. Så en stue med flust av brettspill og et Stiga ishockeyspill! Særlig det siste bragte fram minner fra barndommen!

Etter denne lille rundturen var det tid for nok en avgang og denne gangen bestemte jeg meg for å dra rett inn til Fredrikstad. Jeg hadde egentlig planlagt å dra over Lera og prøve å legge meg til ved steinbruddet på Store Risholmen, men siden jeg valgte å stoppe på Strømtangen, som ble gjort på en innskytelse, så droppet jeg det denne gangen.

Utsikt fra Strømtangen fyr

Når jeg kom inn til byen så jeg at det var noen ledige plasser ved gjestebrygga på Værste, men jeg skulle uansett legge meg på utsiden av Storebroen til Erik, så jeg tøffet videre. Ble litt overrasket da jeg så at det lå tjukt av båter langs elva, til og med utpå hverandre, men etter at jeg hadde lagt til hos Erik forstod jeg på ham at det var helt vanlig og skyldes at det var 17. mai om to dager.

Litt senere på kvelden kom Ronny fra RS Andersen innom og hentet de sofaryggene til forkabinen som jeg har nevnt tidligere. De synes begge at jeg hadde gjort en godkjent jobb med å pusse ned og shine opp hyllene, så da ble jeg jo litt fornøyd med meg selv ettersom det jo er første gang jeg har prøvd noe slikt!

Vel, i dag er det besøk på apoteket og et par andre ting som skal gjøres, så regner jeg med at jeg drar videre, sannsynligvis til Sverige.