Snart klar for årets tredje båtferie!

I dag kan jeg nesten begynne å telle ned timene til jeg nok en gang kan kaste loss og kose meg i båten. Årets tredje tokt starter på mandag. Hovedmålet denne gangen er Sverige. Nok en gang.

Jeg var jo innom både Strömstad og Koster på forrige tokt, men måtte snu fordi jeg ville på festival i Hurum. Denne gangen er det kun Sverige som er målet, og jeg behøver ikke snu baugen innover Oslofjorden igjen før helt på slutten av turen.

Denne gangen har jeg imidlertid litt kortere tid på meg, men det får holde.

Både på Sørlandstoktet i april/mai og det kombinerte Sverige/Hurumstoktet i mai/juni, hadde jeg omtrent tre uker til disposisjon. Denne gangen har jeg litt over 14 dager. 15 for å være helt nøyaktig. Jeg kunne ha dratt allerede søndag ettermiddag og fått 16 dager på tur, men har valgt å heller sove skikkelig ut etter siste nattevakt og besøke en kamerat på kvelden. Så avgang blir mandag morgen.

Som vanlig har jeg ikke planlagt altfor nøye, men jeg har et løselig mål om å besøke flere steder jeg ikke har vært før, få lagt meg i noen tilrettelagte uthavner og kanskje besøke Mollösund og Marstrand for å handle inn et par souvenirer som jeg har mistet. Et par gjenbesøk for å foreta et par gjeninnkjøp, for å si det slik. Så får vi se hvor jeg havner før og eventuelt etter. Jeg har dog veldig lyst å besøke Gullholmen igjen også.

I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg havner noe særlig sør for Marstrand, men jeg utelukker ingenting. Jeg er jo ekspert i å ombestemme meg underveis! Og jeg fikk jo aldri sett innsiden av festningen i Marstrand…

Som vanlig er det uansett avhengig av både vær og lyst og hvilken hvilepuls jeg får… Målet er å i alle fall komme meg sør for Sotenkanalen, da minker det gjerne raskt på antall nordmenn på båttur. Jeg drar jo av gårde noen dager før den svenske hovedsesongen starter, mens returen skjer akkurat i løpet av den første spede begynnelsen av den norske skoleferien, men litt før fellesferien setter i gang.

Så det kan jo hende det blir en rolig tur, i alle fall i ukedagene. Om sommeren fylles jo både gjestehavner og uthavner raskt opp i helgene.

Kunne jo vært fristende med et besøk på innsiden, vi får se hvor langt jeg kommer!

Jeg kan også med en gang fastslå at det virker som jeg har hatt griseflaks når det gjelder været. Til uka er det jo meldt opp mot 30 grader på Østlandet og langs vestkysten av Sverige ligger det foreløpig på 25-26 grader, så godt og varmt blir det også denne gangen! Jeg var heldig med været på forrige tokt også, og stort sett ganske heldig med været på den rekordtidlige sørlandsturen i april.

Noe spesielt med vind er det heller ikke meldt, så her får vi banke i bordet og krysse i taket og gudenevet! Det har blåst en del denne uka, men det kan se ut som om det roer seg nå.

En retur til Gullholmen ville heller ikke vært feil…

Jeg har fått meg en tur også denne uka, på mandagen. Mens jeg var på hjem med jobbgjengen etter den vellykkede gutteturen sist helg, så fikk jeg et telefon fra moren til ungene, som jeg har et godt forhold til. Det er tross alt 18 år siden vi skilte lag, og vi har et greit forhold nå. Hun hadde en jobbkollega som hadde en datter på 10 år (tror det var det, eller kanskje 9?), som hadde lyst på båttur og softis, så etter at jeg hadde sovet ut etter den første nattvakta, ble det tur inn til den berømte kiosken på Nesset på ettermiddagen.

Underveis plukket vi opp, fullstendig på sparket, nok en jobbkollega av dem, som bodde ved sjøen på Hellvik og som ble med. Det blåste litt i begynnelsen av turen, men roet seg på slutten. Vel framme på Nesset endte det med at jeg var den eneste som orket softis, for da vi kom fram var alle sultne, så det ble pølser og burgere og milkshake istedenfor. Passasjerene spanderte på skipperen som takk for turen!

Litt morsomt var det jo ar hun med datteren fikk en overraskelse da hun så båten, for hun hadde nemlig som barn nærmest vokst opp i en Tresfjord 28 (hvis jeg forstod det riktig). Så hun fikk mange gode minner og både ringte faren sin og sendte ham bilder av båten.

Men man kan jo ikke dra helt til kiosken på Nesset uten å smake på det den er mest berømt for – så jeg bevilget meg en softis før vi gikk om bord igjen. Den var veldig god – verdt hele turen spør du meg! De andre orket rett og slett ikke mer.

Softisen her er fortsatt uovertruffen!

På returen holdt vi oss til den andre siden av fjorden, og dro forbi både Roald Amundsens villa og Ingierstrand. Jeg lot jenta få lov til å styre litt mens jeg sto ved siden av og fulgte med. Ingen stor fart, ingen båter i nærheten og ingen skjær i sjøen, så jeg lot henne ta over litt. Ingen tvil om at hun synes det var morsomt! Jeg tok selvsagt bilder fra denne turen også, men legger ikke ut bilder av passasjerene denne gangen.

Det ble jo en flere timers lang tur dette her, men jeg er jo ikke vanskelig å be når det gjelder båtturer!