En langhelg på Källö-Knippla

Som jeg nevnte i forrige innlegg, så havnet jeg på Källö-Knippla før helgen. Jeg havnet dermed mye lenger sørover i Sverige enn jeg egentlig hadde tenkt, men samtidig er det jo greit å ha god tid på returen, for lenger sørover enn dette drar jeg ikke denne gangen.

Jeg ankom torsdag ettermiddag og ble liggende siden jeg tenkte at det kanskje kunne bli fullt i helgen med det været som var, noe som ville bety at det ville være ganske fullt også andre steder i nærheten. Jeg hadde egentlig tenkt å dra videre på søndagen, men været var da litt rufsete med noe vind og regnbyger, så jeg ble liggende til mandag.

Båtkollega Lars og kona dro videre fra Skärhamn og til Klädesholmen noen timer før jeg kom meg av gårde. Jeg tok en liten runde i området for å se meg om før jeg dro videre selv. Jeg vurderte å bli et døgn til for å hvile ut etter maratonetappen dagen før, men jeg tenkte at jeg likså godt kunne fortsette da jeg følte meg uthvilt nok!

Passerer gjennom Kalvesund

Visste seg at nabobåten på den andre siden av brygga i Skärhamn også er medlem av båtforumet og skjønte hvem jeg var. En annen ting jeg ikke la merke til før de dro, var en båt fra Fredrikstad som lå fortøyd i line et par hakk til babord for meg. Da de dro så jeg at det faktisk var en Tresfjord Nova – har ikke sett mange av dem!

Jeg kastet loss fra Skärhamn og tok den samme indre leia som i fjor,  men dro over fjorden og forbi Klädesholmen og under brua der, før jeg dro videre gjennom sundet ut mot Åstol. Valgte å kjøre rundt Stora Dyrön bare for å variere litt, og dro deretter ned mot Marstrand.

Det hadde jeg egentlig tenkt å stoppe, enten for en liten pause eller for å overnatte, og det var bare å velge og vrake i plasser, men jeg kjente på at jeg kanskje hadde lyst til å fortsette litt til, og begynte allerede da å tenke at Källö-Knippla kunne være et passende sted å stoppe denne dagen.

Gjennom Albrektsundskanalen

Som tenkt, så gjort, og jeg fortsatt gjennom Albrektsundskanalen og satte kursen mot Knippla. Da jeg kom dit så jeg at alle de plassene jeg hadde foretrukket å ligge på, var opptatte. Etter å ha sjekket været og vindretningen som var meldt de kommende dagene, valgte jeg derfor å legge meg langsides flytebrygga som  ligger helt ytterst på østsiden når du kommer inn.

Tok sjansen på å spyle båten litt etter ankomst, sto i alle fall ikke noe oppslag om at man skulle spare på vannet! Kom i tillegg noen regnskurer lørdag kveld og natt til søndag, ellers var det stekende sol, men heldigvis noe vind innimellom, slik at det føltes litt kjøligere innimellom.

Denne plassen er jo veldig utsatt for vind som kommer rett sørfra (samt trafikken ut og inn), men det var ikke meldt noe vind sørfra gjennom helgen, så jeg valgte å legge meg der. Den er jo egentlig markert som dagbrygge på havnekartet, men jeg er litt usikker på om den fortsatt er det. På motsatt (vestre) side av innløpet er jo dagbryggene markert også fysisk med skilt som forteller at det er dagplasser, men det er det ikke på den brygga jeg lå på.

Det passet meg uansett bra å ligge litt vekk fra restauranten i indre havn, da det er ganske rolig på den plassen jg la meg på. Ingen reagerte på at jeg lå her, og det  la eg også en annen båt der i helgen som overnattet, mens de andre båtene som stakk innom stort sett var på dagbesøk. Jeg tenkte at hvis havnesjefen eller noen vakter kom og påpekte at det egentlig var en dagbrygge, så kunne jeg bare pekt på protesen min og forklare at det var årsaken til at jeg la meg der, noe det jo også var.

Det er faktisk avsatt et par plasser til funksjonshemmede, men de ligger på nordsiden utenfor moloen og er veldig utsatt for vind nordfra og østfra. Og gjett hvor 95 prosent av vinden kom fra mens jeg lå der? Nettopp!

Trafikken ut og inn samt fra bilferga plaget meg uansett ikke nevneverdig, men lørdag kveld var det to-tre timer hvor vinden plutselig kom rett sørfra og ganske kraftig, så jeg la ut en fender ekstra. Den vinden var ikke meldt, men det gikk fort over, og både før og etter var det enten vært vind som har blåst meg litt ut fra brygga, eller vært vindstille, så det var omtrent perfekt plassering for meg.

Søndag kom det en staselig skute og la seg til på kaia bak meg, en engelsk kutter fra 1903 – Gratitude – som nå eies av Svenska Kryssarklubbens seilskole. Var mange ungdommer som gikk i land. Så ut som det er flest jenter om bord, som på søndagskvelden underholdt med gitar og allsang på akterdekket. Alt fra “Wonderwall” og “Sommartider” til egne låter og spede forsøk på “Smoke on the water”!

Langt å foretrekke framfor fulle nordmenn med dårlig musikksmak som ikke tar hensyn hverken til gjestehavnsreglementet eller de andre båtene i gjestehavna, noe jeg jo har opplevd en del ganger…

Lørdag tok jeg en tur rundt om på den nordligste delen av øya. Der er det en flott tursti som er veldig godt tilrettelagt med plankefortau noen steder, samt flere benker og utsiktsplasser, mange badeplasser og grillplasser. Båtkollega Trond nevnte for meg en gang at naturstien var finansiert av EU-midler.

Første gang jeg lå her var været for dårlig til at jeg orket å gå rundt, i fjor var jo foten det store problemet, så jeg orket ikke å gå, men i år er jeg i god form og været fint, så da benyttet jeg sjansen til å se mer enn bare havneområdet!

Gikk blant annet forbi fotballbanen her. Ble invitert på fotballkamp av havnesjefen da jeg lå her for første gang i 2019, men da var jeg både litt sliten og det var dårlig vær, så det ble ikke noe av. I fjor tror jeg at jeg kom dagen etter de hadde spilt, og i år oppdaget jeg på fredag at de hadde spilt kamp på torsdag… Så jeg har ennå til gode å se dem spille!

Mange fine utsiktssteder å finne her, og flere steder med gammel historie. Som så mange andre øyer i dette området var det sildefisket som sørget for at folk bosatte seg her.

Utsiktsplassen Wiederingen gir deg en fantastisk utsikt i alle himmelretninger. Også den veldig godt tilrettelagt med trapper og gelendre og plankefortau over de mest kuperte stedene. Og flere benker å sitte på.

Til venstre i dette bildet ser du øya Hyppeln, som jeg besøkte i fjor.

Kom over dette merkelige stedet, med masse nips, leker og pyntegjenstander spredt utover… Mye rart her! Måtte nesten lage en liten bildecollage for å vise fram noe av det som var gjemt i buskaset…

På bildet under lå det en bygning med både butikk, bibliotek og et par restauranter da jeg var her i fjor, før alt sammen brant ned senere samme år – andre brannen i løpet av få år her på øya. Butikken er flyttet i containerversjon ved siden av thaimat-vogna og servicebygget til gjestehavna.

Dette blir nok ordningen i et par år, fortalte ei som jobbet i butikken til meg. Det skal bygges nytt på branntomta, men det tar sin tid. Så akkurat nå er det vel bare restauranten på brygga, thai-vogna og den lille kafeen ved Vandrerhjemmet som er det som er av serveringstilbud på øya.

Trives veldig godt på Källö Knippla, koselig havn og hyggelige folk, så jeg kommer nok til å besøke denne øya flere ganger.

Som vanlig ligger jeg “live” litt foran de innleggene som havner i bloggen, så jeg har allerede ligget ei natt i Marstrand, og skal straks videre nordover. Men det kan dere som vanlig lese i neste innlegg. Er meldt en del vind fra onsdag kveld og hele torsdag, så det blir nok overnatting et par netter der jeg legger meg onsdag. I dag har jeg ikke helt bestemt meg ennå, men jeg har to-tre alternativer å velge mellom, så vi får se hvor jeg havner…