Juni er over og juli ble innledet med båttur allerede på lørdag. Nå skal det hølje ned helt fram til helga, så det blir neppe noen tur utpå før tidligst fredag. Tror jeg.
For båtbloggen har det vært et hyggelig år så langt, og i juni satte jeg da også ny leserrekord for denne måneden. Jeg manglet bare fem besøk på å runde 6.000 unike lesere forrige måned! Hittil i år har jeg satt ny rekord i januar, februar og mars, og nestbeste i april og mai. Gjennomsnittlig per dag ligger jeg over gjennomsnittet for rekordåret 2022!
Men denne måneden regner jeg ikke med å sette ny rekord. For julirekorden i fjor opplever jeg som nærmest uslåelig – jeg hadde hele 9.536 lesere den måneden – og det skyldes nok alt som skjedde den måneden i fjor, med en dramatisk avslutning på ferieturen, sykehusinnleggelser, dugnad og spleis.
Og som jeg alltid skriver: Dette er ikke akkurat rosabloggertall, men før en sær, liten båtblogg å være, så er jeg veldig fornøyd!
Denne måneden blir det nok færre turer på meg, ettersom jeg kun har én avspaseringsuke som jeg vurderer å bruke til noen småturer og kanskje et par overnattinger, men i fellesferien er det jo fullt over alt, så vi får se…
Lørdag ble det som sagt en ny runde på sjøen. Var jo på tide, båten hadde jo ligget stille siden tirsdag! 😀
Mora til ungene mine (vi skilte lag for 18 år siden, men har et greit forhold nå) ringte og lurte på om jeg skulle ut på tur og om hun og en jobbkollega og datteren hennes kunne være med. Jeg hadde tatt en tur med dem tidligere i juni, hvor 10-åringen fikk styre båten litt også. Og siden hun brukte argumentet med at det var meldt fint vær og deretter skulle pøse ned i flere dager, så solgte hun fort inn den ideen hos meg…
Dermed ble det en lang tur på godt over fire timer på lørdagen. Vi kom av gårde rundt én time senere enn planlagt (ikke min feil denne gangen!) og i løpet av natta hadde også værmeldingen endret seg til noe mer vind/kraftige vindkast enn opprinnelig, men langt fra ille nok til at det ikke kunne bli en båttur. I tillegg var planen min å holde oss innaskjærs det meste av turen.
Det ble med en ekstra passasjer ettersom yngstematrosen fikk ta med seg bestevenninna, og vi kastet loss i retning skjærgården i Asker og Bærum. Blåste en del da vi dro over fjorden, så jeg satte farten opp litt til vi var ved Vassholmene og dro deretter gjennom Snarøysundet og tok en titt på Storøyodden. Det ble en slags sightseeingtur der jeg lekte litt guide innimellom ettersom jobbkollegaen til eksen ikke har vært så mange turer i Oslofjorden.
Hun har imidlertid nærmest vokst opp i en Tresfjord 28, så hun ble begeistret da hun så båten forrige gang – da vi tok en tur til Nesset for å kjøpe softis – og tok flere bilder som hun sendte til faren sin.
Etter å ha tittet på den gamle flyplassen dro vi innover til Kalvøya og inn til Kadettangen og deretter gjennom Slependrenna og forbi Nesøya og ut via Hestesund.
Så gikk turen til Middagsbukta der de to jentungene fikk sin fulle hyre med å si hallo og vinke til alt båtfolket! 🙂 Fortjent da med en stopp hos isbåten der skipperen fikk påspandert en båtis (selvsagt!)
Så tok vi turen gjennom både store og lille Ostsund og gjennom det lille sundet mellom de to Vassholmene. Da var fortsatt ingen om bord lystne på å avslutte turen, så da ble det en svingom innom Oslo også! Først Huk og Dyna fyr, så Tjuvholmen og over til Bjørvika. Der rakk vi avgangen til det franske luksuscruiseskipet Le Champlin, som til tross for å være hele 436 fot langt kun har plass til 184 passasjerer fordelt over 92 lugarer med balkong og fire suiter. Skipet har også en undervannsalong under vannlinja, der gjestene kan titte ut på livet under havoverflaten!
Det sier vel sitt at rederiet ikke opererer med faste priser, men at man må be om pristilbud for å få vite hva et cruise med et av deres skip koster… Neppe for min lommebok, for å si det slik… Le Champlin kom fra Arendal og skal videre til Göteborg ifølge cruiselisten til Oslo havn.
Etter Bjørvika dro vi forbi Sjursøya og gjennom Ormsundet før vi dro under Ulvøya og deretter hjemover til Oksval. En flott tur der alle om bord var fornøyde, spesielt de to yngste! Er jo alltid hyggelig med besøk siden jeg jo stort sett er alene om bord!
De tre neste ukene blir det jo stort sett jobbing på meg, jeg har jobbet tre kveldsvakter uka som gikk, og er nå i gang med nattuka. Så får jeg en avspaseringsuke, og deretter skal jeg jobbe fire dagvakter før jeg tar ferie igjen, men da på fjellet!
Avspaseringsuka har fått litt endret innhold enn det som opprinnelig var planlagt, men det kan vi komme tilbake til i et annet innlegg.