Når alt går i sakte fart – også om bord

Det har ikke vært så mye båtliv siden jeg kom hjem fra Sverigeturen. Jeg hadde jo en lørdagstur som jeg skrev om, og søndag som var fikk jeg meg en kosetur blant Osloøyene etter å ha stått opp fra ukens siste nattvakt. Og det er det.

Det er jo egentlig som planlagt, men jeg hadde håpet på noen småturer utpå i løpet av uka som var og spesielt denne uka, ettersom jeg nå nyter avspasering. 

Men forrige uke sov jeg såpass mye etter nattevaktene at jeg aldri rakk å komme meg utpå, og var i tillegg litt uopplagt. Denne uka har været vært såpass varierende at det heller ikke har blitt noen turer ennå.

Jeg har også sjekket de gjestehavnene som er i nærheten av der jeg hadde planer om å kanskje ta meg en tur med båten. Men jeg ser at selv på en sen mandagskveld og en regnvåt tirsdags ettermiddag – så er det meget godt belegg i gjestehavnene (jeg har sjekket noen av de som har webkamera). Da tenker jeg at planen min om å besøke noen uthavner sør for Drøbakssundet og legge meg der, rett og slett må utsettes.

Jeg tenker nemlig sånn at hvis det er nesten fullt i gjestehavnene, så er det neppe så veldig god plass i uthavnene heller. Og det vil være litt surt om dra på en tre timers tir ut fra Nesodden og til for eksempel Ranvikholmen bare for å oppdage at det er fullt der… Særlig med tanke på at været heller ikke er det beste.

Jeg skal nok innom Ranvikholmen igjen – med egen båt, men ikke denne uka!

Så jeg har holdt meg til denne opprinnelige planen – å oppholde meg innerst i fjorden i fellesferien og heller ta noen dagsturer utpå hvor jeg ikke nødvendigvis behøver å legge til noe sted.

Jeg kan jo heller ikke klage, jeg har hatt omtrent 90 prosent pent vær på de tre ferietoktene jeg har vært ute på hittil i år (tre uker + tre uker + to uker). Så jeg får satse på at den statistikken holder seg når jeg skal ut på hovedbåtferien i august/september.

Men selv om det ikke har blitt så mange båtturer, så har jeg vært om bord nesten hver dag! I forrige uke sov jeg også en natt om bord – dro rett til båten etter at jeg var ferdig med nattvakta. Jeg sover jo bedre i båten enn på land, og hvis jeg har harr litt problemer med å sove ordentlig i leiligheten, så hjelper det å sove litt i båten. Da kommer jeg fortere tilbake til en god søvn.

Jeg har jo også en liten liste over ting jeg skal gjøre om bord, og prøvd meg litt på å rydde litt om bord, vaske, reparere og fikse. Og jeg har gjennomført noe av dette. Men problemet er at alt går i sakte fart også når jeg er om bord og ligger fast i båsen! Jeg slapper sånn av når jeg først er om bord i båten at det er «tiltak» å komme i gang og få gjort noe!

Passasjerstolen er montert igjen!

Det blir jo ikke bedre av at det noen ganger har vært over 40 grader under kalesjen når jeg entrer cockpiten – det blir veldig varmt i en båt når sola steker rett på i timesvis! Selv om alle vinduer rulles opp og takkalesjen tas av, så tar det en liten stund å få normal temperatur om bord. Og når jeg da i tillegg slapper sånn av at jeg egentlig bare sitter i cockpiten og gjør ingenting, så blir jeg ikke mye effektiv!

Men jeg har nå fått gjort et par ting da, i det minste! Jeg har fått ryddet litt i forkabinen, men det er flere ting der jeg skal få fjernet derfra fremdeles. Jeg har fått montert passasjerstolen tilbake på plass, jeg har skiftet farge på kjøleskapdøra og jeg har reparert (på en måte) bordet i cockpiten.

Jeg ønsker også å skru løs en treplate som er festet inn mot baugen i forkabinen. Jeg er litt usikker på om den er skrudd fast eller limt fast, det skal jeg sjekke neste gang jeg er om bord. Er den limt fast må jeg nesten pusse den ned om bord før jeg beiser, oljer og lakker den på samme måte som jeg gjorde med hyllene på sofaryggene.

Hovedjobben var imidlertid å få reparert bordet om bord. Det klarte jeg nemlig å ødelegge da jeg skulle legge til på Gylteholmen i begynnelsen av juni. Måten jeg klarte det på er jo en historie for seg selv…

På plass på Gylteholmen i juni – men det gikk ikke helt knirkefritt…

Når jeg skal legge til en kai langsides og er alene om bord, så har jeg alltid klar et tau midtskips. Framgangsmåten min da er å bøye meg over rekka og surre dette tauet rundt det første og beste fortøyningspunktet som finnes. Deretter kan jeg hoppe i land med fjernkontrollen til baugpropellen rundt halsen og fortøye båten forut og akterut. I mange tilfeller vil da midtfortøyningen fungere som et slags spring. Den er også den siste fortøyningen jeg løsner når jeg skal dra.

På Gylteholmen var det både vind og strøm som trakk båten ut fra flytebrygga, så jeg måtte være rask for å få den første fortøyningen på plass. Det var litt langt ned til brygga og jeg måtte bøye meg litt ekstra for å rekke fram til fortøyningsringen da båten allerede var i ferd med å sige ut fra brygga. I det jeg fikk tauet rundt ringen, så kjente jeg at jeg var i ferd med å ta overhaling – at jeg var i ferd med å vippe over kanten av rekka. Da ville jeg havne i sjøen mellom brygga og båten i så fall!

For å hindre at det skulle skje, så slo jeg ut med bena bak slik at tyngdepunktet skulle føres bakover slik at jeg ikke falt over bord. Da klarte jeg å rive vekk fotstøtten til den ytterste delen av bordet. Bordet er jo laget som et slags vippe/foldebord slik at når jeg folder det helt ut så blir det dobbelt så stort. På midten er de to ytterste listene av hver bordflate festet med skruer til et beslag. Da jeg rev løs støtten til det ytterste bordet, så vippet det ned med stor kraft og rev seg løs fra det innerste bordet. Det viste seg nemlig at det var limt fast til denne delen med de ytterste listene.

Øverst ser man at lista er montert feil vei. Skruehullet (pluss alle de andre du ikke ser) skal jo være nederst under beslaget…

I tillegg falt jeg ned med venstre side av kroppen på et trinn som man bruker for å komme om bord. Jeg merket ikke noe til det da, men noen dager etterpå begynte jeg å bli øm og få vondt på siden, såpass at jeg ikke kunne sove på den siden, så jeg må ha fått en smell i ribbeina da jeg falt ned! Slet med det flere uker etterpå!

Men jeg klarte å holde fast i tauet der jeg lå på dørken i cockpiten og følte meg som en idiot, så jeg fikk halt båten inntil og fortøyd uten videre dikkedarier!

For å få festet bordflaten på nytt måtte jeg fram med et tokomponents epoxylim og lime kanten/lista på det ytterste bordet fast igjen. Da jeg gjorde dette første gang følte jeg at det ble galt, så jeg tok lista ut igjen før det rakk å feste og snudde den før jeg limte den på igjen. Det viste seg å være en tabbe.

For da jeg skulle skru festet tilbake oppdaget jeg at jeg hadde limt lista feil vei – jeg hadde altså «rettet opp» den riktige limingen med en feil da jeg snudde lista. Jeg hadde deretter valget mellom å prøve å få løsnet lista og snu det den riktige veien (som jeg altså hadde gjort først, men trodde var galt) eller å bare feste beslaget slik det var nå, med de gamle skruehullene veldig synlige. Jeg valgte å gjøre det siste siden lista satt så solid fast at jeg kunne ha risikert å knekke det hvis jeg skulle prøve å brekke det løs igjen.

Tabben ser man ikke når begge bordplatene benyttes…

Dette er for så vidt bare synlig når jeg bruker bare den innerste bordplaten, når jeg folder ut bordet så havner jo dette under bordet så ingen ser det. For når jeg bruker bare den innerste delen så ligger den ytterste bordplata oppå den innerste. Men samtidig ser jeg at lista ikke er plassert 100 prosent riktig heller, så når bordet er brettet ut så ser man en liten forskjell på de to bordplatene…

Men denne forskjellen ser man dog tydelig! Jaja…

Jeg vet ikke helt om jeg har klart å forklare dette riktig, bildene forklarer det vel bedre, men sett i lys av dette så er det vel ganske forståelig at beslutningen om at Erik skal hjelpe meg med forkabinen er riktig når man ser hvor mye tull og forviklinger jeg kan lage ut av å lime en trelist fast igjen til en bordkant!

De av dere som har lest disse oppussingsinnleggene mine har vel fått med seg at jeg kommer til å innrede båten i en litt annerledes fargekombinasjon enn det som er vanlig.

Det er jo forkabinen som blir forandret først, men jeg har planer om at også cockpiten og akterlugaren etter hvert skal få samme fargekombinasjon. Og kombinasjonen er jo da mørk rød/burgunder og koksgrått.

Synes det ble fint med ny farge på kjøleskapet om bord!

I fjor forandret jeg bysseplatene med en folie som passer til denne kombinasjonen. Og denne folien har jeg også brukt på bordflaten til bordet som skal tilbake til forkabinen når denne er ferdig.

For at ting skal stå mer i stil med hverandre, så har jeg nå også lagt samme folie på kjøleskapsdøra for å se hvordan det ville fungere. Og jeg er fornøyd med resultatet!

Det passer jo bra å avslutte småarbeidet med et par ting jeg faktisk ikke slet så mye med og fikk gjennomført – så stolskruing og kjøleskapdør kan betegnes som en suksess!

Det som gjenstår nå er en skikkelig grundig vask av båten innvendig. Så skal den være ganske klar for neste båtferie!

 

 

 

 

 

Related Images: