Sist gang jeg var i Farsund jobbet jeg natt. Og jaggu klaffet det slik at jeg også jobbet natt mens jeg var i Farsund denne gangen også!
Jeg ble jo liggende i Mandal et døgn mer enn jeg hadde tenkt, men kom meg til slutt av gårde også denne gangen.
Farsund hadde jeg ikke vært i siden den siste koronasommeren, og det er en by jeg jo trives godt i, så det var jo godt å komme tilbake til den, selv om jeg måtte jobbe fem nattevakter mens jeg lå der.
Det var ikke meningen at jeg skulle ligge der så lenge, men mens jeg lå der var været over Lista for dårlig til at jeg anså det som aktuelt å dra videre. Etter et par netter tenkte jo også tanken på at det var Farsund som kom til å bli «endeholdeplassen» for denne båtturen.
Det er jo slik at når man jobber natt, så trenger man noen timers søvn for å komme i form igjen. Jeg sover vanligvis til ganske sent på ettermiddagen, spesielt når jeg ligger i båten og sover. Og det er en dårlig kombinasjon når den beste tiden å krysse over Lista på gjerne er i morgentimene, veldig tidlig!
Så dermed ble jeg liggende der i flere dager!
Snakket med en pensjonist, han var et eller annet med 70 år, som lå like i nærheten av meg og kom og hjalp meg med tampen da jeg ankom Farsund. Han lå i en Saga 325 – som jo er en nyere og oppgradert utgave av Saga 315 – som jeg jo har siklet litt over ved noen anledninger…
Han kom fra Oppegård og var i Farsund på husjakt. Hadde vært her så mange ganger med båten og likte seg så godt her at han hadde bestemt seg for å bosette seg i området. Skulle videre til Borhavn og se på et hus, og dro av gårde på morgenen nest siste natt jeg lå her. Han stakk til meg et prospekt på byggingen av leiligheter i det gamle sykehuset, som han hadde funnet ut ikke passet ham. Ikke aktuelt for meg å kjøpe noe, men for moro skyld sjekket jeg leieprisene og fikk nesten bakoversveis: For halvparten av det jeg betaler i leie for et lite krypinn på Nesodden kan jeg få langtidsleid en dobbel så stor leilighet omtrent midt i sentrum! Man blir jo nesten fristet!
Jeg kom meg ikke opp på toppen for å ta utsiktsbilde denne gangen heller, men jeg gikk jo litt rundt i byen og endte opp med å kjøpe is på en iskiosk like ved brygga litt lenger inn i Farsund. Var den største kuleisen jeg har fått! Bestilte to kuler, men fikk vel nærmest to kuler av hver! Men prisen var helt vanlig, så enten var de spandable eller jenta bak disken likte meg! 😀
Jeg kjente litt på strekken jeg pådro meg på fjellet etter at jeg hadde gått denne runden, så jeg tok det litt med ro mens jeg lå i Farsund. Våknet jo uansett sent på dagen etter nattevaktene, så det var ikke så mye jeg fikk sett meg rundt.
Alle dagene mens jeg lå der var det to danske marineskip som kom inn og la seg til kai på ettermiddagen. Så dro de av gårde om morgenen for så å komme tilbake igjen. Jeg ble jo litt nysgjerrig på dette og begynte å lete litt på nettet.
Da fant jeg en lengre artikkel på lokalavisa Lister på nettet som kunne avsløre at de deltok i en jakt på vraket av et dansk skip fra 1500-tallet. Ting tydet på at det hadde sunket utaskjærs i Lista-området, og både dansk og norsk marine deltok i prosjektet.
Endte med at jeg lagde en liten sak for NTB om denne jakten den første natta, og NRK hadde en større reportasje om den noen dager etterpå.
Ellers var det stort sett bare jeg og tyske eller nederlandske båter som lå i en glissen gjestehavn. Det siste døgnet jeg lå der var det bare meg. Når jeg ankom var det ganske mange båter, men så ble det færre og færre.
Etter den tredje natta var jeg på nippet til å dra rett over Lista, men jeg følte at jeg var litt for sliten, så jeg droppet det. Foran den femte natta så jeg at det skulle være greie forhold over Lista fredag morgen, og tenkte at hvis jeg i det hele tatt skulle komme meg lenger, så måtte jeg gjøre det da, for deretter skulle det blåse ganske kraftig i en hel uke.
Så jeg sørget for å sove litt ekstra torsdag, og drakk litt mer kaffe en jeg vanligvis gjør mens jeg jobbet natt til fredag, for deretter å kaste loss fredag morgen. Torsdag kveld dro jeg den lille turen (10 minutter) over til marinaen for å fylle tanken, slik at jeg sparte tid fredag.
Jeg hadde nemlig bare kvart tank igjen, og selv om det skal være mer enn nok til å komme meg over Lista og til Flekkefjord, så ville jeg ikke ta noen sjanser.
Men jeg fikk en overraskelse da jeg skulle starte motoren fredag morgen. Den ville nemlig ikke starte! Det var for lite batterikapasitet på startbatteriet! Jeg skjønte ikke hvorfor, for laderen hadde jo stått på?
Jeg har som vane å slå av startbatteriet når jeg kommer til en havn, men denne gangen viste det seg at jeg ikke hadde gjort det. Likevel, batteriet skulle ikke ha ladet seg ned i løpet av fem døgn, for så vidt jeg vet er det ikke noe annet enn motoren som er koblet til det. Og jeg hadde jo som sagt laderen på.
Den eneste slutningen jeg kan trekke er at laderen faktisk ikke lader startbatteriet, men kun forbruksbatteriene. Jeg trodde faktisk at også startbatteriet ble ladet. Men selv om det sto på, så skulle det jo ikke tappes så fort? Så her er det et eller annet som ikke er på stell!
Jeg løste jo saken ved å starte motoren ved hjelp av forbruksbatteriene, og da gikk det jo greit. Startbatteriet lades uansett mens jeg kjører, så det er nok best at jeg ikke glemmer å slå av strømmen på det etter hver tur heretter. I alle fall hvis jeg skal ligge et sted i flere dager. Jeg har jo en ekstra lader om bord, kanskje jeg skal gjøre det til en vane å koble denne til startbatteriet når jeg ligger i en havn med strøm?
Lista var helt OK å krysse denne fredagen. Et stykke midt på, fra litt før Lista fyr, og til jeg rundet fyret, så var det litt rotete sjø, men ikke noe å snakke om sammenlignet med hva jeg har opplevd før. Det var jo meldt at det skulle blåse opp fra rundt 11 og utover, men jeg var velberget i havn, fortøyd og fornøyd, i Flekkefjord ganske nøyaktig 10.30.
Selve turen fra Farsund og til jeg rundet fyret og dro inn Listafjorden, tok 1 time og 40 minutter, så brukte jeg vel nærmere halvannen time inn derfra og helt inn til Flekkefjord.
Men jeg kjente at jeg begynte å bli trøtt den siste etappen inn etter å ha passert Torsøyene, så det ble ikke gjort noe mer enn å fortøye og gå og legge seg etter at jeg var framme!