Klar for båtåret 2024 – hva skjer i år?

Den siste båtturen i 2023 ble tatt så langt tilbake som 8. oktober. Og deretter var det full stopp. Det var ikke planlagt, men det var slik det ble.

Jeg skal ikke dvele mer med årsakene til dette, jeg har jo allerede skrevet et par innlegg om dette før. Istedenfor er det på tide å både se bakover og å se framover med tanke på den nye sesongen som står for tur.

I motsetning til tidligere er jeg ikke helt sikker på hvordan sesongen i år kommer til å bli. Jeg har jo tenkt litt høyt tidligere og har veldig lyst å prøve meg på å komme meg over til Danmark. Men det er et par praktiske utfordringer som gjør at jeg må tenke meg litt om.

Det dreier seg hovedsakelig om måten å fortøye på i Danmark – der det kan se ut som om det er mest vanlig å fortøye med baugen inn og akterenden mellom to stolper. Det vil bli en utfordring når jeg er alene i båten, har noe begrenset bevegelse og fart på grunn av protesen, og en svært høy hekk på grunn av akterlugaren.

Det danske gjesteflagget er fortsatt ubenyttet…

Flere båtkolleger jeg har snakket med mener det skal gå greit, og det kan hende de har rett, men med Tresfjorden har jeg ikke engang prøvd å legge til med en enkel bøye eller stake akter, så skal jeg begynne med to staker akter, så ville jeg følt meg tryggere hvis jeg hadde hatt en medhjelper om bord når jeg skulle prøve meg på dette første gang.

Etter å ha studert diverse havneguider, hjemmesider, kart og webkameraer har jeg fått inntrykk av at det kun noen få gjestehavner som har langsidesplasser og enda færre som har båser med utriggere. Og de som har, de har få, så jeg ser at dette kan bli en utfordring når jeg drar alene på tur.

Så hvis det blir tur til Danmark i år, så regner jeg kanskje med at det kun blir til Læsø i første omgang, der man kan legge til langsides, og at jeg heller koser meg på den øya en ukes tid framfor å prøve meg på fastlandet.

Samtidig har jeg heller ikke bestemt meg for når hovedbåtferien skal tas, og om det i det hele tatt blir en hovedbåtferie eller flere småturer. Jeg har heller ikke bestemt meg for om hovedferien eventuelt skal tas før eller etter fellesferien. Det eneste jeg nå kan si helt 100 prosent sikkert er at jeg kommer til å dra til Sørlandet og til Sverige også neste år! 🙂

Selvsagt blir det tur til Sørlandet i år – dog kanskje ikke så langt som til Flekkefjord?

En av årsakene til at jeg er såpass usikker, er at jeg i år har bestemt meg for at båten skal være omtrent 100 prosent i orden før jeg drar ut på noen lengre turer. Det har vært litt av problemet de siste to årene, jeg har ikke blitt ferdig med ting som skal gjøres ettersom jeg har prioritert å dra ut på tur så ofte som mulig. I fjor tok jeg jo den første treukersturen allerede i midten av april!

Så i år vil jeg prioritere å få ferdig det viktigste om bord (noe småplukk vil det jo alltid være), det vil si å få fikset vindusluka i baugen, tettet forkabinen helt, lagt på isolasjon og nytt skrogtrekk og fått tatt skikkelig service på motoren samt bytte av impellerpumpa som har ligget og ventet på meg i Engelsviken siden i fjor vår … Så tenker jeg også å få lagt nytt dørkbelegg (på en penere måte enn for to år siden), før jeg drar ut på mer enn dagsturer og helgeturer. Jeg er litt lei av å tøffe rundt i en båt der over halvparten av båten innvendig ser ut som et verksted …

I år skal jeg derfor få bestilt time hos Engelsviken istedenfor å bare stikke innom når jeg er i området. De er positive og sier alltid at de skal ta en titt, men jeg tror jeg må få satt en dato – i en friuke for eksempel – og gjerne før vårrushet setter inn – slik at ting kan bli gjort! Da får jeg heller leve med at det blir litt færre lengre/mellomlange tokt i begynnelsen av sesongen.

Skal jeg ut på langtur i år, så skal det ikke skje før denne kabinen er helt ferdig!

I fjor valgte jeg en variant der jeg endte opp med flere treukers båtferier, der den første startet i april og den siste sluttet i september. Jeg jobbet fra båten kun en nattuke i august, slik at jeg fikk en sammenhengende båttur på sju uker, som da ble hovedbåtferien. De andre båtturene ble på mellom to og tre uker, ordnet slik at jeg jobbet nattuka fysisk i jobblokalene og deretter benyttet avspaseringsuka og tok ut ferie de to påfølgende ukene (da jeg jobber i turnus og har dagvakter og kveldsvakter før jeg begynner på ny nattuke).

Det fungerte for så vidt fint, men førte også til at båtferiene mine ble noe oppstykket. Til neste år er det derfor ikke umulig at jeg lar båten ligge dit jeg har kommet og, hvis det er trygt å legge den igjen og dra hjem for å jobbe natt, gjør akkurat det for å deretter fortsette videre på turen.

I år vil jeg unngå å jobbe natt fra båten.

Det er jo ikke alltid det passer, jeg føler meg ikke komfortabel med å legge igjen båten i hvilken som helst gjestehavn, det må være et sted der den ligger trygt, helst i en båtforening som har vakter og låste porter for å komme ut på bryggene, og helst webkamera slik at jeg kan sjekke båten jevnlig.

Jeg har også funnet ut at det var ganske slitsomt å jobbe den ene nattuka fra båten, så hvis jeg tar en «sjuuker» neste år, så kommer jeg nok til å ta ut ferie også i nattuka. Det betyr at jeg også da mister avspaseringsuka og må ta ut ekstra feriedager da også, noe som vil minske antall feriedager jeg har å bruke. Så det vil bli gjort kun en gang.

Det er mulig jeg kanskje tar noen dag/kveldsvakter fra båten istedenfor, hvis jobben går med på det. Det er lettere å ta slike vakter om bord enn kun nattvakter.

Nå er det uansett slik at jeg har veldig mye fri på grunn av turnusen, og siden jeg fylte rundt tall i desember 2023, så fikk jeg også en ekstra ferieuke til disposisjon allerede i fjor. I tillegg har jeg også mer ferie på jobben enn det som er vanlig standard ellers. Så jeg har omtrent alltid feriedager til gode når det nærmer seg slutten av året, som jeg overfører til neste år.

I år har jeg totalt 51 rene feriedager å benytte, i tillegg til avspaseringsdagene, og jeg hadde åtte ubrukte feriedager igjen som jeg har overført til i år. De siste fire-fem årene har jeg vel hatt mellom seks og 11 dager å overføre hvert år.

Legger vi til åtte avspaseringsdager hver måned, så vil jeg ha totalt 155 ferie- og avspaseringsdager å benytte neste år. I tillegg kommer de helgedagene jeg uansett ikke jobber, som blir cirka 60 dager i løpet av et helt år, så totalen blir altså hele 215 fridager å ta av i 2024- så det skal vel bli gode muligheter for å være mye ute i båten neste år også … Det er ikke alle som er like heldige som meg! Og ja, jeg jobber full stilling! Det er nattjobbinga, ansiennitet og alder som gir meg denne totalen!

Et par turer til min franske favorittby skal jeg også rekke i år!

Dog må jeg tilføye at både avspaseringsuker og noen feriedager blir benyttet til annet enn båtturer! Som for eksempel den faste årlige turen til jobbhytta på Skeikampen og jobbens ferieleilighet i Nice, samt en del turer over til England for å se fotball og dra på konserter. 

Når det gjelder sistnevnte skal jeg etter planen en ny tur i slutten av måneden, og når det gjelder Nice skal vi faktisk dit to ganger i år. Første gang i slutten av februar og deretter siste uka av året, slik at nyttårsfeiringen 2024–2025 faktisk vil gå av stabelen der.

I fjor startet jeg båtsesongen med årets første tur 14. januar. Så får vi se om jeg kommer meg ut på tur i år før eller etter denne datoen. Jeg vet i alle fall at jeg begynner å lengte etter en tur nå.

Uansett, det er visse tradisjoner i båtbloggen jeg ikke kommer unna, og det er årsoppsummeringene, så de kommer rekende som perler på en snor de første ukene av 2024 …

Det blir garantert Sverigebesøk også i år – en tur til “det store utland” med egen båt er alltid kos!

 

Related Images: