Strøm og vind

I år regner jeg med å passere 900 båtturer totalt siden min første tur med min første båt i oktober 2013. Man skulle dermed tro jeg var en ganske så dreven skipper nå, men jeg sliter fremdeles med å takle sterk strøm og ugunstige vindretninger.

Og da snakker jeg først og fremst om når jeg skal legge til med båten. Der gjør jeg tabber hver eneste bidige sesong!

Jeg kan jo ta noen eksempler fra i fjor…

Jeg ankom Stavern og skulle legge meg til ved flytebrygga like ved brua i gjestehavna. Det var i ferd med å blåse opp og jeg visset at det ville være lurest å legge meg på innsiden av flytebrygga.

Dessverre blåste jo vinden ut fra brygga på den siden, men jeg bestemte meg for å prøve likevel, fordi jeg visste at det ville bli en roligere natt når båten ligger slik til at vinden blåser den ut fra brygga, og ikke motsatt.

Men etter to forsøk – der jeg andre gangen holdt på å miste båtshaken i sjøen – ga jeg opp og la meg til på utsiden istedenfor. Der førte jo vinden meg kontant inn på siden, og det ble en litt urolig natt med fenderknirking i tillegg…

Stavern i fjor. Ga opp å legge meg på motsatt side kvelden før…

Et annen eksempel er da jeg skulle prøve å fylle diesel fra lekteren i elva i Fredrikstad. Der er det jo som kjent ganske kraftig strøm… Som ødela totalt for meg. Måtte gi opp der også, etter et par forsøk. Her fikk jeg i tillegg et problem nummer to. Jeg var jo alene i båten og er derfor avhengig av å få lagt der jeg skal fylle med dieselinntaket mot brygga/lekteren.

På grunn av protesen og min dårlige balanse (og veldig stive ledd ellers i kroppen), er det ikke mulig for meg å legge til med dieselinnttaket på utsiden, jeg klarer hverken å åpne lokket eller å stå der for å fylle. Og i dette eksempelet var strømmen slik at jeg nesten måtte ha lagt til med inntaket på feil side for å i det hele tatt kunne legge til.

Jeg prøvde et par ganger også her, men selvsagt var strømmen så kraftig at det endte med at den tok tak i akterenden og nærmest snudde båten av seg selv. Å legge til med babord side ville derfor nok ha gått ganske glatt, men det er altså liten vits når jeg er alene om bord. I etterkant har jeg hørt at strømmen var ekstra sterk på grunn av veldig høy vannstand, og jeg har jo klart å legge til der tidligere, men det mislykkede forsøket i fjor hjalp ikke akkurat på selvtilliten…

Tanking i Fredrikstad kan være vanskelig her på grunn av strømforholdene. I alle fall for meg…

Det må jo legges til at jeg har klart å legge til ved denne lekteren før. Da har vel strømmen enten vært mye mindre eller kommet fra en annen retning?

Jeg har mange andre eksempler å vise til der jeg har feilberegnet. Jeg synes egentlig det er litt pinlig at jeg ikke har lært mer opp gjennom årene, bortsett fra at jeg vet at jeg ikke fikser det…

Samtidig husker jeg at jeg med snekka, i alle fall på slutten, var mye sikrere på manøvreringen i strøm og vind enn jeg er med Tresfjorden. Husker flere tilfeller hvor jeg fikk skryt fra andre for at jeg la til eller la fra under vanskelige forhold uten problemer.

Nå har jeg i skrivende stund “bare” 348 turer med Tresfjorden, mens jeg hadde 511 med snekka. Så om 150-160 turer til klarer jeg kanskje biffen med Bergtatt II også?

 

 

Related Images: