I år ble det en liten påsketur med båten, noe som egentlig ikke er vanlig for meg. Jeg jobber stort sett i påsken, men denne gangen hadde jeg noen dager til overs.
I år jobbet jeg fire ekstra nattvakter der den siste gikk av stabelen natt til skjærtorsdag. Dermed hadde jeg fri til over påske. Det var derfor tidlig ganske åpenlyst at en båttur disse fridagene var planen for resten av påsken …
Jeg vurderte å starte allerede torsdag ettermiddag etter at jeg hadde sovet ut etter nattvakta, men været den ettermiddagen gjorde det ikke veldig fristende, så jeg bestemte meg for å vente til dagen etter. Været fredag var heller ikke veldig bra, men i det minste var det ikke øspøs med nedbør, så jeg kom meg av gårde utpå formiddagen.
Opprinnelig hadde jeg tenkt å prøve å komme meg helt til Fredrikstad i løpet av den første etappen, men ville se det an litt. Det var uansett deilig å komme seg ut på tur igjen, siden dette kun var den andre båtturen i år, og en tur over flere dager med overnatting. På en måte var jo dette en slags ordentlig start på årets båtsesong med en slags liten langtur …
Turen gikk helt uten viderverdigheter av noe slag. Motoren fungerte prikkfritt, startet med en gang og humret fornøyd under dekksluka, selv om jeg egentlig hadde litt dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde fått forsynt den med fersk og god motorolje. Men det kommer snart!
Plutselig var jeg i Moss uten at jeg egentlig hadde inntrykk av at jeg hadde vært underveis særlig lenge, så jeg var optimistisk da jeg tok fart ut av kanalen. Det var litt sjø da jeg krysset over Krogstadfjorden, så det var godt med en liten pause da jeg dro inn til Engelsviken for å fylle opp med litt diesel. Feilberegnet litt og var litt for sent ute da jeg skulle legge til, så jeg måtte ha to forsøk før jeg fikk fortøyd.
Dieselprisen denne langfredagen var 16,50. I fjor fylte jeg for tre kroner mindre her, blir spennende å se hvor prisnivået legger seg denne sesongen.
Siden det var langfredag var ingenting åpent her, så det ble ikke noe innkjøp av fiskekaker, noe som nesten har blitt en tradisjon når jeg er innom Engelsviken, så det ble et kort stopp før jeg dro videre. Om drøye to uker skal jeg tilbake hit, men da skal jeg legge meg ved slippen for motorservice og bytte av sjøvannspumpe. Da blir det vel noen fiskekaker også, tenker jeg…
Jeg valgte å dra innaskjærs og ta ruta gjennom Hankøsundet. Det begynte å nærme seg kvelden nå, og jeg vurderte om jeg skulle legge meg til for natten, men valgte å fortsette. Jeg har jo dratt inn til Fredrikstad i mørke før!
Men da jeg var på vei ut igjen ombestemte jeg meg og snudde rett før Sildeskjær. Jeg kjente at jeg kanskje var litt sliten og at jeg ikke hadde lyst på en tur videre i nattemørket, så jeg endte med å legge meg til for natten på selve Hankø, ved Seilerkroa der jeg lå for første gang i fjor. Der lå det noen få båter og det var ganske stille.
Gikk til sengs ganske tidlig etter å ha tatt en liten tur på land mens mørket falt på, og kunne dermed krysse av for årets første overnatting i båten! Det ble også en billig overnatting ettersom det ikke er mulighet til å betale på noen automat eller Vipps, og jeg så ikke snurten av noen havnevakter hverken på kvelden før eller på morgenen etter.
Lørdagen dro jeg av gårde litt før klokka ni og tok sjarmøretappen til Fredrikstad. Jeg kunne jo ha dratt videre til Strömstad med en gang – som var målet for denne påsketuren – men jeg så på webkameraet at det var ganske så fullt der. Det var noen plasser ledig i ytre havn, der jeg liker å legge meg, men samtidig kjente jeg på at jeg egentlig ikke var kommet helt ut av vinterdvalen ennå, og ikke følte meg så ekstremt sosial, for å si det slik, så tanken på å legge meg til i en stappfull og feststemt gjestehavn var ikke veldig fristende.
I tillegg hadde jeg behov for å få kjøpt inn en dunk med vann for å få vasket meg og pusset tenna – samt kokt litt kaffe! Om vinteren tømmer jeg jo vanntanken om bord helt og siden vannet i hjemmehavna ikke var slått på før jeg dro (bare på noen få kraner utenfor rekkevidde), så skulle jeg ta med et par flasker med vann til slikt. men jeg glemte to ting før avgang: Vannflasker og Stanley-koppen med fersk varm kaffe …
På Hankø var det heller ikke noe vann, bare strøm, så dermed ble det hverken kaffe eller tannpuss på meg!
På hjemmesidene til gjestehavna i Fredrikstad sto det at gjestehavna var åpen fra 22. mars, og da jeg kom fram til Værste la jeg meg derfor i en bås på de nye bryggene som ble lagt ut i fjor. Jeg la meg nest ytterst slik at jeg fikk den ytterste brygga/bølgebryteren på babord sider av båten og enkel av- og påstigningsmulighet fra båten.
Det var ledig plass på den vanlige brygga inne i selve dokken, men i fjor kostet det 450 kroner å ligge der – og det var jeg ikke innstilt på å betale. I tillegg kom jo det jeg nevnte om at jeg ikke var på mitt mest sosiale, så jeg la meg – som eneste båt – på det nye anlegget. Hadde også i tankene at det kanskje kunne bli litt festbråk ved den innerste brygga (noe som viste seg å ikke stemme – det var stille hele kvelden!).
Jeg fant ut da jeg skulle betale for plassen at jeg kunne ha lagt meg på brygga bak meg, da ville jeg ha sluppet unna med å betale 250 kroner, for den båsen jeg la meg til på kostet nemlig 350 kroner. Det er jo greit å vite til neste gang det blir aktuelt for meg å ligge her!
Det som ikke var greit var at det ikke var strøm på brygga! Det var (fant jeg ut på kvelden) lys i strømstolpene, men ikke strøm i kontaktene. Jeg ringte vakttelefonen, hvor han jeg snakket med sa at det skulle komme strøm etter at jeg hadde betalt. Jeg oppdaget nemlig at det ikke var strøm før jeg hadde betalt, og ringte derfor først. men det kom ikke noe strøm på etter at jeg hadde vipset pengene … Da jeg prøvde å ringe på nytt fikk jeg ikke svar …
Jeg ble litt irritert da jeg syntes det var mye å betale for en båtplass uten strøm, men jeg hadde jo fått ladet opp batteriene både før avgang på Nesodden og mens jeg lå på Hankø, så akkurat strøm var ikke noe stort problem. Jeg lot dieselvarmeren stå på gjennom dagen, men slo den av om natta for sikkerhets skyld, så det ble litt kjølig da. Men med varm dyne og en tynn langermet genser som pysj, så led jeg ingen nød den natta.
Wallasen ble jo totaloverhalt sommeren 2022 og med den på ble det raskt opp mot 18 grader under kalesjen, selv på omtrent halv styrke! Lite diesel og lite strøm bruker den også. Men jeg liker ikke å ha den på om natta, så derfor slo jeg den altså av.
Jeg fikk uansett kommet meg på land og innom butikken på stadion for å kjøpe meg en vanndunk slik at jeg fikk vasket meg og pusset tenner! Og kjøpt litt mer Pepsi-Max … Og batterier til den nye LED-lampa som jeg ønsket meg og fikk til jul.
Den viste seg å fungere tipp topp! Den er ideell til kalesjebåter ettersom den festes med en kraftig magnet. Dog demonterer jeg den når jeg skal dra ut igjen, i tilfelle det kommer noen bølger eller rystelser som kan føre til at magneten glipper. Den kan for øvrig også henges på veggen.
På ettermiddagen fikk jeg besøk av Magdalena – som var med meg på tur noen dager i fjor sommer. Første gang vi traff hverandre i år, så det var et koselig gjensyn. Jeg kommer nok til å invitere henne med på flere båtturer.
Hun fikk meg til å ta en ny telefon til vakta til Borg havn, og da fikk jeg kontakt med en ny vakt. Han kunne fortelle at det stemte at det ikke var strøm på alle bryggene, da de hadde hatt problemer med å få det til å fungere (noe de ikke opplyste om på nettsidene). Han ga meg nummeret til en annen person, som hadde ansvaret for gjestehavna.
Da jeg ringte ham opp fikk jeg beskjed om at det stemte, og at han dessverre ikke hadde noen mulighet til å hjelpe meg med strøm. Jeg fikk det inntrykket at ansvaret for gjestehavna var i ferd med å overføres til ham (eller de han jobbet for), men at de ikke skulle overta før etter påske.
Senere på dagen fikk jeg en melding fra Borg havn på Facebook der de beklaget at det ikke var strøm på bryggene og skrev at de skulle refundere beløpet jeg hadde betalt. Det var jo hyggelig gjort! Jeg skrev dog at jeg var fornøyd med en rabatt siden det ikke var strøm, men at jeg ikke sa nei til et avslag i prisen. Det er jo greit å betale for å ligge der. I skrivende stund har jeg dog ikke hørt noe mer.
Da jeg begynte på dette innlegget var det meningen å komme med en fullstendig turrapport, men jeg ser at det allerede er blitt ganske så langt, så jeg tror jeg stopper her og kommer med del to om et par dager!