Motorservice og besøk i Gamlebyen

Sist lørdag startet jeg på det som kan se ut til å bli en litt lengre tur enn det jeg opprinnelig planla. Men jeg klager ikke over å kunne tilbringe mer tid i båten!

Målet med turen jeg nå er ute på, var å få tatt en skikkelig motorservice på båten. Jeg vet ikke når det sist ble gjort, så jeg har lenge tenkt at en båtverksted som kan Nanni-motorer burde ta en titt på den.

Jeg har i lengre tid også skulle ha byttet sjøvannspumpa, og siden jeg hadde avtalt å stikke innom slippen i Engelsviken, så var det greit å få tatt en skikkelig titt på motoren samtidig, utover det å bytte olje og filtre.

Passerer Fyrsteilene

Men før jeg skulle til Engelsviken hadde jeg to andre stopp i tankene, så det ble totalt tre ganske korte etapper på meg denne gangen.

Første stopp lørdag var nemlig Drøbak. Der skulle jeg på en liten fest med jobbkolleger. Av den grunn var det mest hensiktsmessig å legge til i gjestehavna i Drøbak, selv om den vel er en av landets verste …

Eneste båt i gjestehavna – godt fendret!

Den ville vært veldig fin om de hadde anlagt en molo der de såkalte bølgebryterne ligger ut mot sundet, for de bølgene som kommer når Kielferga og dens like passerer, er farlige. Har jo selv sett båter som har fått skader på grunn av dette.

Men siden jeg er klar over dette fendret jeg i alle fall så godt jeg kunne, og kunne ved selvsyn konstatere at det holdt når båten gynget som en dupp etter at Kielferga hadde passert. Og da mener jeg at jeg la meg på den beste plassen jeg kunne ha lagt meg på for å unngå skader.

Det er sju år siden jeg var der sist, og jeg skjønner hvorfor! 337 kroner måtte jeg betale for å ligge der, jeg skulle egentlig ha fått betalt det tredobbelte av kommunen for å benytte havna! Neste gang tror jeg heller at jeg legger meg godt i le ved Gylteholmen for eksempel, og heller tar uleiligheten det er å komme meg derfra. Jeg skulle uansett ikke noe i sentrum.

Seiersten skanse

Rakk å ta meg en titt i nabolaget før jobbfesten, og kikket på Seiersten Skanse og noen av bygningene til Follo Museum, og var tilbake i båten litt etter klokka 22. Jeg tok det rolig ettersom jeg skulle tidlig av gårde dagen etter.

Follo Museum – denne låven er opprinnelig fra Skoklefall på Nesodden.

Søndag sto jeg faktisk opp før klokka 6 på morgenen for å komme det litt dårlige været som var meldt i forkjøpet. Tok en rask tur bort til båtforeningen for å tanke litt (16,82), og dro deretter videre til Moss.

Dieselfylling hos Drøbak båtforening

Som dere vel ser av bildene har ikke båten fått vårpussen ennå – i hjemmehavna er vannet ikke slått på over alt ennå, så det får vente til jeg er tilbake. I det minste er krana snart klar til bruk, så da blir det løft og bunnstoffing i år.

I Moss fikk jeg låne en ledig plass til en båtkollega som ikke lenger har båt, men har beholdt plassen ettersom den vel følger med leiligheten uansett. Jeg fikk et hyggelig gjensyn med ham, og årets første bryggeprat, men neppe siste!

På plass i Moss – mye vind etter hvert.

Det ser kanskje ikke sånn ut på bildet under, men det blåste etter hvert ganske så heftig også her, så jeg er glad jeg valgte å dra fra Drøbak tidlig. Resten av turen kommer jeg nok til å sove litt lenger om morgenen, hvis da ikke værmeldingene vil noe annet!

Jeg startet fra Drøbak ganske nøyaktig klokka 6.15, og målet da var altså Engelsviken, en ny kort etappe altså. Årsaken var at jeg var bedt om å komme tidlig, så kunne de starte på båten med en gang.

På plass for litt TLC for motoren

Jeg lot mekanikeren sette i gang og tok selv bussen inn til Fredrikstad. Kunne jo ikke gjøre noe fornuftig selv mens han holdt på, så da tenkte jeg å ta meg en tur til Fredrikstad og byferga over til Gamlebyen, der det er lenge siden jeg har vært.

Nydelig vårvær, men kunne vært dobbelt så mange varmegrader!

Så var meningen å dra tilbake når mekanikeren ringte og sa ifra om at alt var i orden. Etter besøket i Gamlebyen skulle jeg besøke båtkollega Erik, som sov ut etter nattvakt og trengte noen timer til det.

Nyter lunsj i det fri.

I Fredrikstad kjøpte jeg meg et par lunsjkaker på Mega i kjøpesenteret ved bussterminalen, og fikk meg litt frokost mens jeg satt på en benk ved elva og koste meg i sola. Deretter gikk jeg om bord i Byferga og ble loset til Gamlebyen.

Mye flott å se i Gamlebyen

Der ruslet jeg litt rundt og tittet på gamle hus og bygninger i en del av Gamlebyen jeg ikke har vært i før. Gikk også forbi inngangen til modelljernbanesenteret. Tenker jeg må ta en tur dit i helga siden det kun er åpent i helgene.

Idyllisk!

Etter rusleturen ble det pistasjknute og en kopp kaffe før jeg tok ferga rett over elva og besøkte Erik. Før jeg kom fram til ham ringte imidlertid Engelsviken-mekanikeren og hadde en overraskelse å by på.

Det kan du lese mer om i neste innlegg over helga!