En ufrivillig test av solcellepanelet

Da jeg skulle starte på årets andre Sverigetur, fikk jeg en ubehagelig overraskelse da jeg kom meg ned i båten og skulle klargjøre for avgang. Men heldigvis kan jeg si at det gikk bra.

Seks dager før avgangen til Sverige kom jeg tilbake i havna etter en liten tur blant Osloøyene. Siden jeg skulle ut på tur igjen om ikke så lenge, så lot jeg kjøleskapet stå på (ettersom det allerede var litt mat og brus i det) og koblet til landstrømmen.

Jeg var også en tur nede i båten i løpet av uka med litt mer utstyr, proviant og klesskift til turen jeg skulle ut på.

Men da jeg kom ned i båten den fredagen jeg skulle dra, altså seks dager etter at jeg fortøyde i båsen og koblet til strømmen, så oppdaget jeg at jeg hadde gjort en stor tabbe.

Jeg fant nemlig ut at selv om jeg hadde koblet til landstrømmen, så hadde jeg ikke slått på laderen! Selve av/på-knappen på laderen sto nemlig i av-stilling. Vanligvis bruker jeg ikke den knappen, jeg lar den stå på, slik at laderen begynner å jobbe med en gang landstrømmen slås på.

Det eneste jeg da egentlig gjør, er å slå av startbatteriet. Det gjør jeg alltid når jeg har lagt til et sted og skal overnatte. Det henger litt igjen fra når jeg hadde snekka og kun hadde et batteri som gikk til alt. På den måten er jeg alltid sikker på at jeg får startet motoren.

Jeg slår også av forbruksbatteriene hvis jeg ikke skal ut på en stund, eller ikke har behov for å ha kjøleskapet stå på.

Men denne gangen hadde jeg altså glemt å slå på laderen! Av en eller annen grunn har jeg nemlig slått av av/på-bryteren en eller annen gang.

Det elektriske anlegget ble gjennomgått og oppgradert for to år siden, og jeg er derfor ikke helt sikker på om solcellepanelet også er koblet til startbatteriet, men jeg tror ikke det. Men det er i alle fall koblet til forbruksbanken. Når laderen er koblet på lader den først startbatteriet og deretter forbruksbanken.

Og etter seks dager med kun solcellelading var altså alt OK i båten – brusen og matvarene i kjøleskapet var kalde, alt annet elektrisk som blir drevet av forbruksbatteriene fungerte også – både VHF, kartplotter, lys, lanterner, baugpropell, flaps og lensepumpe!

-Da virker solcelleladeren bedre enn forventet, sa båtkollega Erik til meg når han fikk høre det.

Jeg har et 100W fastmontert solcellepanel om bord, og forbruksbatteriene er på 115A hver. Og alt funket altså! Og i tillegg var jo dette en uke med til dels kraftig regnvær, så selv om det har vært veldig varmt og mye sol de seks dagene, så har det ikke vært seks dager med kontinuerlig sol.

Jeg skulle vel egentlig ha målt tilstanden til batteriene før jeg dro, men jeg var så opptatt av å komme meg av gårde og så glad for at alt virket at jeg ikke tenkte på det da. Og alt har virket eksemplarisk på den turen jeg i skrivende stund er ute på nå.

Men da vet jeg i alle fall at jeg trygt kan ligge i en uthavn uten landstrøm i flere dager uten problemer, dog kanskje ikke verdt å prøve å strekke det til seks-sju dager, men være fornøyd med to-tre av gangen!

Batteriene skal uansett sjekkes grundig når jeg er hjemme igjen, men siden alt fungerte uten problemer da jeg kom om bord, så kan de umulig ha vært helt nedladet.

 

 

Related Images: